Forum - Golf 3 (92-99) - Köpråd av blinkers/dimmljus

elvenman
Donator 200 Golf 4 V6 4motion -01 Ort: Mora
Tor 03 maj 2007 15:56 Svara med citat
Klurar på att köpa dessa blinkers/dimmljus, fast på tex ebay för att komma undan lite billigare. Men jag har lite frågor innan jag konsumerar.

Vad är det för märkning man skall kolla efter (antar att det är E-märkning som är att krav annars blir väl både polisen och SBP tokiga)? Men vad heter detta på tex tyska (och på engelska för den delen)?

Vilka märken/modeller bör man undvika resp satsa på? Tänker mer på att de inte rammlar isär efter ett halvår eller två.

En kompis har hittat dessa åt mig. Är de något att ha?

Active: Golf V6 4motion highline -01 Silver metallic
Inactive: Buggy på en kortad -69:a-platta
cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland
Tor 03 maj 2007 16:30 Svara med citat
Jag har sådana blinkers/dimljus, mina är av märket FK och dom är mest bara för utseende. Dimljusen lyser lite hursomhelst och bländar som fan, kör man med dimljusen på får man helljusblink av mötande trafik hela tiden. Tycker inte dom funkar så värst bra i dåligat väder heller. Brukar samlas kondens i dom också. De har även parkeringsljus i blinkersdelen.

Det är E-märkning du ska ha för att bli godkänd. Tyskarna verkar bara bry sig om TÜV märkning.

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
Whallis
VW Jetta 1,6 -84 Ort: Finspång
Fre 04 maj 2007 10:29 Svara med citat
Jag hade dessa på min förra golf oxå (FK) Och jag tyckte att dom var ganska kassa oxå. Men för det priset så kan man ju inte begära så mycket. Det som var tråkigast med dom var att dom var så grymt plastiga tycker jag, sen flagnar "silverfärgen" och dom läcker vatten.
Jag tänker beställa dom här istället Hella ljus så fort ekonomin tillåter. Tycker dessutom att dessa är snyggare.
elvenman
Lör 05 maj 2007 11:43 Svara med citat
cheba skrev:
Jag har sådana blinkers/dimljus, mina är av märket FK och dom är mest bara för utseende. Dimljusen lyser lite hursomhelst och bländar som fan, kör man med dimljusen på får man helljusblink av mötande trafik hela tiden. Tycker inte dom funkar så värst bra i dåligat väder heller. Brukar samlas kondens i dom också. De har även parkeringsljus i blinkersdelen.

Okej, har hört en del sådant om FK:s produkter, kanske lite tråkigt när priset är så lockande (men man får väl vad man betalar för, som vanligt).

cheba skrev:
Det är E-märkning du ska ha för att bli godkänd. Tyskarna verkar bara bry sig om TÜV märkning.

Aha, men det är bara att kolla efter e-marked eller något liknande?

Hur är det i england då?

Whallis skrev:
Jag hade dessa på min förra golf oxå (FK) Och jag tyckte att dom var ganska kassa oxå. Men för det priset så kan man ju inte begära så mycket. Det som var tråkigast med dom var att dom var så grymt plastiga tycker jag, sen flagnar "silverfärgen" och dom läcker vatten.
Jag tänker beställa dom här istället Hella ljus så fort ekonomin tillåter. Tycker dessutom att dessa är snyggare.

Nej man får väl vad man betalar för, som oftast.

Får checka runt bland de svenska hella-återförsäljarena efter några schysta då.

cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland
Lör 05 maj 2007 13:01 Svara med citat
Vet inte riktigt vad E-märkning heter på engelska. Amerikanerna pratar ju om E-code Euro headlights, men jag vet inte riktigt om det är E-märkningen dom menar.

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
elvenman
Mån 07 maj 2007 11:24 Svara med citat
cheba skrev:
Vet inte riktigt vad E-märkning heter på engelska. Amerikanerna pratar ju om E-code Euro headlights, men jag vet inte riktigt om det är E-märkningen dom menar.

Okejs.

Btw var det hova eller ebay-ljusen du hade?

Whallis: Vilka var det du hade (de på hova eller ebay)?

Whallis
Mån 07 maj 2007 19:26 Svara med citat
Vet inte var mina var inköpta för jag köpte dom lätt begagnade men det var i alla fall FK som hade tillverkat dom och det är bara dom jag har hittat i sverige. Tänker beställa från Tm-tuning nästa gång. Bättre grejer och mycket billigare oxå...

VW Jetta 1984 Röd.
elvenman
Tor 10 maj 2007 11:17 Svara med citat
Whallis skrev:
Vet inte var mina var inköpta för jag köpte dom lätt begagnade men det var i alla fall FK som hade tillverkat dom och det är bara dom jag har hittat i sverige. Tänker beställa från Tm-tuning nästa gång. Bättre grejer och mycket billigare oxå...

Okej.

Jag mailade iaf hova och frågade ang tillverkare.

mitt mail till hova skrev:
Hej!

Vad är det för tillverkare på Golf III Blinkers klara/krom (artnr: 333212)?

Är det FK eller?

svaret från hova skrev:
Hej Björn.
Det är faktiskt så att FK är inte tillverkaren av något förutom Coilovers.
De köper dem där vi köper dem i Taiwan.

Ska kolla in Tm-tuning. Har du beställt där i från tidigare eller?

Whallis
Tor 10 maj 2007 11:22 Svara med citat
Ok.
Det stod i alla fall Fk på kartongen som dom låg i så jag tog för givet att det var dom som gjort dom. Men det kan ju vara "brandat" med Fk bara. Har inte beställt från Tm-tuning än men jag har bara läst positivt om dom. Dom var väldigt snabba på o svara på mail i alla fall. Hade lite frågor som jag skickade.
Nån annan som har gjort beställning kan kanske svara på mer såna frågor.

VW Jetta 1984 Röd.