Spejaren
VW Polo 1.6 Ort: Umeå |
| Sön 24 okt 2010 20:15 |
|
God kväll!
Tänkte ställa ännu en "vad drar din bil" fråga då jag själv är närmast besatt av detta ämne. Pendlar många och långa mil varje dag till jobbet så detta är en rätt springande punkt och också en av anledningarna att jag bytte bil.
Körde tidigare en Saab 900c (förgasare) 87:a som låg stadigt på 0.85/mil i landsvägsfart, ca 90-100km/h. Detta tycker jag är rätt ok för en gammal tung bil som detta.
Har nu bytt till en 96:as Polo utrustad med 1.6 liters motor samt Automat! Denna hade jag stora förhoppningar på att den skulle vara mindre törstig, vilket den också är och verkar ligga rätt stadigt på 0.75/mil, vilket ju känns fint. MEN, jag hade trott den skulle ligga lite lägre än så ändå.
Alltså, ligger i ca 90-100 km/h med betoning på 90 och försöker planera min körning enligt alla ecodriving regler som finns
Min fråga är nu egentligen, kan detta anses som rimlig förbrukning? Hade trott den i dessa hastigheter skulle ta runt 0.65 liter milen?
Kan det vara automatlådan som är boven i dramat?
Bilen varvar ca 2900rpm i 90.
Jag är väldigt nyfiken på vad ni andra, speciellt Polo ägare har att berätta om er förbrukning!
Med vänlig hälsning
Johannes
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
| Sön 24 okt 2010 20:19 |
|
Detär helt vanligt på det speciel när du har automat lådan på den.
Du måste tänka på att i en automat låda är vikten avgörande och din låda väger ganska mer än manuela lådan...så där är en orsak.
|
|
Spejaren
VW Polo 1.6 Ort: Umeå |
| Ons 27 okt 2010 12:53 |
|
Det låter lovande Polomannen, då kanske jag inte behöver oroa mig över att något är fel eller behöver ljusteras?
Kan ge lite mer data om bilen som kan tänkas påverka förbrukningen.
- Nyrenoverad topp med två nya avgasventiler, samtliga avgasstyrningar bytta samt att resterade ventiler är blästrade och slipade. Toppen även planad.
Detta är gjort efter ett kamremshaveri så även rem, vattenpump osv är bytt.
- Nya stift, orginal bosch med tre elektroder
- Nytt fördelarlock och ny rotor(Beru)
- Nybytt olja till OKQ8:as helsyntet (har alltid kört deras olja, har någon en åsikt om denna?)
- Nybytt luftfiler
Finns det någon här på forumet som har lite data på en liknande bil fast då med manuell låda? Vore väldigt intressant att höra vad era kärror drar. Känns troligt att du har rätt Polomannen att automatlådan genom vikt och mer oekonomisk växling etc drar upp förbrukningen.
Hade dock trott att det på landsvägen skulle spela mindre roll. Dock har man ju hört att en automat alltid slirar lite på växlarna, även om bilen har lockup.
Hursomhelst, fyll gärna på med era erfarenheter!
Med vänlig hälsning
Johannes
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
| Ons 27 okt 2010 20:00 |
|
Min är manuel och den drar när jag kör snällt 0.7
Gasar jag på ordentligt då är jag uppe i 0.85...
Plus att jag har trimmat kärran lite.
Det är inget fel på OKQ8 olja heller.
J-ROS här i forumet kör polo också.
|
|
Kurvalskaren
Polo 3 1,6, -96 Ort: Stockholm |
| Ons 02 apr 2014 18:39 |
|
| Har en 1,6, 1996:a. manuell låda. På landsväg, mest motorväg på vintern mätte jag 0,6-0,65. Stadskörning i Stockholm, 0,7-0,8 per mil.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|