Hedberg
Golf 4 1.6 -03 Ort: Stockholm |
| Ons 05 sep 2007 19:34 |
|
Det är så att min golf har ett märkligt problem. Det är förövrigt en Golf 1.8 GL 1992.
Om jag står på plan mark och börjar rulla med ettan i på tomgången och trycker gasen i botten så hackar den till och är riktigt seg och efter typ 4-5 sekunder drar den igång. Ibland när motorn är kall och nystartad och jag ska backa ut utan gas så låter det som den sak dö, frilägger jag växeln är rpm lågt nere, under 900rpm, hackar och kan dö. Att starta motorn då är knepigt, startmotorn får gå ett tag innan den går igång. Bäst då är att låta bilen hacka mm, för sedan går den upp till 900rpm tomgång och att varva funkar fint. Att gasa utan en växel i går superfint, den reagerar bra. Fatta hur förvirrad jag är..
Ett annat exempel är om man kommer till en korsning och drar i tvåan, och varvtalet är runt 1000rpm så uppstår samma fenomen den segar sig rejält och sedan går igång. Generellt sett är det väl runt efter 1600rpm som motorn går bra.
Förut var tändningen nerställd, då funkade just detta mycket bättre (tja, det funkade som det ska om man frågar mig). Nu är tändningen inställd korrekt, varken ner- eller uppställd. Fördelarlock, rotor, tändhattar, tändstift är bytta. Lamdbasonden funkar perfekt. Har sportluftfilter men, hade den även när tändningen var nerställd och utan detta fenomen.
Kan det vara förgasaren? eller bränslefilter?
Kliar mig över detta fel, har lärt mig köra, man får ju varva lite när man ska iväg men hehe..
Tacksam för all hjälp..
|
|
Quattro_mannen
Moderator
Golf 1 GTI special 2.0 -84 Ort: Finland |
| Ons 05 sep 2007 21:25 |
|
Kan vara en felaktig tempgivare som spökar,kolla så att dessa fungerar korrekt.
Mvh Nicklas
|
|
Hedberg
Golf 4 1.6 -03 Ort: Stockholm |
| Ons 05 sep 2007 21:43 |
|
Vilka tempgivare finns?
Har bytt vattentempgivaren utan skillnad.
Problemet uppdagades efter vi ställt in tändningen rätt.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|