Forum - Golf 3 (92-99) - Nolla motor golf GTD

thoern
Golf 3 GTD-93 Ort: Lidköping
Ons 09 maj 2007 23:13 Svara med citat
Håller på och byter motor i min GTD, ska lägga på den nya remmen på den nya motorn nu och vet att man skall vrida kammen så att spåret i änden mot lådan kommer över kanten så man kan låse det med en fil el likanande, vrida veven till spåret i lådan.
Men hur är det med pumpen? Man ska sätta ett 6mm borr i hålet, vilket hål?!

Har även hört att man skall justera pumpen om motorn knackar?

Tacksam för snabba svar Regular Smiley
ISBjörnen
Ingen VW Ort: Malmö
Tor 10 maj 2007 8:54 Svara med citat
de finns bara ett hål i pumpen. har du inget hål e de jpbbigare. då får man mära fram de lr lyssna.

justerar du pumpen mot pumphullan lr mot kamhjulet?

Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
Återupplivad och pånytt född
thoern
Tis 15 maj 2007 0:31 Svara med citat
finns inget hål =(

inte en aning hur jag ska justera pumpen, all hjälp mottages tacksamt Regular Smiley
ISBjörnen
Tis 15 maj 2007 8:12 Svara med citat
1. Hitta markeringen på vevaxeln genom att titta i hålet i växellådan.
2. Ta av ventil kåpan och vrid kammen så att du kan lägga en fil lr platjärn i spåret på kortsidan. 3. Lossa renhjulet på kammen så att de går att snura för hand,
4. ställ pumpen på cylinder 1, genom att hitta markeringen på remhjulet o ställa den vid ettans utlopp. den ska stå strax innan fjädern börjar spänna.
5. monstera på den nya remen, spänn remhjulet till kammen.
6. starta o låt gå varm.
7. justera tändningen med hjälp av att flytta pumpen fram och tillbaka
thoern
Tis 15 maj 2007 18:27 Svara med citat
va och provade att få på kamremmen förut, nollade veven mot markeringen genom lådan.
Tog av ventilkåpan och la en fil i skåran.

Nollade pumpen mot ett jack i plåten bakom bara för att prova.

men när jag la på remen och prova att vrida runt motorn försiktigt kände jag att det tog stop efter en bit? Känns som om kolvarna tar i ventilerna?

Vad kan blivit fel?
Varför ska man lossa remhjulet på kammen då vet man väl inte hur man har det sen? Eller hur vet man vart remhjulet skall vara i förhållande till kammen så inte kolvarna tar i ventilerna?
ISBjörnen
Ons 16 maj 2007 9:03 Svara med citat
felet är att du har tagit fel markering på veven. den e pytte pytte liten, den du har tagit är mellan 2 klackar.

anledningen till att du ska lossa remhjulet är att annars kommer veven snurra när du spänner o spänningen blir bara mellan kam o vev inte mellan kam o pump.

bry dig inte om hur hjulet sitter i förhållande till kammen, kammen står ju rätt, dra bara åt de hårt.

Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
Återupplivad och pånytt född
thoern
Ons 16 maj 2007 15:38 Svara med citat
du har ingen bild på hur markeringen ser ut? Eller är det också ett jack eller vad är det?

okej, då är jag med. man släpper alltså för att spännhjulet skall kunna dra remmen fritt via kammen till pumpen.

Får leta vidare på veven då!