Hej! Jag undrar hur man fixar en trasig instrumentbelysning. Jag har inget ljus vare sig på Instrumentbrädan eller på värme/fläktreglagen. Alla säkringar är hela.
Ta ut strömställaren,dvs knappen för de olika ljuslägena.Ta en multimeter eller annat instrument med summerfunktion och mät över ingående/utgående sida på knappen för att se att den är hel.Låter som ett avbrott på knappen eller ett reläproblem när flera lampor slocknat samtidigt och säkringen är hel.Mät också över stiften på botten av säkringshållaren för att se att det finns kontakt mellan dessa och att det inte lossnat några kablar under säkringsdosan.Kan oxå vara ett avbrott på vridpotensiometern/dimmern som mellowd nämnde,mät med en ohmmeter över denna,visar ohmmetern oändligt så är det avbrott.Om du får ett värde på ohmtalet så ska det öka eller minska beroende på vilket håll du vrider,då är dimmern hel.För mindre ljus,högre ohmtal(motstånd) och vice versa.
Hade samma problem på min GolfIII och höll nästan på att riva loss instrumentbrädan, men....
Jag sprayade med oxidspray efter jag lossat kontaktstycket på basidan av strömställaren för lyset: alla lampor fungerade sen!!