| |
Rolandver
Polo 4 1.4-85 Ort: Orsa |
| Mån 13 okt 2014 19:29 |
|
Se uppdatering längre ned
Hej
Så här var det - våra pojkar har fått en Polo av min hustrus faster, fyllda 92 år så hon kör den inte längre. Polon är av 85(86?) års modell, bensin 1,4 liter. Den har gått drygt 1700 mil, servades senast i september 2013 och har stått i inomhus i varmgarage sedan dess och har inte körts.
Vi åkte och hämtade bilen i går, resan hem var på drygt 30 mil. När det var ca 4 mil hem så började Polon att gå ojämnt och lite senare tändes varningslampan för motor/avgasreningsfel. Vi stannande, lyssnade på motorn, rasslade lite. Stängde av den och funderade. Bestämde oss för att åka vidare och tanka, kanske vatten i bränslet, var strax ovanför rött på mätaren. Varningslampan hade nu slocknat och Polon gick normalt, men 500m före bensinstationen började problemen igen, bilen ryckte, lampan tändes igen. Vi tankade och åkte vidare. Lampan blinkade, släcktes, tändes igen. Polon var svag men tog sig fram, höll lägre fart. Efter två mil började den rycka igen och sedan tvärdog motorn. Vi bogserad den sedan hem, 2 mil.
Den vägrar fortfarande att starta, går runt men inte en tändning en gång. Närmaste WV verkstad ligger 2 mil bort och bäst vore det om jag kunde reparera den själv innan en pojkarna hämtar den och tar den till Göteborg. (55mil).
Så nu ställer jag frågan till forumet - vad kan det vara för problem och var börjar jag? Har ingen felkodsläsare men kan nog låna en. Min första tanke är bränslefiltret, det är inte bytt någon gång. Eller kan det vara tändningen? Ser i verkstadskvittona att en tändspole byttes vid ca 400 mil och felsymtomen som beskrevs var liknande de som uppträdde nu. Och hur öppnar man den stora plastbaljan för att se spridare, tändspolar etc? Kanske någon lös kontakt?
Hälsningar från Rolandver
Hej alla
Nu har jag mätt och analyserat en tid. Funnit att det inte finns någon 12V till tändspolarna.
Bränsle finns, kamaxelgivare fungerar men ingen12v till spolarna och därmed ingen gnista.
Säkringarna är hela. Finns det något relä som kan krångla?
Tacksam för alla tips.
Hälsningar från Rolandver
Senast ändrad Tor 04 dec 2014 20:51, ändrad totalt 1 gång
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
| Mån 13 okt 2014 20:10 |
|
Knepigt att diagnosera dessa symtom men det är ju ingen fördel att bilen gått så lite och förmodligen stått rätt länge mellan varven.
Kan delar av bränslesystemet beckat igen inte ovanligt med strulande spridare. Testa med en flaska spridarengöring som brukar kunna lösa en del skit.
Skulle med klart börjat med att byta bränslefiltret, som förmodligen med är rätt i genbeckat (vet av egna många erfarenheter).
Men detta kan väl i alla fall inte vara en 85/86:a detta då du hävdar att "en" tändspole bytts, så lär detta vara en modernare modell än så...
Pröva även vid startvägran med startgas i motorns insug som då ersätter eventuellt uteblivet bränsle, tänder då den genast till är det klart bränslerelaterat problem.
Plastkåpan är jag lite osäker på då årsmodellen är osäker, där den endera sitter bara fastklämd eller skruvar som sitter under plastlock.
|
|
Rolandver
Polo 4 1.4-85 Ort: Orsa |
| Lör 18 okt 2014 16:54 |
|
Tack för svaret "Etanol". Bilen vägrar fortfarande att starta.
- Har läst ut felkoderna - fanns tre felkoder alla för misständning cylinder 3. Det var allt.
- Har lyft av locket med luftrenaren och tittat lite på bränsletillförseln. Bränslepumpen går igång när man vrider om nyckeln och det finns bränsle i fördelarröret på spridarna. Hur bränsletrycket är är svårt att säg, tryckte in ventilen i ens änden och det kom ut en liten skvätt bränsle. Borde inte bränslepumpen starta igen då? - det gjorde den inte.
- Bränslefiltret har jag inte lokaliserat - kan det sitta under bilen bakom den långa plastkåpan?
- Bränsletrycksregulatorn var finns den?
- Skall testa med startgas härnäst.
Hälsningar /Rolandver
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|
|