Min TDI besiktigades för första gången igår. Inga anm. men efteråt kom jag att tänka på att jag inte fick avgaserna kontrollerade som på min gamla bensinvolvo. Ingen eller annorlunda kontroll?
Enligt Bilprovningens personal jag pratade med, så utför de en dataläsning via OBD-kontakten på bilar från 2004 tror jag det var han sa, och säger den kollen OK på bilens system, så ska bilen vara godkänd.
Enligt Bilprovningens personal jag pratade med, så utför de en dataläsning via OBD-kontakten på bilar från 2004 tror jag det var han sa, och säger den kollen OK på bilens system, så ska bilen vara godkänd.
Aha! I besiktningsprotokollet står inget om avgaskontroll dock. Kanske ingår den i "Motorkontroll". Jag kostade på en felkodskontroll eftersom jag köpte bilen begagnad för en tid sedan och en viss garanti ingick i köpet. Jag antar att avgaskollen gjorts även om jag inte begärt en komplett kontroll.
Smurfen Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Tor 04 okt 2012 23:31
Dom kollar väl inte så speciellt mycket i avgasväg på en diesel. En gallam kollar dom ju bara rökprov på så svartryker den inte går den igenom.
Hur de gör på en ny vet jag inte. Min caddy kopplade de inte ens på slangen på.