Forum - Golf 3 (92-99) - Insugspackning, mellan grenrör och motorblock: byte. HJÄLP!!

HjTDI
Golf 4 1.9 TDI Ort: Katrineholm
Lör 21 jul 2007 14:09 Svara med citat
Jag har tagit en Golf 1.8 GL -96 under mitt ansvar och ska renovera upp den åt en polare.

Varav jag har upptäckt att packningen mellan insugsgrenröret och motorblocket är kaputt. Mindre roligt... Hur har VW tänkt när dom konstruerade denna motorn? Dels sätta de båda grenrören helt nästintill slickade mot varann, och med en cirkus decimeter till torpedväggen. Och placerat de 6 bultarna under grenröret, dvs. mellan grenrören där utrymmet är skräddarsytt hårfint.

Någon som vet hur en VW verkstad gör för att plocka dän grenröret? Lyfter dom ur motorn? Eller är det några special verktyg dom använder sig av som är anpassade för de utrymmet?

Efter en hel del vilja och slit i håret så får jag loss åtminstone 4-5 bultar, men det är en som är ett riktigt helvete att komma åt. Jag ska snart åka till garaget igen och fortsätta, men vill inte lova att jag lyckas. Monteringen kommer förmodligen bli ett lika stort helvete det...

Finns det någon annan själ här inne som har gjort detta arbete förrut? Som kan hjälpa med lite tips och tricks?

MVH/ Pontus
HjTDI
Golf 4 1.9 TDI Ort: Katrineholm
Lör 04 aug 2007 17:56 Svara med citat
Är det absolut ingen som förmår sig veta av lite tips och trix för detta jobb?

Kom igen nu Golfägare, klart ni skruvat med motorn Regular Smiley

Golf MK2 1.8 Manhattan -89 "Bruksen"
Volvo 960 3.0 -91 "Lyxåket"
Golf 4'an, pågående projekt!
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Lör 04 aug 2007 18:01 Svara med citat
Hehe,
Jag och olle bråkade med ungefär samma problem. Kommer dock inte ihåg hur vi löste det. så kan tuyvärr inte hjälpa.
ringnycklar, hylsor, förlängare.
Det är svintrångt.

Lite sympati bjuder jag på iaf Razz

mk2 vr6