Forum - Volkswagen Polo - Polo 6r- 2010 Missljud från AC

BiTTeR
VW Polo Cross - 07 Ort: Borås
Sön 30 mar 2014 1:59 Svara med citat
Köpte bilen ny 2010 och fick efter ett år oljud från ac`n. Påpekade detta tidigt och lämnade in den till verkstaden. Fick tillbaka bilen då de sa att de ej hittat något. Tänkte att ja väntar tills de låter rejält o visar upp den igen och andra gången hängde en mekaniker med och hörde ljudet. Bokade en tid och de bytte då ac-kompressorn. Efter ett tag hördes ljudet igen och jag visade upp den ännu en gång och än en gång hittade de inget fel. när sommaren kom än en gång så kom ljudet tillbaka och jag ringde då verkstaden som sa att det va ac-kompressorn, igen!
Denna gång ville de inte stå för reparationen då nybilsgarantin precis gått ut och de sa att de ej lämnar garanti på delar som bytts under garantitiden (helt otroligt dåligt) så ja tog det på försäkringen.
Nu när sommaren börjat komma igen så är också oljudet tillbaka och jag orkar inte ens besvära mig med att visa bilen för toveks ännu en gång då de efter sista samtalet va bestämda på att "det faktiskt va ac-kompressorn de föregående två gångerna som va trasig" vilket bara visar att de inte har några planer på att ertkänna att de bytt fel del 2 ggr där ja själv fåt stå för den senare kostnaden. SKa lämna bilen till ett företag som enbart sysslar med ac-reparationer men fick tid först om 3 veckor. Hittade en video på youtube på en gammal Dodge som faktiskt låter precis som min gör. Någon som vet vad det kan vara? fått flera olika tips men tänkte kolla här också.
Ett vinande ljud som följer varvtalet som nästan låter som en gammal generatorstörning och när man stänger av ac`n så hör man faktiskt att ackompressorn själv låter väldigt mycket, som en gammal garagekompressor för att sedan tystna helt efter 3-4 sekunder.

Modererad av Anders - Ämne flyttat från Andra Volkswagen-modeller till Volkswagen Polo
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Sön 30 mar 2014 18:13 Svara med citat
Tråkiga erfarenheter detta och dessvärre är det långt i från något nytt. Låter klart som åter igen AC kompressorn gett upp.
Detta har med varit upp en hel del av Vi Bilägare där speciellt VW haft stora problem med den nyare varianten av ständigt inkopplade AC kompressorer.

Men lämna in den till en speciell AC verkstad och se vad dom kommer fram till det verkliga orsaken, för även dessa system ska fungera längre än som i ditt fall.
BiTTeR
VW Polo Cross - 07 Ort: Borås
Sön 30 mar 2014 18:23 Svara med citat
Jo jag läste en del om de där...
Detta e den tredje AC-kompressorn på 4 år. Haft golf o polo i snart 15 år och aldrig haft några problem, alltid varit fruktansvärt bra bilar o detta va den första nya ja köpte och det ångrar jag bittert. En massa aker som havererat tidigt som borde hållt länge såsom kupefläkten kärvade ihop efter 2 år lite drygt, bytt airbag på förarsidan, bytt baklyktor 2 ggr pga vatten, missljud i bromsar när man backar o bromsar, stänkskydd som skrapar i vid minsta lilla gupp pga svampig fjädring som Toveks påstår vara helt normalt. Detta e första gången ja e utan garage också så ska ja kolla något får ja ligga på parkeringen o de ids ja ej. SKa kolla vad AC-firman säger och återkommer efter det.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Sön 30 mar 2014 18:44 Svara med citat
Jo som sagt blev det mycket skit av den nyare driftvarianten för AC kompressorn som blev rätt dyrköpt för ägarna.
Visst äldre hederliga typen med magnetkopplingen som slog till och från var i jämförelse rena urverket...

Har inte hängt med där om det tagits fram mer hållbara kompressorer för det lär ha svidit rätt bra oss VW gällande dessa mängder av skrotade kompressorer.
Knepig utveckling med allt mer problem överlag på nyare modeller där du heller inte är direkt ensam, som med tagits upp många gånger av nämnda tidning.

Men återkom gärna med för hoppningsvis positiv rapport efter det verkstads besöket. För som sagt detta är dessvärre rätt vanligt fenomen.