MyWay
Polo 4 1.4 Ort: Luleå |
| Ons 28 maj 2014 23:29 |
|
Hej på er!
Polo 1.4 motorkod AUA.
Började med en motorlampa och dessa 3 felkoder (VAG-COM)
16685 - 1. ans cylinder
P0301 - 35-10 - förbränningsfeltändning lokaliserad - intermittent fel
01598 - Spänning körbatteri
07-10 - Signal för låg - intermittent fel
01314 - Motorstyrdon
49-10 - Ingen kommunikation - intermittent fel
Efter detta bytte vi batteri, nollade felkoder och provkörde. P0301 dök upp igen, vi bokade en grundservice (herrans massa filter, olja och tändstift) och bilen går väldans fint en kort kort stund för att sedan börja misstända och "hosta" lite till och från. Byter då tändspole och tändkablar som vi hade liggandes i skuffen och när vi provkör får vi helt nya felkoder (avläst och nollat med Torque).
P0400 - Powertrain
Exhaust Gas Recirculation Flow
Jag har kollat EGR ventil, spjällhus och röret mellan dessa samt kollat att EVAP (klickande lilla manicken vid expansionskärlet) är tät då jag hört att denna kan ställa till det med felkoder på EGR (???). Låter och känns som att bilen inte tänder som den ska, den hackar sig framåt och är slö. Håller man däremot jämn gas eller lite varv så går den bättre. Motorlampan har inte tänts igen efter sista nollningen.
Väldigt väldigt tacksam för svar då jag snart funderar ihjäl mig.
|
|
Grandell79
Golf 4 1.9 TDI Ort: Mjölby |
| Tor 29 maj 2014 6:37 |
|
| Kan kanske vara spridare! Då får du också feltändning för den får ju inte bränsle
|
|
MyWay
| Tor 29 maj 2014 12:06 |
|
Det har du ju rätt i. Ska googla en snutt Bilen hade gärna fått ge mig en ny felkod, men icke..
|
|
MyWay
| Sön 08 jun 2014 13:01 |
|
17961 – Signal höjdgivare/tryck i insugningsrör
P1553 – 35-10 – orimlig relation – intermittent fel
Rengjort en skitig sensor till höger på insug (MAF? Var rätt skitig), nollat dessa felkoder och provkört. Bilen går riktigt bra när katalysatorn går uppåt 500 grader. Låg runt 250 vid normal körning tror jag. Hugger och misständer så fort den kommer till "normal" arbetstemp. Motorlampan började blinka påväg hem från polaren och jag ringde senare upp verkstan som hade servat bilen. Dom bad mig komma in för att se om dom kunde hjälpa mig men när vi tittat lite på bilen så kliade dom sig lika mycket i huvudet som jag. Blev skickad till en annan verkstad som enligt dom var bättre på VW. Första felkoden har nu flyttat sig till cylinder 4.
Var förbi verkstan jag blev skickad till och pratade med verkstadschefen en stund och vi kom fram till att jag skulle leta efter något som tjuvar luft och höra av mig om jag inte fick fram något. Har gått an med startgas under huven men inte lyckats hitta nåt alls! Har fått en tid på Onsdag för en ordentlig felsökning på verkstad.
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
| Ons 18 jun 2014 19:55 |
|
| Hur har det gått..???
|
|
MyWay
| Ons 18 jun 2014 23:04 |
|
Blev ett litet uppehåll, ursäkta..
Felsökningen resulterade i ett komptest som visade 9, 13, 13, 13.. Alltså lite taskig kompression på ettans! Det var väl det sista jag ville att det skulle vara. Ska göra ett eget komptest för att se om det är mot ventilsidan eller kolvsidan det trycker ut. Verkstan misstänkte igensotad ventil. Någon som vet om kompet i övrigt ser bra ut? Jag vet inte riktigt vars kompet ska ligga men har hört mellan 11-12, stämmer detta?
Kollat med flera olika verkstäder och jag kommer ju lite olägligt med tanke på semestern... Fått i stora drag samma pris överallt, mellan 10-15.000kr. En verkstad sköt uppåt 20.000kr. Priserna gäller då lyft av topp, reparation och montering. Inget jag vill göra om det visar sig att det trycker åt andra hållet, jag har inte råd att lita på andras gissningar även fast det är en respekterad verkstad som sagt vad dom tror. Trycker det åt andra hållet bör priset ändras ganska rejält gissar jag och då blir det att leta annan motor eller bil istället. Vet inte riktigt vad man behöver göra om det trycker åt andra hållet men det känns som ett ganska mycket större jobb än vad man kan tro. Jag är ingen rutinerad mekaniker men har ändå haft en del att göra med bilar, tummen är där den ska.
Tråkig utgift men bilen kostade ju 0kr i inköp så det är väl ändå värt pengen. Är en riktigt bra bil i övrigt.
|
|
MyWay
| Sön 06 jul 2014 22:36 |
|
Seg uppdatering
En evig väntan! Jag har fått tid på verkstad imorgon och har även gjort ett eget komptest. Visade 9, 13, 13, 13, precis som på verkstan. Det tråkiga nu är att kompet på ettans kom upp i 13 när jag drog ner en skvätt olja innan test nr 2. Ska prata med verkstan imorgon och se vad vi ska hitta på. Ingen idé att lyfta toppen om kompet drar åt andra hållet. Vet inte riktigt om det är värt att fixa en beg motor och be verkstan byta denna, kan dra iväg känns det som. En motor som inte har gått allt för långt verkar man få tag på för runt 10-15k, men då tillkommer ju arbete på detta. Sen vet jag ju inte om den "nya" motorn kanske gör samma sak efter x mil.. Det hade ju varit underbart..
Inte nog med att polon är kajk, nu strular min XC70 också. Trött som tusan till och från (när det är varmt ute eller när bilen nått arbetstemp) och handbromsen ligger på vänster bak. Dessa bilar va? Fixat handbromsen tidigare (demonterat, rengjort och smort) men nu är det tillbaks av någon anledning. Kanske har att göra med leran jag lyckats hitta.. Första gången drog jag lös min morfar då han kört fast efter en -DÅLIG- väg och nu andra gången var vi bara ute och spanade. Ingen buskörning eller så, jag är för rädd att saker ska gå sönder.. Får hem bromsskivor och belägg bak nu på Tisdag så då löser det sig nog.
Åter till huvudämnet, Polon! Jag kommer med en uppdatering när jag pratat med verkstan. Som det ser ut nu är det motorbyte eller bilbyte.
|
|
MyWay
| Tis 08 jul 2014 2:37 |
|
Verkstan bekräftade det jag inte ville att dom skulle bekräfta. Kompet sticker neråt och det är motorbyte som gäller och det tycker varken verkstan eller jag är speciellt försvarbart. Om jag byter motor själv kan det vara värt det men jag har ingenstans att ställa lilla blå. Ska försöka klämma ut så många kronor som möjligt ur bilen och så köper vi något annat. Misstänker att bilfirmor inte är speciellt glada över att byta in denna lilla bil men det skadar ju inte att fråga.
Hade en tanke att ställa undan den för att ev. repa den en bit fram i tiden men den lär väl bli ståendes då antar jag.. Himla tråkigt på en i övrigt fin bil, har funkat felfritt i de 6 åren vi haft den.
Får se vad som händer med bilen, vi ska susa runt stan och provsitta lite bilar och surra med olika säljare osv imorgon i alla fall. Det är tjejen som kört denna och hon vill absolut inte ha något större och inget annat än halvkombi eller liknande
Går det förresten att ändra rubriken? Så att andra kan se att "fallet är nedlagt" tänkte jag.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Lör 12 jul 2014 14:23 |
|
Gör det själv, det behövs en kolvringsats, sotningsats samt en vevlagersats
men i bästa fall är det kolvringarna som fastnat pga. av sot, Kör 50/50 bensin/e85-etanol för att lösa upp eller häll i WD40 i den felande cylinder och låt dra i några dagar
Långa oljebytesintervaller skulle kunna vara en grundläggande orsak En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
MyWay
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Sön 13 jul 2014 15:28 |
|
Om den körts lite och korta sträckor så skulle detta fenomen kunna uppstå En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
MyWay
| Ons 30 jul 2014 12:02 |
|
Polon lever!!! Tankade ner lite etanol och gasade ur bilen lite sådär lagom och trolleri trollera, nu går den! Ett av de nya stiften gick tydligen sönder tidigare så jag körde runt med ett trasigt stift men nu är det också åtgärdat.
Klappat och klart! Får se hur länge den går. Bör jag köra någon slags invändig motortvätt och ett olje+filterbyte eller är det bara att tuta och köra?
|
|