Som sagt, polon vill inte upp i temp, har bytt termostaten och luftat o allt. står jag still går mätaren upp till "90" och stannar där, men när man rullar så sjunker den..
Misstänker att stiftet inte trycks tillbaka av fjädern...
Min temp. mätare har strulat den med och det tog tid att få ordning på den.
Ett tag misstänkte jag att givaren var felaktig då den kunde lägga sig på 110 utan att fläkten gick i gång och jag tyckte inte kylarn var så varm. Mätfel?
Senare tryckte termostatens stift sönder mothållet och då kokande kylarn, larmet gick!. Tog mig dock hem med full värme. Det var originallocket som gav upp. Bytte locket (som ej finns lägre på VW i original) till Mekonomens som var förstärkt samt original Walker termostat. Efter detta gick tempen upp till 90 för att sedan sjunka. Tog ur termostaten och kokade den på spisen, men stiftet gick inte tillbaka.... Satte in Mekonomens termostat där stiftet lätt gick att trycka in. http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/varme-kyla-och-komfort/termost ater/termostat-ps294a53932sv
Nu fick jag ingen drifttemp. alls.... hmmmm.. Lossade då kylarslangen och kikade in med spegel och se.. stiftet hade hamnat bredvid mothållet... Lätt hänt.
Senare bytte jag även temp. givaren och sedan tog det 5-6 mil med några påfyllningar innan allt stabiliserade sig och nu fungerar att normalt igen
Antog att Walker termostater som kostade en del var kvalité men tydligen kan dessa kärva men jag orkar inte utreda detta... Nu är jag bara nöjd att tempen är stabilare än någonsin....
polomannen Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Tis 11 mar 2014 20:15
Man byter termostat och locka på samma gång när man håller på.