Forum - Offtopic - Antalet ägare?

BM
Golf 4 GTI -00 Ort: Halmstad
Tor 01 nov 2007 17:09 Svara med citat
Har lagt märke till en sak i annonser som jag inte riktigt förstår.
Som till exempel, "Bilen har haft 4 ägare inklusive bilfirma". Hur funkar detta? När står en bilfirma som ägare till en bil? Gör dem det så fort man byter in sin bil? Eller står dem som ägare om bilen i fråga används som demobil?

Nån som kan reda ut detta åt mig hade jag varit mycket tacksam! Regular Smiley
Annika
Donator 50 Ingen VW Ort: Örnsköldsvik
Tor 01 nov 2007 17:52 Svara med citat
Som jag förstår det så blir väl bilfirman ägare av bilen ifall man byter in en bil iaf..jag menar, den kan ju inte skrivas över till ingen alls? vet inte hur det blir med ny bil dock. men rätta mig om jag har fel:P
Bengan.U
VW Karmann Giha Ort: Trollhättan
Tor 01 nov 2007 18:34 Svara med citat
Hej.

Precis som Annika säger.
När du byter in din bil hos
bilhandlaren så övertar han ägandet.

MVH/Bengan.U

Det är alltid bättre att felsöka,än att tokriva,och inte veta vad man gör ! Very Happy
P J
Golf 1 Ort: Utomlands
Tor 01 nov 2007 18:46 Svara med citat
Bilen får en till ägare i räkningen när den byter ägare oavsett det är en firma eller privatperson.
Oavsett den används eller ej, påställd eller avställd.

Köper man en fabriksnybil blir man den första ägaren, byter man in bilen mot en annan/nyare bil på en bilfirma blir bilfirman den 2a ägaren i statistiken.
Så när du står i bilhallen som spekulant blir du den 3e ägaren när du köper bilen.
Säljer du bilen blir nästa 4e osv.

Bilfirmor och även en del privatpersoner brukar vilja skilja på ägare och brukare, något jag personligen tycker är helt felaktigt.
Siffran över hur många ägare som en bil haft finner man enkelt hos vägverket.
Glöm inte att privatimport syns men att bilar importerade av firma märks lite dåligt i uppgifterna hos vägverket.
Då får man kika på datumet för :
I trafik första gången i Sverige
& jämföra det med :
I trafik första gången i utlandet

Det finns också bilar som är returgods, dvs svensksåld där ägare tagit med sig bilen när de flyttat utomlands och sedan antagligen varit så nöjda att de tagit med sig bilen hem igen, eller haft en släkting som köpt tillbaka bilen till Sverige.
Jag ser inte så allvarligt på returgods som en privatimport rent generellt, ett returgods lär ju haft nöjda ägare vilket man inte kan förutsätta med en privatimporterad bil.

Använd länken nedan för att söka uppgifter om bilen/-ar :
Sök uppgifter om annat fordon

Är man då till slut intresserad av bil och ett köp ligger nära förestående så tar man med fördel också reda på så bilen är skuldfri.
Vilket kan spara mycket huvudvärk.
Bengan.U
VW Karmann Giha Ort: Trollhättan
Tor 01 nov 2007 20:55 Svara med citat
Hej.

Mycket bra info Thumbs up
Lägg oxå till,att en bil som
du köper privat kan ha en skatteskuld Thumbs down
Så det gäller att se upp !

MVH/Bengan.U

Det är alltid bättre att felsöka,än att tokriva,och inte veta vad man gör ! Very Happy
BM
Golf 4 GTI -00 Ort: Halmstad
Tor 01 nov 2007 23:25 Svara med citat
Ok, tack så mkt för svaren! Regular Smiley
T_A_G
VW Jetta mk1 CL Ort: Nyköping
Fre 02 nov 2007 8:47 Svara med citat
Följer parkerings böter med bilen?

VolksWagon for life..