| |
ecce
VW Caddy 1,8 gt -89 Ort: Umeå |
| Tis 27 jul 2010 9:25 |
|
Nyligen handlat en goffe 1,6 fsi -04 ! dock med några funderingar !!
1.Är det kammrem på "min"- 04
2.ska man verkligen tanka 98 oktan ,och vad händer om jag tankar 95 ??,verkar som inta alla bensinstationer har 98 oktan.
3.för att skydda sig mot plåtskador på dörrar vinter tid så har jag läst här på forumet om några plast bitar man kan köppa ,hur ser dessa ut har dom de på vag ?
tackar för svar !!
|
|
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping |
| Tis 27 jul 2010 17:08 |
|
Hejsan
jag får gratulera till en trevlig bil, köpte själv en sådan förra sommaren men med eftetrtankens kranka blekhet så vet jag inte om det blev rätt köp p.g.a. motoralternativet, den finns också med 1.6 motor utan FSI, ägandet kanske blir billigare.
Men varför?
Jo FSI ska köras på 98 oktan därför att avgasreningen kan ta skada av 95 oktan och motorns karaktär av att vara bränslesnål kräver just 98 oktan allt enligt instruktionsboken.
Själv råkade min knox-sensor sluta fungera efter 8000 mil nu i våras, och enligt flera inlägg här i forumet verkar det som den sensorn tar slut då och orsaken enl. VAG lär vara att tidigare ägare kört på 95 oktan, en modern bil som delar går sönder på om man kör på den bensin som endast står att få idag alltså 95 oktan, därför min tvekan om ett bra bilköp med FSI-motor.
Den reparationen hos VAG kostade 5500 kronor och nu har jag hittat Shells V-power bensin på 99 oktan, extra dyr och ska det verkligen behövas?
Bilen har visst tre????? katalysatorer och fler sensorer för avgasreningen så när bilen får några år på nacken så blir den kanske extra dyr att reparera mot en vanlig 1.6 motor.
Ang. kamrem, så finns ingen sådan utan motorn är utrustad med kamkedja, men vi slipper förmodligen inte ifrån verkstadsbesök för det, då vattenpumpen drivs av den mekanismen och pumpen innehåller delar av plast som inte håller lika länge som kedjan av metall så ett ingrepp kan iallafall bli tvunget, har frågat hos VAG om detta och någon bytesintervall finns inte utan bara köra tills det börjar läcka, min Golf4 delade sig skovelhjulet i två halvor vid 11500 mil och även detta hjul var av plast.
Har läst här i forumet om dessa plastbitar vid dörrarna och på min bil fanns inga sådana utan köptes hos VAG, men ingen där visste något om dessa ej heller personalen bakom reservdelsdisken, till slut behövde jag visa dessa plastbitar på en bil i bilhallen, först då via många besvär bakom datorn kunde dessa bitar beställas.
Nu har du fått lite fakta bakom mitt bilägande av en 04:a FSI och frågan är har vi en bra bil eller??? bilen i sig är väldigt trevlig och bränslesnål, men hade jag vetat i förväg om FSI-motorn hade kanske jag valt en annan motor
mvh Uffe/bildock
|
|
ecce
| Tis 27 jul 2010 19:14 |
|
Hej å tackar för ett minst sagt utförligt svar !!
får bara så lov att köra på 98 då v-power inte finns så här jäkla norr ut som umeå !!! (Jag vill bo i södern)ska kolla den där plastbiten snarast inann det faller i glömska! tackar igen
mvh Erik
|
|
Bobo
Golf 6 R -10 Ort: Uppsala |
| Ons 28 jul 2010 10:47 |
|
Grattis till ett bra bilköp
|
|
ecce
| Ons 28 jul 2010 22:33 |
|
Hej på er !faktum är att bilen är frugans !!jag bara skrev i all hast ,själv kör jag en röd golf gti -05
Föresten Bobo ser att du har en R32 hur kul är den ?? har du testat nya golf r ?om så får du gärna dela med dig om upplevelsen !! skillnad mellan din och R:en osv ha det gött mvh Erik
|
|
ecce
| Ons 28 jul 2010 22:36 |
|
Ser just att du bobo bor i uppsala vi köpte fruns golf i uppsala torsdag förra veckan
min morfar å mormor har bott i uppsala närmare bestämt på flygargatan !! bara som lite curiosa !!!
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|
|