hammarby_sjostad
Golf 6 1,8 T DSG -09 Ort: Stockholm |
| Tor 19 jul 2012 16:10 |
|
Hej!
Jag funderar på att chippa min VW Golf VI 1,8 T (160 HK) DSG Wolfsburg edition från 2009. Aldrig tidigare chippat en bil så är novis på detta.
Har någon tips på vilken chippfirma jag ska använda mig av? Helst i Stockholmsområdet. Spelar ingen roll om det kostar lite bara det blir bra.
Tänkte mig göra ett vanlig steg1 trim för att få upp bilen i ca 200 HK. Enlig chippfirmorna jag talat med så ska det inte påverkar min automatlåda (7-växlad DSG) negativt, vad tror ni?
Har ni tips på något annat jag kan göra för en rimlig peng för att få lite mer "GTI-feeling" i min bil?
Tack!
/Robert
|
|
lejon74
Polo 5 1.2Tsi 90 Master-15 Ort: Sölvesborg |
| Tor 19 jul 2012 17:26 |
|
Kan inte direkt firmorna i sthlm, men välj en väl etablerad, som har stor erfarenhet!!!
Du behöver nog ett luftfilter med, ibland kan chipp firmorna hjälpa till med det med, behöver inte va öppet filter, sk. kon/sportfilter, utan det finns iläggs också som passar i orginal luftburk och ger nästan detsamma, te.x K&N har såna.
Avgassystem känns lite överkurs att byta..
Mvh /J
|
|
hammarby_sjostad
| Tor 19 jul 2012 17:38 |
|
Tack för svar lejon74.
Varför behöver jag ett nytt luftfilter, vad gör detta? Jag är som sagt novis...
|
|
lejon74
| Tor 19 jul 2012 18:14 |
|
Its fun, ACE competition, dahlbäck (dahlbäcks racing) bsr, motornord(bmw...) är bara några ja hade i huvet, dom flesta ej i sthlm, men många har nog representanter i närheten, kolla runt, och hoppas nån svarar HÄR om just VW, te.x volvo har jag för mig det finns en firma i växjö som gör mer med chippen än vad nån annan klarar, man kan ju köra bilen på varje växel och optimera vrid o sånt just för det, körbarheten e viktig inte just högsta effekten på sin hemsida mm...men rätta mig gärna om d e fel...
ju om du chippar en turbo motor, som jag antar att din är, så, kommer motorn vilja suga in mer luft för att få ut mer effekt, har du inte tillräkligt med luft flöde in genom filtret så ger den inte vad du chippat den till, men men,, ibland kanske original filtren tom klarar en så liten ökning som 40hk....
Men tradigt å chippa 40 å bara få ut 35....
å luft filter bör man förövrigt byra rätt ofta tycker jag, det minskar faktiskt bränsleförbrukningen om man kör med rent filter och skyddar motorn:)
chipp firmor finns ju en del i tidningen bilsport, guiden i mitten som annonserar där, men hoppas nån har bättre koll HÄR
Mvh /J
|
|
hammarby_sjostad
| Tor 19 jul 2012 18:32 |
|
Tack lejon74!
Har kollat på Its Fun, så det gjorde saken lite lättare att du nämnde dem.
Då vet jag mer om luftfilter också! Låter vettigt
//Robert
|
|
lejon74
| Tor 19 jul 2012 18:53 |
|
BSR har jag bara hört bra om, dom provtrycker hela systemet och kollar så allt är ok innan, finns säkert i sthlm, dom sätter dit luftfilter med har jag för mig om man ber om det..
ACE hört mkt bra om dom med, är väl borås(eller växjö haha, minnet..) om ja inte missminner mig, finns säkert dotter firma nära dig med.
Dahlbäck går väl se på typ www.dahlbacksracining.com eller nåt sånt så ser du nog priser med hos dom, kanske finns i sthlm, vet ej...mkt kunniga!! kanske lite dyrare än andra, har ej koll numera.
Its fun är inte dåliga dom heller, se till att kolla om dom har garanti och så (hade jag gjort iaf) dom kan säkert det där med filter osv. med
Mvh /J
|
|
lejon74
| Tor 19 jul 2012 19:03 |
|
Förresten -09:a du har inge garanti från vw kvar på den väl, i såna fall slutar de gälla tror jag, bara så du vet, och sitt försäkringsbolag ska man inte tala om att man har chippat om motorförsäkringen skall gälla tror jag(så var de för iaf)
Its fun tror jag man kan teckna nän särskild motorförsäkring hos, tidigare iaf..om man chippar...
Dom har nog lånebil med under tiden dom jobbar med din...?
MVH /J
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|
lejon74
|
hammarby_sjostad
| Tor 19 jul 2012 23:28 |
|
Jag snackade med han Jocke på Its Fun idag och tycker han verkar reko. Man ska inte lite på något man läser på nätet med anonym avsändare.
Tack för alla tips!
/Robert
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Fre 20 jul 2012 1:54 |
|
Qvarnis är en go kille, varit i kontakt med han om mina/vänners bilar ett par gånger! U.A
Bra priser, schyssta "under bordet" priser Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika |
|
hammarby_sjostad
| Sön 02 sep 2012 21:09 |
|
| Har nu fått tillbaka bilen från BSR, som jag valde efter några olika tips. Bara kört några dagar än, men det känns riktigt bra. Bilen har fått klart mer kraft även om jag inte gjort någon mätning och kan sätta några siffror på det. Om allt går bra framgent så lär jag återvända till BSR med andra bilar i framtiden.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|