Forum - Volkswagen Polo - Startar inte kall, men fungerar normalt när den är varm

Enzolie
Polo 3 GTI-99 Ort: Linköping
Tor 14 nov 2013 13:10 Svara med citat
Jag har en Polo Gti -99 som har gått som en klocka men en dag så startar den bara inte. Trodde först det var batteriet för den låter precis som när batteriet lagt av men aldrig tar sista spurten o hoppar igång. Dock så är batteriet fullt fungerande. Det man får göra för att få igång den är hålla nere gaspedalen och ge lite gas i ett par minuter så den kommer upp i temperatur och kan gå på tomgången själv. Detta är alltså bara när den är kall! När den sedan är varm och startar om den så startar den precis som vanligt. Varför gör den så? Har hört att det kan vara något med gasspjäll/spjällhuset? Har bytt tändstift på den ifall det skulle vara något där, men utan framgång.. Confused

Någon som vet vad jag menar och har tips på vad det kan vara? ( Kass på att förklara Sad )
Blåtummen
Polo 3 1.4 -99 Ort: Stockholm
Fre 20 dec 2013 22:44 Svara med citat
Jag hade liknande problem på min 1.4 -99 och efter varit på VW-verkstan misstänkte de tändspolen eller spjällhuset. Mekanikern sprutade vatten på tänkspolen men icke, sen tog han sig an spjälhuset. Noggrann rengöring, men det hjälpte inte trodde han för bilen var svårstartad och jag planerade in ett byte av hela spjällhuset samt en del packningar och vevhusventilationslangen. Men efter nån dag blev den riktigt bra så ju har jag avbeställ bytet och kör vidare och ser vad som hände framöver. Sot på spjället stor tydligen insprutningen och då går inte bilen igång eller så stannar den vid pådrag även om den var varm. Bilen har gått 16000 mil.