Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - Polaren köpte grisen i säcken (Golf), vad skulle ni gjort?

Bobo
Golf 6 R -10 Ort: Uppsala
Mån 21 maj 2007 0:20 Svara med citat
Var med om en liten olustig sak idag, polaren är på jakt efter bil och hittade en han verkligen ville ha, en Grön Golf VR6 syncro gått ca 15.000 mil, tyskimporterad. Vi båda testkörde den, jag sa till polaren att jag tyckte den svarade lite dåligt på gasen så att kanske kopplingen började bli dåligt eller något, bilen var i ganska bra skick, jag tyckte dock att den inte såg så välvårdad ut men så är jag rätt petnoga och klarar inte av rostiga skruvar som håller fast regplåten osv. Var lite nät som släppt från bakspoilern, takluckan fungerade inte, lite små repor på fronten, men ja sa till polaren att det beror väl på priset också, det var även 18" fälgar på den dock lite skrapade. Jag sa till polaren att jag inte skulle ge en krona mer än 50.000:- säljaren ville ha 60.000:- det slutade efter mycket om och men med att polaren köpte bilen för 54.000:- dock så hade inte säljaren ägarpappret på bilen, det hade försvunnit. De skrev ett kvitto.

När vi åkte hem till Uppsala igen och kom precis fram började motorn låta som en stenkross ungefär, troligtvis är hela motorn slut (har ett videoklipp på det) så om någon är duktig på motorer så kan jag skicka över det på msn eller något. Nu är frågan vad min polare ska göra, jag har också dåligt samvete då jag följde med för att vara lite testperson då jag ägt två stycken VR6:or innan. Polaren ringde hur som helst upp säljaren (en kille runt 19-20 år) och startade bilen så han fick höra, han tyckte det lät illa så klart och lät tydligen lite ångerfull på något sätt, hur som helst hänvisade han honom till son pappa imorgon (måndag 21/5 -07) min personliga åsikt är att han naturligtvis ska få tillbaka sina pengar, men lagen är svår vid privatköp och kan bli en jobbig process om de börjar bråka om det, frågan är vad man gör då.

Vad skulle ni gjort i denna situation?
jöns
Donator 200 Ingen VW Ort: Hässleholm
Mån 21 maj 2007 0:28 Svara med citat
kollat vad det står på kvittot. det är det första.

och om det står i befintligt skick elelr liknanade had ejga inte köpt den från första början.
litar inte på folk som skriver så. det brukar innebära att det är fler fel på bilen än vad de säger.

annars försöka lösa det genom et trevligt men bestämmt sätt.det är väl det... verkar helt säker på sin sak. även om man har fel.

Clio Sport 2,0 16v -01
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Mån 21 maj 2007 0:29 Svara med citat
alltid svårt med privatköp som går år pipan. men ingen har ju skrivit på ägarpapprena än.
hm. äh jag vet inte vad jag tänkte på.

Himla surt är det iaf!
Jag hade begärt pengarna tillbaka. okej om bilen gått i en vecka och detta händer, men efter några mil?
JAg hade ljugit ihop nått omkonsumentköpslagen som låter bra och hotat med polis o grejer. 50000 är ändå ganska mycket pengar.

mk2 vr6
Bobo
Mån 21 maj 2007 0:33 Svara med citat
Det står inte befintligt skick på kvittot, säljaren skrev inte ens beloppet som han betalade. Lite invecklat, sonen är brukare av bilen, pappan sköter ekonomin och mamman står för bilen...

Jag blev blixt inkallad till denna affär och han aldrig sätta mig in i den, här är en bild på motorn...

På tal om det Jöns, blev inte du lite smålurad på din bil nyligen?
Bobo
Mån 21 maj 2007 0:49 Svara med citat
Här är en filmsnutt på eländet

http://www.garaget.org/video/b1anw1kkawff
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Mån 21 maj 2007 1:08 Svara med citat
vevlagerras skulle jag gissa på Rolling Eyes
ne jag vet inte.

http://www.garaget.org/video/5h8iu0tzv76n
den lät ungefär likadant. de flesta där säger vevlager.

mk2 vr6
Bobo
Mån 21 maj 2007 1:16 Svara med citat
mellowd skrev:
vevlagerras skulle jag gissa på Rolling Eyes
ne jag vet inte.

http://www.garaget.org/video/5h8iu0tzv76n
den lät ungefär likadant. de flesta där säger vevlager.

Kan hålla med om att det är likt faktiskt
abris
Golf 2 GTI 16v -86 Ort: Gävle
Mån 21 maj 2007 1:17 Svara med citat
usch, låter inte fint..

VW GOLF GTI 16V
Bobo
Mån 21 maj 2007 1:45 Svara med citat
5. Även om du säljer bilen ”i befintligt skick” kan du, enligt köplagen, bli ansvarig för fel som bilen haft vid köpet under följande omständigheter.

Du ansvarar om:
a. du kände till att bilen hade fel utan att berätta detta för köparen,
b. de uppgifter du lämnat om bilens skick och funktioner visar sig vara felaktiga,
c. bilen var i ”väsentligt sämre skick” än köparen fått uppfattningen om, exempel på detta är om bilen kräver i förhållande till priset väldigt dyra reparationer.
jöns
Mån 21 maj 2007 12:20 Svara med citat
precis. men det är ju det man måste kunna bevisa. att det var fel på den innan köpet, om det nu är befintligt skick.
men nu var det inte det.

så det finns två val. vill ha ha bilen kan han säga till förra ägaren till att laga den. helt på deras bekostnad.

eller så köper de tillbaka den.
vilket jag hade gjort. man vet ju inte hur mkt skit som har gått sönder.

och om han nu vill ha den, så lämna in den på verkstad. inte så att de lagar den själva. det ska ni inte göra. för då blir det säkert fuskat ihop.

jag anser mig själv inte blivit lurad.
jag köpte bilen, sen gick det sönder lite saker efter en vecka. men det stod säljaren för. utan problem. bara sa att det är jävligt trist, så fort man säljer en bil så går den sönder. sen var det inte mer med det. jag visste att jag hade lagen på min sida. och även han. så det var inte någon. men det är bara under en viss tid. så mitt motor-ras har jag inte blivit lurad på. motorn har gått längre än det står på mätaren, men det sa han. och då har han lagen på sin sida. jävligt viktigt att säga det om man vet det. annars finkan typ.

men min kompis köpte en vr6:a, som brann upp. och de hade skrivit befintligt skick. och det var massa strul med det. men han fick tillbaka halva summan, och behöll bilen. såldes senare till norge.

förloade 15 000. men sånt händer.

köpa tillbaka eller laga.NI har lagen på ER sida. . . inga frågetecken.

Clio Sport 2,0 16v -01
Hobby Golfare
Ingen VW Ort: Uppsala
Mån 21 maj 2007 12:56 Svara med citat
"befintligt skick" är väl borttaget numera? Kolla upp det där... Jag tror säljaren har MERA ansvar nu. Förut kunde man bara skriva befintligt skick så va de inge mer med de. Precis som någon annan skrev ska priset vara skäligt lågt för att den ska va kvaggad osv. Jag anser inte att bilen motsvarar förväntningarna. så ja tror stenhårt på att din polare kan få igen pengarna .

Mvh / En trött och stressad Marcus i slutet av lunchen....
Amazon66
VW Jetta Coupe 1,6 -87 Ort: Sundsvall
Mån 21 maj 2007 19:08 Svara med citat
har alltid öppet köp i två månader vare sej det är privat person eller stora kedjor.

som nån skrev tidigare lös det vänligt men bestämmt har lagen på din sida så.
Prexos
Ingen VW Ort: Kumla
Mån 21 maj 2007 19:17 Svara med citat
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.HTM

§30 och uppåt kan ge honom stöd.

Läs även [url]http://www.konsument.goteborg.se/prod/konsumentgbg/dalis2.nsf/0/9 321f154120aff9fc1256fd2002bd5e5!OpenDocument&Click=[/url]

Lycka till med reklamationen.

Tidigare Golf II Manhattan -90 ägare, kör Hyundai Accent -06 nu mera ..
Hobby Golfare
Mån 21 maj 2007 19:22 Svara med citat
Amazon66 skrev:
har alltid öppet köp i två månader vare sej det är privat person eller stora kedjor.
som nån skrev tidigare lös det vänligt men bestämmt har lagen på din sida så.

Nja de tvivlar ja starkt på...
Prexos
Mån 21 maj 2007 19:27 Svara med citat
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674 &lngArticleId=1899
Där står en kort beskrivning av vad som gäller.

jöns
Mån 21 maj 2007 19:29 Svara med citat
det finns ingen lag på "öppet köp". det är en sak som används i reklam syfte. jag vet för jag jobbar i en affär.

och om man inte frågar efter öppet köp, eller om man skriver det över hela väggarna i affären, så finns det inget.

men många verkar tro att det är öppet köp på allt. vilket det verkligen inte är. långt ifrån.

Clio Sport 2,0 16v -01
Prexos
Mån 21 maj 2007 19:33 Svara med citat
Stämmer bra Jöns.. men idag har många butiker det som standard ändå.

Bobo
Mån 21 maj 2007 21:06 Svara med citat
Polarn som köpte bilen har nu pratat med säljaren och det verkar som att han kommer få tillbaka sina pengar enligt vad han sagt, dock så ville säljaren behålla 4000:- vi får se hur det slutar de skulle mötas i morgon, de 4000:- ville han behålla tills de kollat upp felet...
Hobby Golfare
Mån 21 maj 2007 21:47 Svara med citat
tycker han ska kräva HELA summan... spelar väl ingen roll vad de e för fel?
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Mån 21 maj 2007 21:49 Svara med citat
4000 är ändå inte så farligt då han juridiskt sett inte har någon direkt rätt att häva köpet.
Hoppas affären går bra iaf Regular Smiley

mk2 vr6
jöns
Mån 21 maj 2007 23:25 Svara med citat
han har väl lagen på sin sida. kom vi fram till. och sen är det endå ett sätt att komma överens.
men det ska bli spännande att se vad som händer.

väntar på uppdatering.

Clio Sport 2,0 16v -01
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Mån 21 maj 2007 23:27 Svara med citat
konsumentverket skrev:
När du har köpt en vara av en privatperson kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären om ni inte har skrivit in i avtalet att du har ångerrätt.

mk2 vr6
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo
Mån 21 maj 2007 23:40 Svara med citat
Shhh

www.mk1clubschweden.se -klubben som älskar vw mk1
jöns
Mån 21 maj 2007 23:42 Svara med citat
men han ångrar ju sig inte. skiten gick sönder. den var inte i det skick som den skulle vara... eller hur. . . om han ångade sig hade den varit i samma skick när den kom tillbaka.

Clio Sport 2,0 16v -01
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Tis 22 maj 2007 0:06 Svara med citat
sant.
missförstå mig inte. jag står helt på bobos polares sida.
men ändå. privatköp är aldrig roliga. ingen kan ju bevisa nått nånstans

mk2 vr6
Bobo
Tis 22 maj 2007 0:37 Svara med citat
mellowd skrev:
sant.
missförstå mig inte. jag står helt på bobos polares sida.
men ändå. privatköp är aldrig roliga. ingen kan ju bevisa nått nånstans

Nä det är sant, hade det hänt efter en vecka el månad skulle jag ha mer förståelse även om lika tråkigt läge så klart, men att inte ens kunna komma hem med bilen är grymt surt och jag lovar att det inte var någon svinkörning hem då han även hade 4 vinterdäck i bilen. Så bilen var kass är det ingen tvivel om, jag borde dock sagt till polaren bättre att bilen gick som en påse nötter, nu skulle han kolla på en S4 istället, känns dock som ett ganska riskfyllt köp med en äldre bil med turbo osv med många mil. Jag håller er uppdaterade.
Hobby Golfare
Tis 22 maj 2007 15:42 Svara med citat
Citat:
När du har köpt en vara av en privatperson kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären om ni inte har skrivit in i avtalet att du har ångerrätt.

Nej han ÅNGRAR sig inte... Skulle gissa på att de här går under DOLDA FEL!

Felet ska avvika från vad köparen kunnat förutsätta vid köpet, med tanke på ålder, pris och övriga omständigheter. Till exempel räknas inte fel som är naturligt för bilen eller ålder som ett dolt fel. (Rost ex.) Ju äldre bilen är, desto fler fel får köparen räkna med.´Och han nämde inget om att motorn hade gjort sitt va? Och efter EN DAG (nåra timmar!?) så kan de knappast räknas som att köparen orsakat felet... Skulle vart värre om den hade börjat krångla efter nån vecka eller så.... ( Ja ja vet ja tog ofta sovmorron på äffärsjuridiken) Brick wall
Bobo
Ons 23 maj 2007 2:01 Svara med citat
Japp updates, polaren har fått tillbaka 50.000:- än så länge, han skulle få tillbaka 4000:- på torsdag av någon anledning, vi var nere i Katerineholm ikväll och polaren köpte en annan VR6:a den kommer kunna bli riktigt grym. Bifogar ett smakprov.
jöns
Ons 23 maj 2007 2:05 Svara med citat
serinte helt illa ut får jag säga. men röda bilar brukar gå sönder.

vad sä säljaren? och hans pappa.. haha.

Clio Sport 2,0 16v -01
Bobo
Ons 23 maj 2007 2:12 Svara med citat
jöns skrev:
serinte helt illa ut får jag säga. men röda bilar brukar gå sönder.

vad sä säljaren? och hans pappa.. haha.

Jag var faktiskt inte där men frågade så klart, de verkade allmänt sura och tog med bilen på en lastare och de skulle kolla upp om polaren hade orsakat några följdskador på bilen, hängde inte riktigt med där.

Denna bil borde vara ganska känd som han köpt ny idag, jag kände igen den när jag såg den, den har luftscoop i huven vid filtret sedan har den gälar vid ena sidoskärmen.
Sida 1, 2  >