Kurvalskaren
Polo 3 1,6, -96 Ort: Stockholm |
| Mån 31 mar 2014 23:05 |
|
Hej! Har problem med läckage vid ingående axeln från växelspaken till lådan. Tydligen ett inte helt ovanligt fel! Har tidigare fyllt på olja men nu kört 500 mil och är lite orolig att nivån kanske blivit för låg. Lådan funkar bra och inga missljud, men dessa lådor är ju kända för att vara väldigt känsliga. Ringde Volkswagen i Bromma mest för att få en uppfattning om kostnaden och de påstod att de skulle ta 4-5 timmar och kosta 8000 kr!!! Lät helt horribelt! Verkar vara ett relativt enkelt jobb som kanske tar en timme eller två! Någon som har tips på någon som kan göra detta för en rimlig penning i Stockholmstrakten?
Henrik.
|
|
jöns
Donator 200
Ingen VW Ort: Hässleholm |
| Fre 11 apr 2014 11:04 |
|
Jag kollade med min VAG och de sa att det skulle kostar ungefär 5-600:- för att få det gjort.
Dvs, byta packning på ingående axel.
Slutade med att jag köpte en packning för runt 120:- och gjorde det själv.
tog väl sådär en 2h om jag inte minns fel.
|
|
jöns
Donator 200
| Fre 11 apr 2014 11:05 |
|
| jöns skrev: | Har den vanliga sjukan på min Polo att den där packningen vid ingående axel läcker olja som sedan slutar med att 5:ans växel havererar. Detta är ju klart rätt tråkigt om det händer.
Bytte därför den idag lite snabbt då sambon sa att det hade bankat igår när hon körde hem, sånt gör ju en lite nervös
Påfyllning:
Avtappning:
Tog ca 1h och gick ganska smidigt. Det som var värst var att få bort den gamla packningen eller vad det heter. Ett verktyg för det är nog att rekommendera.
Fyllde väl på med 2,7ish liter olja.
Växlarna gick in mycket lättare så det var absolut dags. Blev som en helt annan låda. Körde ett varv och växlade friskt och är nöjd.
Oljan var lite glittrig så man får hålla lite koll. Så länge det är olja i den är det nog ingen fara.
Hällde i någon specialolja jag hade kvar och sedan någon "fulolja" för 100kr/L. |
|
|
Kurvalskaren
| Lör 12 apr 2014 22:45 |
|
| 5-600 kr låter väldigt billigt Jöns? Skulle de göra det på en halvtimme, för de tar väl sådär 12-1500 kr i timmen? I mitt fall tror jag helt enkelt att VAG i Stockholm inte vill hålla på med gamla bilar därför drog de till med 7-8000 kr för jobbet!
|
|
jöns
Donator 200
| Sön 13 apr 2014 9:32 |
|
Ja, det är en mindre VAG-verkstad som inte är helt godkända men har varit och är en sammarbetspartner med Atteviks.
En knapp halvtimme tror jag. de tar ca 6-700:- i timmen faktiskt.
De hade gjort det många ggr och visste precis vaf som skulle göras.
|
|
Kurvalskaren
|
jöns
Donator 200
| Lör 19 apr 2014 18:31 |
|
| Njae, lite kanske men inte mycket mer. Hade allt lite tiltat så då går det väl i lite mer...?
|
|
Kurvalskaren
| Lör 19 apr 2014 18:45 |
|
Ok. Är det pluggen längst upp som syns på bilden som är påfyllning? Hissade du upp bilen i framvagnen när du fyllde på? Mvh
Henrik
|
|
jöns
Donator 200
| Tis 22 apr 2014 7:50 |
|
Det är de stora insex 17mm eller något sånt tror jag. Har ett sådant "oljekit" från biltema med en massa olika storlekar som en passade från.
Det är den som är skadad om man så säger.
Jag hissade upp min i framvagnen när jag tömde oljan och bytte packning. Men sen behöver man knappt det om man vet vad man ska göra och man bara ska fylla på.
Körde på en lång sådan förlängare-tratt och sedan en PET-flaska utan botten så hällde man inte allt utanför.
|
|