Roland
Golf 6 BM TDI105 DSG7 Ort: Karlskrona |
| Mån 07 jun 2010 18:21 |
|
Hej, någon som vet hur "normalkurvan för förbrukningen av disel" är för en Golf Variant TDI105 med DSG7 Masters, när den "körs in" ?
Enligt VW försäljaren tar det ett 1500 mil ... dvs ett år för oss.
Nu är förbrukningen 0,61 Liter/mil (vi har kört mest landsväg) utlovad blandad körning är 0,43 L/mil
Vi har kört 100 mil.
Är förvånad att det inte ges mer information om att bilen drar mycket mer disel den första tiden och att det inte finns en normalkurva så man kan se om bilen följer specifikation.
Enligt flödesmätaren ligger vi som lägst på landsväg på 0,53 l/mil.
Hur är inkörningsförloppet för andra dislar .. t.ex. Volvo?
Någon som vet var man vänder sig för att få information?
|
|
n0b0dy_
Ingen VW Ort: Kristianstad |
| Ons 09 jun 2010 15:29 |
|
| Det där verkar vara tok för mycket. Min Polo 2010- 1.4 Bensinare behövde inte mer än 1500 - 2000km innan förbrukningen sänktes lite grann. Snittar ~0.61 ganska mycket stad och lite mindre landsväg/motorväg..
|
|
marcusjj
Golf 7 1.6 TDI -13 Ort: Halmstad |
| Fre 11 jun 2010 14:22 |
|
| Roland skrev: | Hej, någon som vet hur "normalkurvan för förbrukningen av disel" är för en Golf Variant TDI105 med DSG7 Masters, när den "körs in" ?
Enligt VW försäljaren tar det ett 1500 mil ... dvs ett år för oss.
Nu är förbrukningen 0,61 Liter/mil (vi har kört mest landsväg) utlovad blandad körning är 0,43 L/mil
Vi har kört 100 mil.
Är förvånad att det inte ges mer information om att bilen drar mycket mer disel den första tiden och att det inte finns en normalkurva så man kan se om bilen följer specifikation.
Enligt flödesmätaren ligger vi som lägst på landsväg på 0,53 l/mil.
Hur är inkörningsförloppet för andra dislar .. t.ex. Volvo?
Någon som vet var man vänder sig för att få information? |
Jag har kört min sedan ny till nu (6000mil). Och jag kan säga att jag märkte inte av säkningen nämnvärt. Jag kunde köra den lika snålt ny som nu vill jag påstå.
|
|
mikaelandersson
Golf 6 Bluemotion 1.6 TDI Ort: Kävlinge |
| Ons 23 jun 2010 14:56 |
|
| Jag har precis köpt min och på lång rak väg utan backar så drar den 0,45. Har en Golf Variant TDI105 DSG7 Masters.
|
|
Roland
| Ons 23 jun 2010 22:15 |
|
..ok jag har likadan bil som "mikaelandersson" ?
Kan du räkna ut förbrukningen när du tankar nästa gång och meddela detta? Vi tycker bilen drar lite mindre nu ... men man kan inte lita på flödesmätaren .. snart dax att tanka igen har bara kört 80 mil...jag meddelar status.
|
|
mikaelandersson
| Tor 24 jun 2010 7:02 |
|
| Ska tanka fullt idag och tankmätarlampan borde lysa när som helst nu.. Återkomer när den står på tomt igen men med denna bilen tar det ju ett tag. *hehe*
|
|
mikaelandersson
| Tis 29 jun 2010 12:15 |
|
| Kollade nu när jag kört lite mer och kommer 114 mil på 55 liter. blir en förbrukning på 0,48. då har jag kört hälften stad och hälften landsväg men bränt på ganska bra ute på öppen väg. 120-140.
|
|
Roland
| Tis 29 jun 2010 20:39 |
|
Tack Mikaelandersson for din information. Intressant att veta att det finns Golfar som ligger i närheten av specifikation.
Vi har nu kört 200 mil, förbrukningen vid senaste tankningen var 0,6 l/mil. (90,82 mil på 54,22 liter disel)
Mest korta sträckor visserligen men vi tycker den drar för mycket. Frågan är "går det att justera förbrukningen" på något sätt? (Kommer att ställa frågan till leverantören)
|
|
mikaelandersson
| Ons 30 jun 2010 8:39 |
|
| Allt sånt justeras väl i styrdonet och där är nog förinställda program.. Min GTI -05 som jag hade drog lite mycket i början, runt 0,8 på långkörning.. Jag lämnade in den och då hade den tappat inställningarna och det klickade som från en klocka bakom instrumentbrädan.. Dom flashade om programvaran och sen kröp den ner till 0,63.
|
|
Heddan
Golf 5 Variant Bluemotion Ort: Luleå |
| Ons 07 jul 2010 11:34 |
|
Körstil spelar väldigt stor roll, man behöver inte köra fort och våldsamt för att öka på förbrukningen ganska markant. När jag kör våran Bluemotion Golf så drar den ungefär 1dl mindre än när min sambo kör. Följer man EcoDriving principen så minskar man förbrukningen med c:a 10%. Det är förmodligen det som är skillnaden på min och min sambos körning. Hon kör efter hur man lärdes att köra för 15 år sedan och jag följer EcoDriving principen någorlunda.
Dessutom är det extremt stor skillnad om man ligger mycket på motorväg i 110-120km/h eller landsväg 70-90km/h. På landsväg kan jag få ner färddatorn under 4dl, men på motorväg lägger den sig på över 5dl/mil.
Jag får lägga till ungefär 4cl/mil på vad färddatorn säger. Jag har idag kört 3000mil med den och någon skillnad i förbrukning under dessa 3000mil har jag inte upplevt...möjligtvis under de första 100-200 milen i så fall.
Och räknar man med att dra mycket släp så är Bluemotion inget alternativ, då rusar förbrukningen direkt upp i 7dl/mil. Det är förmodligen bättre bränsleekonomiskt att köpa en TDI 140 då. Kör även en Audi A3 1.6 -00
|
|
Roland
| Ons 07 jul 2010 12:03 |
|
Tack för intressanta svar.
När vi kör en liten husvagn visar flödesmätaren emellan 0,9- 1,2l/mil. Vi kom 65,5 mil på på 55,14 liter (084l/mil). Körde ca 20 mil med husvagn.
Jag ska beakta körsättet. Ska man använda farthållare när man kör EcoDriving?
Vi har nu uppfattningen att förbrukningen ökar..
... ska ut och kolla om det är någon oljeförbrukning.
Något annat tips?
|
|
Heddan
| Ons 07 jul 2010 12:36 |
|
Kort sammanfattning:
Snabbt upp i fart, men inte full gas.
Gärna använda farthållare.
Motorbromsa vid fartsänkningar, aldrig frirulla.
Och anpassa farten så man undviker stopp i trafikljus och rondeller.
Störst förtjänst är det på bilar med manuell låda. Automatlådorna nollar inte förbrukningen vid motorbroms...
Många har fått för sig att EcoDriving är att köra sakta och att det tar längre tid att ta sig fram, men det är precis tvärtom. Alla på kursen som jag gick körde rundan på kortare tid när de gjorde det enligt ecodriving principen. Och i genomsnitt så minskade vi förbrukningen med 14%. Kör även en Audi A3 1.6 -00
|
|
Roland
| Ons 07 jul 2010 16:51 |
|
Tack bra information.
Hur mycket påverkar AC:en förbrukningen?
Vi körde en runda idag på landsväg, ganska plan väg, körde i 80-90, så jämt som möjligt, flödesmätaren visade 0,56l/mil som lägst. Bilen har gått ca 250 mil
Bör jag vara besviken? Jo, besviken är jag eftersom jag inte vet om den höga förbrukningen beror på inkörningsproblem eller om VW har ojämn kvalite på sina motorer eller något annat.
|
|
Heddan
| Ons 07 jul 2010 19:51 |
|
Jag håller med, det verkar vara lite för mycket med 0,56.
Jag har inte DSG och på de mindre motorerna så ökar förbrukningen något om den har DSG-låda jämfört med manuell, vill jag minnas. Men du har ju den nya CommonRail-dieseln som borde dra några cl mindre än min PumpDüse-diesel.
Jag har bara provat att slå av och på AC:n vid stillastående och då förändrades förbrukningen med 1dl/h. En väldigt inexakt mätmetod, men det kanske kan ge en liten fingervisning. Förmodligen handlar det bara om några få procent av den totala förbrukningen eftersom AC:n oftast inte behöver jobba konstant.
Vissa påstår att de har upplevt en ganska rejäl förbrukningssänkning vid 2-3000mil men det har jag då inte upplevt ännu. Kör även en Audi A3 1.6 -00
|
|
mikaelandersson
| Mån 12 jul 2010 7:46 |
|
| Heddan, du har fel ang det där med att man ska köra ecodriving med farthållare. farthållare förbrukar mer bränsle eftersom automatiska bränsleavstängningen som aktiveras i nedförsbackar och när du rullar framåt med "frihjul" inaktiveras (den som gör att förbrukning sjunker till 0,0 enligt färddator tills du gasar igen.. När man genomförde ecodrivingtest för ett par år sedan genom Sverige så påtalade man det. Prova med farthållaren i i medlut så ser du att bräsnleförbrukningen ligger på det "normala" och inte hamnar på 0,0 som den gör utan farthållare.
|
|
Heddan
| Mån 12 jul 2010 8:09 |
|
Konstigt, min nollar förbrukningen i lite kraftigare medlut med farthållare. Även ecodrivingutbildaren som vi hade sa att de nya Golfarna nollade även med farthållare, men inte de äldre. Han hade haft ett stort antal Golfar de senaste 15åren som körskolebilar.
Både min och körskolebilen är -08or... Kör även en Audi A3 1.6 -00
|
|
mikaelandersson
| Mån 12 jul 2010 8:14 |
|
| Min nollar inte med farthållare och det är ju en 2010...
|
|
Heddan
| Mån 12 jul 2010 8:57 |
|
Det gäller ju att hitta en nedförsbacke som man inte tappar fart i för att testa det. Är backen det minsta för flack så kommer ju farthållaren att kompensera för det...jag har en sådan backe på väg till jobbet så jag skall testa det imorgon.
Men den största förtjänsten med farthållare för mig är att den håller (den lagliga) farten. En stor del av min väg till jobbet är plan 80-väg. Gasar jag själv så är det väldigt lätt att jag till slut är uppe i 100-110. Men med farthållaren så är jag både laglig och det är ganska stor skillnad i bränsleförbrukning mellan 80 och 110... Kör även en Audi A3 1.6 -00
|
|
mikaelandersson
| Mån 12 jul 2010 9:02 |
|
| Kör nästan aldrg 80 väg så vet inte vad som skiljer upp till 110.. men körde runt 100 till GBG och då snittade den 0,52.
|
|
Heddan
| Mån 12 jul 2010 9:11 |
|
Det skiljer över 1dl, jag åkte 4mil jämn, fin och bred 90-väg och då hamnade jag under 0,4 enligt färddatorn. På 110-väg så är jag över 0,5.
Då får jag lägga på 3-4cl/mil på färddatorns siffror för att få verkliga siffror. Kör även en Audi A3 1.6 -00
|
|
Heddan
| Tis 13 jul 2010 7:45 |
|
Nu har jag dubbelkollat och min bil har inga problem med att nolla förbrukningen med farthållaren. Men i 110-120 så krävs det ganska bra medförslut för att övervinna luftmotstånd, rullmotstånd och friktion i motor och drivning. Däremot vid 50 så krävs det inte mycket till nedförsbacke för att den skall kunna nolla förbrukningen... Kör även en Audi A3 1.6 -00
|
|
mikaelandersson
| Ons 14 jul 2010 14:40 |
|
| Ja jag har aldrig kollat min i 50 men gjorde det nu med och du hade rätt.. 0,0 gick den ner till..
|
|
marcusjj
| Fre 16 jul 2010 13:24 |
|
| Heddan skrev: | Det skiljer över 1dl, jag åkte 4mil jämn, fin och bred 90-väg och då hamnade jag under 0,4 enligt färddatorn. På 110-väg så är jag över 0,5.
Då får jag lägga på 3-4cl/mil på färddatorns siffror för att få verkliga siffror. |
Det skiljer helt klart massor beroende på hastigheten. Min drar tex.
90km/h - 0,38
110km/h - 0,45
125km/h - 0,48
140km/h - 0,56
Alla dessa långkörning såklart.
|
|
Heddan
| Fre 16 jul 2010 17:45 |
|
Dessa siffror stämmer väldigt bra för mig också. Kör även en Audi A3 1.6 -00
|
|
marcusjj
| Lör 17 jul 2010 10:44 |
|
| Heddan skrev: | | Dessa siffror stämmer väldigt bra för mig också. |
Skönt att höra värt att nämna dock är att jag kör min 0,52 blandad körning och inte i 0,45 som VW själva säger.
|
|
Ladiesman
Golf 6 1.6 BMT DSG7 -13 Ort: Järfälla |
| Ons 22 aug 2012 18:50 |
|
| Roland hur går de med förbrukningen nu? Jag är en ny ägare va en golf 1.6 bmt 105 DSG7 och upplever förbrukningsnivån som hög. Kör väldigt lugnt, 50/50 stads/landskörning, 60% sitter ja sj i bilen. Enligt långtidsfärddatorn ligger mitt snitt på 0.53l/milen vilket är mkt högre än väntat. Enligt fabrik ska den dra 0.47 i stadskörning? Detta är ju jätte frustraranade. Någon som har ideer kring detta nu när de har gått ett tag för er delaktiga här?
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|
Hookan
Golf 5 Bluemotion-08 Ort: Strömstad |
| Ons 22 aug 2012 22:40 |
|
| Min Bluemotion blev bättre på förbrukningen efter 1200 mil men blev mycket gättre efter 2000 mil så en diesel motor tar mycket längre tid att köra in än en bensinare. Min bästa körning var Strömstad till Arlanda tur och retur, 122 mil och 47 liter=0,42 och det var i slutet på november.
|
|
Ladiesman
Golf 6 1.6 BMT DSG7 -13 Ort: Järfälla |
| Tor 30 aug 2012 12:41 |
|
Jag tanka precis min bil.
Körde slut på absolut första tanken och enligt färddator va den på 5.4 l/100km. Jag fick bilen fulltankad vid leverans så ja vet ej hur de tanka den men ja maxa den tills de nästan börja spilla och när ja räkna sj så fick jag den till 6 l/100km vilket är SJUKT högt även om bilen inte är inkörd. 4.3l/100km är utlovade blandadkörning men för att hård dra de hela säger vi att ja bara körde stadskörning vilket ska innebära 4.7l/100km.. de hade ja accepterat med 5.4(6)l/100km är fan inte klokt. Jag kör vädigt lugnt och låter dsg sköta allt så den växlar vid 2000 varv 80% av tiden sitter jag själv... va fan är felet? enligt handboken är de 150mil innan den är inköprd men nästan hela 2l/100km kan ändå inte stämma ? eller?
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|