Forum - Volkswagen Polo - Avdragna grenrörsbultar...vad göra???

Bananen
Polo 3 1.4 16V -97 Ort: Stockholm
Fre 13 jun 2014 23:28 Svara med citat
Jag behövde demontera främre avgasröret för att kunna byta framvagnsbalken på polon...och det var med stor ångest som jag under bilen började dra i de 17 år gamla grenrörsbultarna som sett bättre dagar...

Skulle såklart inte ha gjort det fredagen den 13:e....två av dem gick av...och såklart de som inte är åtkomliga från ovansidan.... Sad
Bild

Vad i hela världen gör man nu????

De andra två hade ju varit åtkomliga för att borra ur och sätta i genomgående bult+mutter....men inte dessa två...

Antar att det kommer att läcka/låta som fasiken om man bara drar ihop med de två som återstår....

Och försöker jag skruva bort hela grenröret från motorblocket så kan jag ju i princip garantera att minst en av dessa ÅTTA bultar kommer att gå av även de om man överhuvudtaget kommer åt några av dem med motorn i bilen???

Tänk vad skönt om jag lämnat denna gamla bil på verkstan' istället så hade inte problemet varit mitt....
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Lör 14 jun 2014 16:23 Svara med citat
Dom bultarna dom håller greröret på plats på motorn är lättare at tygla, sätt en droppe olja på varje pinnbult och lossa en i taget
om muttern sitter hårt så skruvar pinnen ur sig ur motorn, gör rent gängorna med ett gängsnitt, där pinnen följer med ut dra i en ny med hjälp av 2st låsta muttrar, sätt lite koparpasta på gängorna, drag dit grenröret med nya packningar och muttrar

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika
Tis 17 jun 2014 7:32 Svara med citat
Men använd INTE KOPPARPASTA......

http://www.garaget.org/?car=162363
Golf 3 16v Gti 96 & Golf 4 20v Gti 03 & Polo 1,6 98
Bananen
Tor 19 jun 2014 8:55 Svara med citat
Tack för tips båda två, stärkt av detta är det väl dags att ta tag i detta nu. Inser dock när jag kollar mer noggrant att det ser ut att sitta någon form av ringar vid dessa muttrar, eller är det en del av muttern själv?
Bild
Testade att dra lite "försiktigt" i en av muttrarna med lyckades inte rubba den och vågade inte heller ta i för mkt...
Är detta ngn form av fastklämda låsringar som man måste ta bort på ngt sätt innan man drar bort muttern?
Detta är ju långt utanför Haynes-manualens innehåll och någon verkstadsmanual har jag tyvärr inte. Skulle dock gärna vilja ha.... Smile

Och om man inte ska ta kopparpasta på "avgasgängor", ska man ta ngt annat istället eller finns det inget som tål dessa temperaturer över tid?
Bananen
Lör 12 jul 2014 0:08 Svara med citat
För Er som ev. har liknande strul så kan jag nu meddela vad som löste problemet för min del.

9st låsmuttrar mellan grenrör och block gick att lossa hyfsat lätt mha 5-56, en natts verkanstid, en bra hylsa, på gränsen att vanlig längd räckte, och sedan rejält moment. Hade ingen momentnyckel men det var betydligt mer än de 25nm som man ska dra fast dem med som krävdes för att få loss dem 17 år senare...

Två insexbultar till EGR'en gick också att få loss även om det var svårt att komma åt.

Sen svetsades muttrar på de avdragna pinnbultarna som sedan gick att dra ur. MYCKET lättare att komma åt utan förlängare när grenröret sitter i skruvstäd och inte på motorn....

Efter rensning av gängorna blev det nya pinnbultar och låsmuttrar och nu sitter hela härligheten på plats igen.

Skönt som f*#! Smile
jöns
Donator 200 Ingen VW Ort: Hässleholm
Lör 12 jul 2014 8:01 Svara med citat
Http://golfetta.forum24.se/golfetta-about2073.html

Lite sent nu men annars fungerar ju detta.

Clio Sport 2,0 16v -01