Forum - Golf 6 (09-13) - Min 5 veckors "gamla" bil fick bärgaren hämta igår

Erikap
Golf 6 TDI 105-12 Ort: Alingsås
Sön 05 aug 2012 9:38 Svara med citat
Hej!
Är ny på detta forum och tycker det är kul att läsa och få tips och ideér härifrån.

Beställde en ny Golf 6 105 tdi dsg och fick den för 5 veckor sen.

Igår när jag skullle åka till affären märkte jag att den autostopp ej fungerade som den skulle och sen när handlade ställde jag in så backspeglarna åkte in men när jag skulle åka iväg igen så åkte bara en ut..hmmm.. tillslut fick jag även ut den andra..
När jag kom hem och parkerade bilen så reagerade min sambo på att den lät fruktansvärt (fläkten va i fullgång) och det luktade bränt.
Det va bara att ringa Mobitel och så fick bärgaren komma och hämta den.
När den väl skulle bärgas upp så lös typ alla varningslampor (motor bla) och bilen betedde sig väldigt konstigt..Svarade ej riktigt på gasen och det va lite mekigt att få upp den på bärgarens "bil".

Känns inte alls kul och jag hoppas nu att jag inte fått en bil med massa problem. Neutral

Bilen har rullat 52mil så det är inte mycket precis..
Danneman79
Golf 3 CL 1.8 -92 Ort: Umeå
Sön 05 aug 2012 13:00 Svara med citat
Låter som jordfel, fick typ samma problem med en ny volvo s40 några år sedan, fast jag fastnade mitt ute i ingenstans Razz
Arkin
Golf 6 1.4 TSI Ort: Växjö
Sön 05 aug 2012 13:01 Svara med citat
Låter väldigt tråkigt, håll oss gärna uppdaterade på fortsättningen.
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta
Sön 05 aug 2012 13:12 Svara med citat
Låter som nätverks problem och det händer ibland tyvärr vid slarv från fabrik att inte alla kontakter sitter ihop riktigt och då ger det massa skumma fel.

OEM+
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Mån 06 aug 2012 2:23 Svara med citat
Grattis har du tankat bensin?

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
Erikap
Mån 06 aug 2012 8:19 Svara med citat
Nä, har absolut inte tankat bensin, så det är INTE felet..
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Mån 06 aug 2012 15:44 Svara med citat
Erikap skrev:
Hej!

När jag kom hem och parkerade bilen så reagerade min sambo på att den lät fruktansvärt (fläkten va i fullgång) och det luktade bränt.

Det där kan vara en aktiv regenerering som bilen gjorde för att rensa partikelfiltret. Den höjer då avgastemperaturerna till 600C och om man råkar avbryta den processen så går motorfläkten för fullt och att det kan lukta (en del säger att det luktar gummi).
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 06 aug 2012 15:55 Svara med citat
fastson skrev:
Det där kan vara en aktiv regenerering som bilen gjorde för att rensa partikelfiltret. Den höjer då avgastemperaturerna till 600C och om man råkar avbryta den processen så går motorfläkten för fullt och att det kan lukta (en del säger att det luktar gummi).

Erikap skrev:
När den väl skulle bärgas upp så lös typ alla varningslampor (motor bla) och bilen betedde sig väldigt konstigt..Svarade ej riktigt på gasen och det va lite mekigt att få upp den på bärgarens "bil".
fastson
Mån 06 aug 2012 17:03 Svara med citat
Ja det är ju uppenbart något helt annat. ;P

Men i allt kaos låter det som den iaf gjorde en rening till att börja med. Eller är den delen jag svarade på ännu en del av bilens frispel.

Sjukt tråkigt iaf.
Erikap
Mån 06 aug 2012 18:07 Svara med citat
Nu har jag fått tillbaks bilen..
Inga fel alls på den utan att bärgaren ville att kabeln till batteriet skulle tas ur och sen satt den kablen ej tillräckligt "fast" va det enda de kunde hitta..
Nu går den som vanligt och jag hoppas den fortsätter med det...
fastson
Mån 06 aug 2012 18:57 Svara med citat
Erikap skrev:
Nu har jag fått tillbaks bilen..
Inga fel alls på den utan att bärgaren ville att kabeln till batteriet skulle tas ur och sen satt den kablen ej tillräckligt "fast" va det enda de kunde hitta..
Nu går den som vanligt och jag hoppas den fortsätter med det...

Skööönt! Smile
Porsche_Micke
Golf 6 1.6 TDI BMT -2010 Ort: Växjö
Tor 16 aug 2012 21:26 Svara med citat
Mmm troligt vis så gick den i "limp" mode.. Skulle inte lite 100% på den på ett tag.. Felkod som aktiveras aktiverar "limp home mode vilket innebär att man ska komma hem men att motorn skiter i att aktivt mäta luft-bränsleblandning o.s.v utan kör den fett för att skydda motorn.. Det bärgaren gjorde var ju att lyfta av kabeln och då nollas felkoden och limphome läget kopplas ur och bilen går som vanligt ett tag till problemet uppstår igen. Lite kryptiskt men fråga om du inte förstår.. Jag har kört vw sedan jag var 18 och är 34 nu så har lite erfarenhet av allehanda VW bilar.
AIC
Golf 6 Variant 105 BMT Ort: Kungsbacka
Tis 21 aug 2012 15:58 Svara med citat
Håller med föregående. Skulle inte heller lite på bilen för det är mycket sällsynt att de helt plötsligt bara börjar att fungera. Köpte en ny 105 BMT som hann rulla 910mil innan jag efter fyra bärgningar lämnade tillbaka bilen. Din Bil hävdade att inget var fel tills sista gången då de satte i en kontakt ordentligt. Bilen slog ut stöldskyddet och blinkade och rutor åkte ner hit och dit, samt att start och stopp aldrig fungerade. Ingen aning om detta var felet men Din Bil ställde bilen direkt i säljhallen. Säga vad man vill men får du samma fel igen så hämta inte ut den innan de hittat felet.