Star
Golf 5 1,6 -04 Ort: Uppsala |
| Mån 18 jan 2010 0:24 |
|
Hej jag lite problem med den så kallade NOX sensor som ger mig en felkod på P1037 Nitrogen oxides (NOX) heater sensor - short to , earth
någon annan som har haft samma fel?
jag har bytt NOX sensorn men koden kommer tillbaka efter rensningen
tack i förhand
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
| Tor 21 jan 2010 21:44 |
|
Du kör med 98 oktan hoppas jag.
Kör du med 95 oktan så pajar Nox om och
Om igen.
|
|
lindahl_hakan
Golf 5 1.6FSI Ort: Jönköping |
| Fre 22 jan 2010 20:05 |
|
| polomannen skrev: | Du kör med 98 oktan hoppas jag.
Kör du med 95 oktan så pajar Nox om och
Om igen. |
Och vad grundar du detta på?
Har precis bytt min-kostade 4500:- på Atteviks.
Har en 1.6 FSI som jag endast tankar 95oktan så man blir ju lite orolig när man hör detta??!!
|
|
lindahl_hakan
| Lör 23 jan 2010 11:26 |
|
| Star skrev: | Hej jag lite problem med den så kallade NOX sensor som ger mig en felkod på P1037 Nitrogen oxides (NOX) heater sensor - short to , earth
någon annan som har haft samma fel?
jag har bytt NOX sensorn men koden kommer tillbaka efter rensningen
tack i förhand |
Hej
Jag är inte på något sätt extert på detta men eftersom jag har en likadan 1.6 fast FSI som jag haft samma fel på har jag genom efterforskningar kommit fram till att på tidiga 1.6or är det ett sk fabrikationsfel på nox sensorn, skall bytas till en med nr 03C-907-807-D istället för 03C-907-807-A som satt från början, tydligen är det fukten i avgaserna som knäcker den gamla givaren, jag har också blivit tillsagd att man måste uppgradera motorstyrningen i bilen som jag gjort.
Jag kan inte förstå varför 98 oktan orsakar mindre fukt i avgaserna.
Kanske har helt fel här , några andra förslag från någon som vet?
|
|
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg |
| Lör 23 jan 2010 11:43 |
|
| Stämmer bra att nox sensor pajjar pga fel oktanhalt, vi har meddelat kunderna efter byte av nox sensorn att dom ska tanka 98 och bilarna har iafall inte kommit tillbaks än och många år dessa fel cirkulerat nu så. även kolla så ingen uppdatering på motorstyrdon ska genomföras, något man får gå in via instrument och kontrollera. FSI motor hämta även ut mesta möjliga med högre oktan då det handlar om en fin fördelad skikt förbränning så kräver den även högsta möjliga energi av bränslet
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
| Sön 24 jan 2010 20:26 |
|
| lindahl_hakan skrev: | Och vad grundar du detta på?
Du har fått svar av tobbe 80 för detta......
Dom borde ha sagt till dej att du borde köra med 98 oktan.
Har precis bytt min-kostade 4500:- på Atteviks.
Har en 1.6 FSI som jag endast tankar 95oktan så man blir ju lite orolig när man hör detta??!! |
|
|
lindahl_hakan
| Mån 25 jan 2010 9:48 |
|
Hej o tack för svaren.
Min bil är ju lite av en följetong då jag lämnade in bilen för kontroll/uppdatering av motorstyrdon när firman jag köpte bilen av bytt nox sensorn (ej VAG firma), 5 månader senare tändes lampan igen, tittade efter under bilen - dom hade satt dit en begagnad sensor av gamla sorten. Jag köpte en ny och bytte själv men aldrig att någon på verkstan nämnde ett ord om att man måste tanka 98oktan.
Kan man få detta bekräftat av någon på VAG i södertälje? Står ju ingenting om detta i instruktionsboken.
//Håkan
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
| Tis 26 jan 2010 5:59 |
|
Japp dom ska kunna tala om det för dej...
Prata med dom på Verkstan.....oftast dom på bilförsäjlning kan inte så mycket.
Men nu har du fått svar av tobbe och jag .....
Vi jobbar med dom dagligen.
|
|
Birgitta
Golf 5 FSI 1,6 Ort: Härnösand |
| Ons 14 jul 2010 18:45 |
|
Varningslampan började lysa för 2 år sen, sen slocknade den för att återigen börja lysa sommaren 2009. Jag åkte in till en verkstad I Täby, där de gjorde en mätning och sa att det inte var något allvarligt. Men bilen gick senare inte igenom besiktningen så det blev verkstadsbesök som kostade en tusenlapp för att uppdatera styrdonet men de meddelade att jag kanske måste byta nox-sensorn. Bilen var sedan avställd under vintern och under min första resa söderut så började lampan lysa igen. Här i Härnösand säger de att delarna kostar närmare 4.500 kr Vad kostar då inte arbetet? Är det någon som vet var jag kan byta sensorn med rimlig kostnad? Jag har alltid tankat 98 oktan.
/Birgitta
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
| Tor 15 jul 2010 5:55 |
|
Själva Npx sensor kostar 3500:- och tusen kronor för jobbet.
Så det är delen som är dyr.
Finns du i STHLM kunnde jag hjälpa dej.
|
|
Birgitta
Golf 5 FSI 1,6 Ort: Härnösand |
| Fre 16 jul 2010 10:33 |
|
| Jag är i Härnösand, men kan ev bila ner bila ner i mitten av augusti.( om jag kan göra det pga sensorn) Det är ju tacknämligt ifall du kan hjälpa mig. År du proffs? vilken garanti får jag? Var håller du till?/Birgitta
|
|