Forum - Volkswagen Polo - Motorlampan lyser men den går bra?

Fransmatta
Polo 4 -02 Ort: Norge
Sön 22 jun 2014 1:00 Svara med citat
Hej!

Motorlampan men det går bra - vad är felet tro?

Är det farligt att köra vidare?

Medlem sen 6 april 2006 #208
Fransmatta
Tis 08 jul 2014 22:03 Svara med citat
Ingen?

Nu har den börjat blinka istället och går dåligt. Sen kan den börja lysa konstant igen och gå bra. För att sen försvinna helt.

Vad kan det vara?

Grandell79
Golf 4 1.9 TDI Ort: Mjölby
Tis 08 jul 2014 22:10 Svara med citat
Kolla felkoder...
Stacker
Golf 5 GTI -09 BWA Ort: Sollentuna
Tis 08 jul 2014 22:33 Svara med citat
Jag är inte säker om det gäller felkodsystemet på alla bilmärken, men på Jeep betyder blinkande motorlampa att det är allvarligt fel på avgasreningen och man ska inte köra vidare eftersom katalysatorn kan skadas. Antagligen är det samma på VW, det lär vara OBD-standard som alla tillverkare måste följa. Kan vara lambdasonden som gett upp. Jag skulle ta tag i det där innan det blir några dyrare skador. En ny kat är inte billig.

Har VCDS för felsökningshjälp i norra Sthlm.
Fransmatta
Ons 09 jul 2014 23:50 Svara med citat
Stort tack för era svar! Smile Det står så i instruktionsboken också. Kan det vara annat än lamdban?

MyWay
Polo 4 1.4 Ort: Luleå
Fre 11 jul 2014 12:55 Svara med citat
Sådär började det i våran Polo och vi fick felkoder (vid olika tillfällen) på misständning cylinder 1 och 4, signalgivare, EGR, motorstyrdon och spänning körbatteri. Motorlampan blinkade ibland och lyste konstant ibland och började inte gå dåligt på en gång. Jag hade kontaktat en verkstad för att kolla felkoder, alternativt göra det själv om du har grejer för det. En avläsning brukar väl gå på 500kr?

Hade det varit min bil det gällde nu och jag hade fått felkod på misständning cylinder 1 (eller annan cyl) så hade jag börjat med ett komptest och bett verkstan kolla om kompet sticker genom ventilerna eller om det går ner i motorn. Enkelt gjort, bara dra ner en liten snutt olja i tändstifthålet innan komptest. Detta var väl det sista vi kollade, dumt nog.. Har ändå lagt ut runt 4000-5000kr på bilen för att sedan ge den en dödsdom i stort sett. Jag hade väldigt svårt att tro att det skulle vara värre än någon tänddel då bilen våran bara gått 7500 mil, men tji fick jag!

Om det är till någon nytta kan du kolla min tråd http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=43963&sid=0b044b3922b5851 01cd095360dd49433
Fransmatta
Lör 12 jul 2014 13:26 Svara med citat
MyWay skrev:
Sådär började det i våran Polo och vi fick felkoder (vid olika tillfällen) på misständning cylinder 1 och 4, signalgivare, EGR, motorstyrdon och spänning körbatteri. Motorlampan blinkade ibland och lyste konstant ibland och började inte gå dåligt på en gång. Jag hade kontaktat en verkstad för att kolla felkoder, alternativt göra det själv om du har grejer för det. En avläsning brukar väl gå på 500kr?

Hade det varit min bil det gällde nu och jag hade fått felkod på misständning cylinder 1 (eller annan cyl) så hade jag börjat med ett komptest och bett verkstan kolla om kompet sticker genom ventilerna eller om det går ner i motorn. Enkelt gjort, bara dra ner en liten snutt olja i tändstifthålet innan komptest. Detta var väl det sista vi kollade, dumt nog.. Har ändå lagt ut runt 4000-5000kr på bilen för att sedan ge den en dödsdom i stort sett. Jag hade väldigt svårt att tro att det skulle vara värre än någon tänddel då bilen våran bara gått 7500 mil, men tji fick jag!

Om det är till någon nytta kan du kolla min tråd http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=43963&sid=0b044b3922b5851 01cd095360dd49433

Stort tack för ditt svar! Läste din tråd. Hoppas så inte är fallet. Precis köpt den för 32000:- och vill inte att det ska vara över direkt. "Bara" gått 10500mil.

Fick fel på laddningen av batteriet i torsdags och alla lampor började lysa nästan. Då var det laddningsrelä och dom släkte alla lampor vid byte. Inkl motorlampan. Motorlampan har lyst konstant sen 7juni och ca 200mil (Ja vet inte helt smart att köra vidare) med uppehåll helt ca var 50mil och då kanske 10mil utan. Den har hostat till vid två tillfällen ca 5min då den alltså började blinka istället och gick dåligt. Annars aldrig märkt något på körningen alltså.
Ventilera låter mkt men har gjort det sedan start och jag har kör 2500mil med den.

Dom sa på verkstan att motorn skakade väldigt mycket och att dom kunde titta upp det för 750kr/tim. Behövde dock bilen så sa att jag kommer tillbaka.

Vad bör jag göra nu? Behöver service, kamrem och titta upp varför motorlampan lever sitt eget liv. Och varför motor skakar som dom påstår.

Vart bör jag börja så jag inte kostar på den i onödan? Betalade 2052:- för att fixa laddningsrelä och är bilen slut är det ju pengar i sjön.. Confused

En service för 1300kr + jobb och ett komptest? Sen vänta tills lampan börjar lysa igen så jag kan köra in då och titta vad det visar? För att avstyra ev fel innan jag kostar på kamrem?

Tacksam för hjälp och råd.

Fransmatta
Lör 12 jul 2014 13:27 Svara med citat
MyWay skrev:

Stort tack för ditt svar! Läste din tråd. Hoppas så inte är fallet. Precis köpt den för 32000:- och vill inte att det ska vara över direkt. "Bara" gått 10500mil.

Fick fel på laddningen av batteriet i torsdags och alla lampor började lysa nästan. Då var det laddningsrelä och dom släkte alla lampor vid byte. Inkl motorlampan. Motorlampan har lyst konstant sen 7juni och ca 200mil (Ja vet inte helt smart att köra vidare) med uppehåll helt ca var 50mil och då kanske 10mil utan. Den har hostat till vid två tillfällen ca 5min då den alltså började blinka istället och gick dåligt. Annars aldrig märkt något på körningen alltså.
Ventilera låter mkt men har gjort det sedan start och jag har kör 2500mil med den.

Dom sa på verkstan att motorn skakade väldigt mycket och att dom kunde titta upp det för 750kr/tim. Behövde dock bilen så sa att jag kommer tillbaka.

Vad bör jag göra nu? Behöver service, kamrem och titta upp varför motorlampan lever sitt eget liv. Och varför motor skakar som dom påstår.

Vart bör jag börja så jag inte kostar på den i onödan? Betalade 2052:- för att fixa laddningsrelä och är bilen slut är det ju pengar i sjön.. Confused

En service för 1300kr + jobb och ett komptest? Sen vänta tills lampan börjar lysa igen så jag kan köra in då och titta vad det visar? För att avstyra ev fel innan jag kostar på kamrem?

Tacksam för hjälp och råd.

MyWay
Polo 4 1.4 Ort: Luleå
Sön 13 jul 2014 15:00 Svara med citat
Jag ska börja med att säga att jag bara är en hobby/amatörmek som bara säger vad jag tror och vad jag hade gjort Smile

Vad jag hade gjort, steg för steg.
1. Läsa av felkoder, skriva upp dessa och kolla betydelse.
2. Komptest utan olja
3. Komptest med olja (om första komptestet inte är tätt)
4. Felsökning (om komptestet visar att det är tätt)

Ett komptest tar under en timme att göra, i alla fall för mig. Jag hade försökt få verkstan att göra komptest och felsökning samtidigt men att dom börjar med komptest och sedan ringer upp om det visar något galet. Visar komptestet att allt är som det ska får dom alltså fortsätta med felsökningen. EFTER detta hade jag börjat fundera på service, om allt har gått vägen.

Jag har ju inte kört din bil men utifrån vad du skriver så påminner det en del om hur våran bil gick innan den började gå riktigt dåligt. Motorlampan har tänts till och från ganska länge för oss också men enligt en större verkstad här i stan (och halva internet) så är det tydligen inte så ovanligt att motorlampan tänds på Polo och Lupo helt utan anledning.

Det som gjorde att jag inte lyssnade på verkstan som gjorde komptest och sa "sotiga ventiler" var att bilen gick som en klocka när vi provkörde den lite hårdare och fick upp tempen i motorn ganska bra. Tanken jag fick var att värme får saker och ting att expandera och att det då kändes mer troligt att kompet stack neråt istället för genom en bränd eller sotad ventil. Detta bekräftades som sagt med en liten skvätt olja i cylindern och ett eget komptest, då tätade oljan runt kolven och jag fick upp kompet igen. Detta bekräftades av en verkstad då jag inte ville tro att jag gjort rätt Regular Smiley