elden
Ingen VW Ort: Göteborg |
| Ons 01 sep 2010 10:28 |
|
Hej alla.
Har ett dilemma. Ska köpa en Golf V som pendlarbil till jobbet. Kör cirka 1500-2000 mil om året uteslutande motorväg 110km/h.
Problemet är om jag ska satsa på en 2.0 TDI eller 1.4 TSI.
TSI är ju lite billigare i inköp och relativt snål som jag förstått. Ni som kör dessa bilar berätta vad dem förbrukar i motorvägshastighet och om dem är tysta och bekväma.
Vad tycker ni jag ska välja? Skiljer det mycket i skatt på dessa bilar?
Min budget är 140k, vill gärna ha en som gått under 10k mil.
|
|
Miniblock
Golf 4 1,6-02 Ort: Uppsala |
| Ons 01 sep 2010 22:35 |
|
| Undvik GOLF V TSI maskinerna, dem är kända för att ha problem med kedjan.
|
|
sturebyking
VW Jetta 1,4tsi -07 Ort: Stockholm |
| Fre 03 sep 2010 19:25 |
|
Jo nog blir det problem med kamkedjan på 1,4tsi om man missköter motorn.
Min har nu rullat billigt i 66000km utan problem men med ny olja var 15000km.
Motorvägs fart kan vara lite lurigt då vindmotståndet börjar bli rätt kraftigt men ca 0,6L/mil är väl rimligt då. Annars på landsväg har jag kört min Jetta -07 140 tsi på ca 0,5L/mil. Tur - retur Italien på under 0,7 med hela familjen 4 år i rad och de senaste tsi ska vara ännu snålare.
Kolla efter en som är bra servad.
Kolla även försäkringen som ibland är mycket dyrare för diesel.
/O
|
|
Bmptsi
Golf 5 -08 Ort: Mölndal |
| Lör 04 sep 2010 20:53 |
|
Har inte haft ett enda problem med min TSI men så har jag också skött den. Landsväg 0,60 på långkörningar 90-100 i snitt. Ligger jag på 110+ så kryper det lätt upp mot 0,70. Jag har dsg-lådan och kan bara rekomendera den, otroligt smidig och drar inte mer bränsle.
Jag stod själv i valet mellan denna och TDI'n men kör inte mer än ca 1500 mil om året så det hade blivit bra mycket dyrare med skatten. Sedan kan man förstås välja den ändå för att det är en väldigt trevlig motor även den.
Provkör båda motorerna och se vilken du gillar mest, jag tycker personligen inte någon av dom är sämre bara lite olika i karaktär.
|
|
SAF
Golf 5 TSI 140 Ort: Gävle |
| Mån 06 sep 2010 19:21 |
|
| Köp en tyst bil istället om du inte vill ha tinnitus av motorvägsåkandet. Min Tsi Golf -07 bullrar så in i hellvete, inte gjord för svensk asfalt.
|
|
Bmptsi
Golf 5 -08 Ort: Mölndal |
| Mån 06 sep 2010 21:44 |
|
| Hehe, jo det är en del vägljud. Har märkt att val av däck kan göra stor skillnad dock.
|
|
uuno_san
Golf 4 1.6 -99 Ort: Skövde |
| Tis 07 sep 2010 14:03 |
|
Vad för däckmärke är att rekommendera för minsta vägljud?
Hört att Nokian ska vara bra?
Annars är det väl bara att höja volymen på radion
|
|
MaetZ
Golf 5 TSI -07 Ort: Arboga |
|
wizz
Ingen VW Ort: Vårgårda |
| Tis 21 sep 2010 18:52 |
|
| Tdi är gött som pendlar bil dom går fint och mjukt det gör ju tsi också men inte på samma sätt. lansvägskörning på en tdi ligger på 0,38 och blandad 0,44 stadskörning 0,5
|
|
Tömpa
Golf 5 GTi Ort: Utomlands |
| Sön 26 sep 2010 11:10 |
|
Jag var inne på att köpa mig en TSi men efter ha börjat jobba på VAG så skulle jag aldrig köpa en.Inte för det priset som är på dom.Det är inte frågan om dom rasar utan när.Att köra efter longlife perioden är DÖDEN för dessa motorer.Att hitta en som är servad bättre än det känns som att hitta en nål i en höstack.Dom få som finns vill ägaren troligen ha kvar för dom servar den så utav den anledningen att dom ska ha kvar bilen.
Det är kamkedjesträckaren som kläggar igen så kedjan blir inte spänd ordentligt så det raslar som satan i dom då kammarna ändrar sig (för det är mellan kammarna glappet blir).Sen har jag hört att är kolvarna felgjorda från 01 och framåt.Dom blir "ovala" under ringarna så dom börjar glappa.Blir också ett skramlande ljud.Detta är mer vanligt på Skoda Fabia utav någon anledning :S.
Gjorde service på en TSi för ett par månader sen.Den hade gått 4000+ på första servicen.ALLT va slut i motorn på den så akta er för en röd 4d TSi med gråa 5-ekrade fälgar.En så kallad "Lecab edition".
MkVI är det en helt ny motor i en 1,8 16V Turbo på 160hk (har för mig att det var det eller om det var 140).Samma som sitter i Passat 3C 1,8T.Känns som en bättre motor men en helt annan peng då dessa får köpas ny.Har inte sett någon beg än.
|
|