Forum - Volkswagen Polo - EPC-lampa lyser och bilen hackar och rycker Polo -01 1.4

burton666
VW Polo 1.4 -01 Ort: Simrishamn
Tis 07 feb 2012 9:15 Svara med citat
Hej, när jag skulle starta min Polo en morgon efter en kall natt så bara knäppte det i den och EPC -lampan lös. Jag trodde att batteriet hadde dött så jag drog in den i garaget och laddade batteriet.

Nu när vrider på nyckeln så startar den på en gång, men den bara hostar och hackar och går typ i 30 km/h. EPC lampan lyser den med fortfarande.

Någon som har någon idé om vad som kan vara fel?
Gnuet
Golf 7 GTD -16 Ort: Stockholm
Tis 07 feb 2012 9:28 Svara med citat
I med en VAG-COM och kolla upp - bilen berättar.

sometimes i drive for no reason at all.
VwSebbe
Golf 2 1.8 RP -88 Ort: Lund
Tis 07 feb 2012 12:36 Svara med citat
Igensatt katalysator?

Farsans BMW råkade ut för det och en gick i max 40 km/h... tills han bytte den såklart Wink

Man ska inte kasta bäver i trähus
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Tor 09 feb 2012 21:30 Svara med citat
burton666 skrev:
Hej, när jag skulle starta min Polo en morgon efter en kall natt så bara knäppte det i den och EPC -lampan lös. Jag trodde att batteriet hadde dött så jag drog in den i garaget och laddade batteriet.

Nu när vrider på nyckeln så startar den på en gång, men den bara hostar och hackar och går typ i 30 km/h. EPC lampan lyser den med fortfarande.

Någon som har någon idé om vad som kan vara fel?

Frusen vevvhusventilation som kan ha ställt till.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
burton666
Fre 10 feb 2012 10:34 Svara med citat
Nu är det löst iaf. en polare som bukar hjälpa mig med mina bilar trodde att batteriet hade frusit sönder och gav för låg spänning eller något sådant.

Jag köpte ett nytt batteri och stoppade in men den ville inte starta då heller, den bara stod och hostade. Efter att jag plågat bilen i några minuter så började oljelampan lysa. När jag kollade så var oljenivån jättelåg så jag fyllde på och efter det så startade den direkt. Har gått i flera dagar utan problem nu.

Någon som har någon idé om vad som kan ha hänt?
swegeek
VW Polo Derby 1,3 -80 Ort: Hallstahammar
Fre 10 feb 2012 16:28 Svara med citat
Låter som Luftmassemätaren!
burton666
Fre 10 feb 2012 16:50 Svara med citat
Det finns ingen luftmassmätare på min modell.
swegeek
VW Polo Derby 1,3 -80 Ort: Hallstahammar
Fre 10 feb 2012 17:15 Svara med citat
Jasså? Är de Förgasare?
mathsson
VW Lupo 1,4 16v Ort: Västerås
Ons 07 mar 2012 18:16 Svara med citat
Har du dåligt batteri så kan ditt gasspjäll tappa minnet. vilket leder till att grundinställningen är helt ute och cyklar. annars så är EGR ventilen ett vanligt fel och i samma veva gör man rent gasspjället och grundinställer de på nytt.
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Fre 09 mar 2012 20:21 Svara med citat
Kan vara eger ventilen som har hängt sej eller kolla kamremen.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
Beatdiz
VW Polo 1.4 -00 Ort: Aneby
Ons 23 okt 2013 16:49 Svara med citat
Kolla Mapsensorn, finns billigt på Mekonomen.. Byter hur lätt som helst själv. Vårt problem löste sig snabbt Smile

"What the motha fuck"