Forum - Golf 6 (09-13) - Om att bromsa skivor,ok och belägg torra

torpet
Golf 6 TDI Masters 09 Ort: Stockholm
Tis 18 sep 2012 12:38 Svara med citat
Efter att jag tvättat min förra bil (med konventionell automatlåda) brukade jag köra en sväng för att bromsa allting torrt. För att snabba på processen och för att slippa köra så fort runt kvarteret så brukade jag gasa och bromsa samtidigt.

Men nu, med DSG:låda och när allting, med elektronikens hjälp, interagerar med varandra så undrar jag om man 'får' bromsa och gasa samtidigt? Rimligen borde man kunna det men jag frågar ändå för säkerhets skull. Think
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 18 sep 2012 13:27 Svara med citat
Borde inte var något problem om du lägger den i "Manuellt" läge och väljer lagom växel.
torpet
Tis 18 sep 2012 13:58 Svara med citat
candyweiss skrev:
Borde inte var något problem om du lägger den i "Manuellt" läge och väljer lagom växel.

Låter vettigt. "Tänkte inte på det". Regular Smiley
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Ons 19 sep 2012 1:59 Svara med citat
Nej de går inte

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
candyweiss
Ons 19 sep 2012 8:28 Svara med citat
Sam skrev:
Nej de går inte

Vad är det som inte går?
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Ons 19 sep 2012 15:40 Svara med citat
Om jag minns rätt så avaktiveras väl gaspedalen när bromsen är nere? Antingen det eller att det inte får någon effekt eftersom kopplingen ligger i friläge.
nollåtta
Golf 6 TDI 140 BMT -12 Ort: Stockholm
Ons 19 sep 2012 18:44 Svara med citat
Varför "bromsa torrt"? Finns det någon nytta med det?
Reinoj
Golf 7 1.2 TSI -15 Ort: Falkenberg
Ons 19 sep 2012 21:19 Svara med citat
Det kan bli en tendens till rostfläck om bilen står några dagar med våta skivor där klossarna ligger emot. Det kan kännas i bromspedalen de första milen efter att bilen stått orörd
Smajly
Golf 1 Ort: Utomlands
Ons 19 sep 2012 22:24 Svara med citat
Reinoj skrev:
Det kan bli en tendens till rostfläck om bilen står några dagar med våta skivor där klossarna ligger emot. Det kan kännas i bromspedalen de första milen efter att bilen stått orörd

O de kan man inte leva med nån mil då? Kör ju inte med foten på pedalen hela tiden.
Vad ska man då göra om en fågel skiter en stor saftig bladda på bilen när du e på jobb och kommer ut 8 timmar senare och ser det? Lacka om bilen då? Smile
nollåtta
Tor 20 sep 2012 18:07 Svara med citat
Det gäller att det inte regnar när man ska parkera då Cool
Smajly
Golf 1 Ort: Utomlands
Tor 20 sep 2012 21:54 Svara med citat
nollåtta skrev:
Det gäller att det inte regnar när man ska parkera då Cool

Thumbs up
Sam
Fre 21 sep 2012 14:28 Svara med citat
De går inte att bromsa och gasa sammtidigt

<3 BUB !!
candyweiss
Lör 22 sep 2012 11:26 Svara med citat
Sam skrev:
De går inte att bromsa och gasa sammtidigt

Du har helt rätt, det fungerar inte, den bara "frikopplar" eller "bryter".

torpet, gasa upp i lämplig hastighet och bromsa hårt. De gånger det behövs är ju i då fall om man tvättat bilen och den ska ska stå ute direkt efter tvätt om det är minusgrader.
torpet
Lör 22 sep 2012 23:29 Svara med citat
Smajly skrev:
O de kan man inte leva med nån mil då? Kör ju inte med foten på pedalen hela tiden.
Vad ska man då göra om en fågel skiter en stor saftig bladda på bilen när du e på jobb och kommer ut 8 timmar senare och ser det? Lacka om bilen då? Smile

Jag hänvisar till denna tråd - http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=34330
torpet
Lör 22 sep 2012 23:48 Svara med citat
candyweiss skrev:
Du har helt rätt, det fungerar inte, den bara "frikopplar" eller "bryter".

torpet, gasa upp i lämplig hastighet och bromsa hårt. De gånger det behövs är ju i då fall om man tvättat bilen och den ska ska stå ute direkt efter tvätt om det är minusgrader.

Jodå, så gjorde jag senast eftersom jag misstänkte att min gamla metod inte var tillrådlig. Jag läste förresten idag om en verkstad där man rekommenderade att värma bakbromsarna lite extra under körning med handbromsen eftersom bakhjulsbromsarna inte belastas lika mycket som framd:o. Detta gällde om bakre skivbromsarna även tjänstgör som handbroms samt bara om denna regleras via vajer. Elektriskt manövrerad broms funkar inte i detta läge. Så då uppstår självklart frågan - hur manövreras handbromsen i Golfen?
nollåtta
Sön 23 sep 2012 9:49 Svara med citat
torpet skrev:
Så då uppstår självklart frågan - hur manövreras handbromsen i Golfen?

Med vajer eftersom du har en handbromsspak, i Passat däremot är det elektriskt.
torpet
Sön 23 sep 2012 10:32 Svara med citat
nollåtta skrev:
Med vajer eftersom du har en handbromsspak, i Passat däremot är det elektriskt.

Bra. Tack!
Sam
Sön 23 sep 2012 20:43 Svara med citat
Ärligt talat så behöver du inte bromsa bilen torr, de är absolut ingen fara, så länge du inte drar handbromsen i minusgrader..

Men samma symptom kommer du uppleva när du kör i slask sedan stannar och drar handbroms..

<3 BUB !!
torpet
Mån 24 sep 2012 9:53 Svara med citat
Sam skrev:
Ärligt talat så behöver du inte bromsa bilen torr, de är absolut ingen fara, så länge du inte drar handbromsen i minusgrader..

Men samma symptom kommer du uppleva när du kör i slask sedan stannar och drar handbroms..

Tidigare brydde jag mig inte alls men så läste jag nå'nstans att skivorna tar skada av stå och rosta vilket föreföll rimligt. När jag sist lade ner lite möda på att 'bromsa torrt' så ställde jag in bilen i garaget efteråt. Jag behövde inte bilen på en vecka men lik förb-at hade belägg och skivor 'klistrat' ihop när jag skulle backa ut.

Så det verkar inte löna sig att bry sig. Bara att glömma och köra; som jag gjorde förr alltså.
torpet
Mån 24 sep 2012 9:54 Svara med citat
Sam skrev:

Tidigare brydde jag mig inte alls men så läste jag nå'nstans att skivorna tar skada av stå och rosta vilket föreföll rimligt. När jag sist lade ner lite möda på att 'bromsa torrt' så ställde jag in bilen i garaget efteråt. Jag behövde inte bilen på en vecka men lik förb-at hade belägg och skivor 'klistrat' ihop när jag skulle backa ut.

Så det verkar inte löna sig att bry sig. Bara att glömma och köra; som jag gjorde förr alltså.
candyweiss
Mån 24 sep 2012 13:40 Svara med citat
torpet skrev:

Själv har jag alltid gjort en hård inbromsning och även bromsat med handbromsen efter tvätt.
Vet inte om det gör nytta men det känns som om det fungerar bra. Har tex aldrig haft fastfrusna bromsar
som jag vet andra jag känner haft.