Forum - Golf 6 (09-13) - Golf 1.6 DSG7 2013

Ladiesman
Golf 6 1.6 BMT DSG7 -13 Ort: Järfälla
Ons 22 aug 2012 14:19 Svara med citat
Hejsan mina golfvänner! Jag är en ny ägare av en golf 1.6 DSG7 2013. Var mest intresserad av bilen pga av sin låga förbrukning men till min förvånad är den lnye de. Min snittförbrukning hamnar inte under 5.5 och ja kör väldigt lugnt inga laster och kör oftast sj i bilen. Enligt fabrik ska sen dra 4.7 statskörning men ja kanske kör 50/50 stad/lands. Vad är felet? Varför ligger den sä högt de föesta verkar ha mkt lägre.
Tips?
Ps vad ska man ha för lufttryck i däcken de är original 16 tum
Lillstorch
Golf 2 Rallye 1,8T 20V -89 Ort: Mariestad
Ons 22 aug 2012 17:31 Svara med citat
Du måste "köra" in bilen först så den har gått några hundra mil innan du kan jaga siffran 4.7...ja kör med 2.8kg i 16" däck..folk kör alltid för lite med luft!

VW Golf G60 Rallye 1,8T 20V -89
VW Golf LS MK1 - 80

www.garaget.org/Lillstorch
Ladiesman
Golf 6 1.6 BMT DSG7 -13 Ort: Järfälla
Ons 22 aug 2012 17:48 Svara med citat
@lillstorch: okej tack för info, jag pratade med verkstaden idag och frågade och de sa inte högre än 2.5bar men många forum pratar om enda upp till 3.0 bar?
Lillstorch
Golf 2 Rallye 1,8T 20V -89 Ort: Mariestad
Ons 22 aug 2012 18:30 Svara med citat
Ladiesman skrev:
@lillstorch: okej tack för info, jag pratade med verkstaden idag och frågade och de sa inte högre än 2.5bar men många forum pratar om enda upp till 3.0 bar?

ja kör alltid med 2 upp...alltså..15" då har ja 2.7..16" 2.8 17" 2.9...När ja jobba på däckverkstad så körde vi så o de va 3 år sedan! Nya däck behöver mer luft än vad man tror!

VW Golf G60 Rallye 1,8T 20V -89
VW Golf LS MK1 - 80

www.garaget.org/Lillstorch
AIC
Golf 6 Variant 105 BMT Ort: Kungsbacka
Tor 23 aug 2012 9:10 Svara med citat
Har haft två identiska Varianter men med manuella lådor. Den första drack 1 dl mer per min än den jag har nu. Ingen aning om varför. Han bara köra den första drygt 900 mil innan den krånglade med elektronik och köptes tillbaka. Har hunnit med något mindre med den nya och den är snålare på alla vis.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 23 aug 2012 11:14 Svara med citat
AIC skrev:
Har haft två identiska Varianter men med manuella lådor. Den första drack 1 dl mer per min än den jag har nu. Ingen aning om varför. Han bara köra den första drygt 900 mil innan den krånglade med elektronik och köptes tillbaka. Har hunnit med något mindre med den nya och den är snålare på alla vis.

Det låter lite som med oljeförbrukning, har man otur får man en motor som tar mycket olja.
Det kan faktiskt skilja en hel del på bränsleförbrukningen, men oftast beror det nog mest på
föraren och körsätt, även om många tror att de kör ekonomiskt.

Mina tips för lägre förbrukning: Håll rekommenderad hastighet, undvik tomgångskörning, använd bromspedalen så lite som någonsin är möjligt. Men det viktigaste är att undvika kallstarter och småkörning, speciellt stadstrafik.

Som påpekats tidigare är rätt lufttryck i däcken viktigt, som många slarvar med.

AC´n kan göra rätt så mycket på bränsleförbrukningen också, säkert runt en decititer milen nu när det varit så varmt ute.