Forum - Golf 3 (92-99) - Tips för byte av kamrem?

desiree
Golf 3 1.8i cl -96 Ort: Ängelholm
Ons 07 mar 2007 20:17 Svara med citat
Är det svårt att byta kamremen? har inte haft bilen så länge så har ingen aning när den är byt senast Think .....så det är lika bra att byta den innan det händer något..... några tips på vad man ska tänka på ... Regular Smiley
Jopps
Golf 3 GL 1.8 i -96 Ort: Göteborg
Tor 08 mar 2007 13:11 Svara med citat
svårt och svårt, det beror på hur mekarkunnig den som gör det är..
Det som är viktigt att tänka på är att svänghjulet eller kammen inte får ändra läge. Resten borde vara relativt enkelt.
Bytte på min MK2 med storebrors hjälp, resultatet av hans ansträngningar var att skiten vägrade starta (Han hade satt remmen fel med en tand)
Så det kan bli bekymmer om man är trött i huvudet..
Det finns en märkning på svänghjulet, använd den och markera läget på kamaxeln. Överrensstämmer de så e det bara att montera...

Wroooooom
cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland
Tor 08 mar 2007 15:38 Svara med citat
En manual typ Haynes kan vara till hjälp om man ska byta själv. Finns några sidor om dethär i min Haynes för mk3, verkar inte vara det allra lättaste. Men som sagt så ska man inte låta vevaxeln eller kamaxeln vridas när remmen är borta. Sen ska man ju se till att remmen får rätt spänning också.

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
desiree
Golf 3 1.8i cl -96 Ort: Ängelholm
Lör 10 mar 2007 12:14 Svara med citat
Oky tack för tipsen Regular Smiley

Bättre fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Lassesand
Golf 3 1.8 GL -92 Ort: Kristianstad
Tis 01 maj 2007 8:56 Svara med citat
Jag bytte rem för ett par dagar sen. Tre remskivor måste av och de sitter med insexskruvar. Viktigt att du har en bra insex-bit som passar till ett rejält spärrhandtag plus att du måste banka in insex-bitsen ordentligt i skruvarna. De är oftast lite rostiga och kommer inte verktyget i botten så slinter det...

När remskivorna är borta kan du ta av nedre plastkåpan så du ser hela remmen. Vrid motorn enligt v-handboken. Jag hittade inte alla märken på rätt plats så jag märkte upp med små pluttar silverfärg (alla tre hjulen. Sen lossade jag kamremsspännaren (bytte den med) och lirkade av remman. Lite trix att få på den nya så att inte hjulen flyttade sig (de gör de men vrid tillbaka enligt märkningen). Spännaren fick inte riktigt plats bak plastkåpan så jag fick trimma lite med en mattkniv - perfa!
Berglund
Moderator Donator 50 Golf 1 ,MK3 VR6, Cab MK1 Ort: Stockholm
Mån 07 maj 2007 19:32 Svara med citat
jag satt åxå min rem fel då går inte bil als så var noga med det och ha verktyg som tål styrka Wink

Bild
jöns
Donator 200 Ingen VW Ort: Hässleholm
Mån 07 maj 2007 20:35 Svara med citat
och du måste vara stark själv!!!

Clio Sport 2,0 16v -01