Forum - Volkswagen Polo - Polo-04, Bakdörr i baklås

ubby
Polo 4 1.4-04 Ort: Alingsås
Sön 23 nov 2014 10:59 Svara med citat
Hejsan
Tänkte försöka hjälpa en kompis att få till hennes polo, vars bakdörr har gått i baklås.
Jag vet inte hur att få upp dörren, eller vad som har packat ihop.
Jag får för mig att det yttre dörrhandtaget inte längre snackar med låskistan, och att det kanske är så att barnlåsningen är aktiverad.
Tänkte att jag skulle kolla på den andra bakdörren hur det ser ut därinne, så att man kanske kan tillverka nånting som gör att man får tag i upplåsningsmekanismen.
Men efter att ha fått loss dörrsidan, så är det stopp.
Hur fan får man loss plåtschabraket med alla popnitarna ?
Det ser ju ut som om det borde gå att ta loss plåten om man kan lossa rutan ifrån hissen, men det är just det där "Om'et" som är problemet. Hur gör man ?

Eller är det nå'n som vet hur man lurar upp dörren som har gått i baklås, det vore ju ännu bättre....

Erik
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Sön 23 nov 2014 12:08 Svara med citat
Lite ny modell mot dom man fixat liknande fenomen på,, men det känns alltså som yttre handtaget är löst och inte drar något alls?
Och likaså med det inre handtaget? Som möjligen skulle kunna vara urkopplad pga barnspärren, vad det verkar finns i detta läge dessvärre ingen genväg..

Även om det är i handtaget felet sitter så måste man få upp dörren för att lossa skruven som håller låskistan.
Men du har i alla fall kommit in till "plåtschbraket" som även vissa tex Passat ha, men brukar sitta med ett antal vanliga skruvar och först måste rutan demonteras från dom båda klämfästena.
Lite halvkomplicerad historia men går ofta för sig har för mig det sitter en vajerstump mellan yttre handtaget och låskistan.
ubby
Sön 23 nov 2014 14:00 Svara med citat
Fel av mig.
Det är sannolikt så att centrallåset inte längre snackar med bakdörren, och den dörren är förstås låst.
Satte mig i bilen ( bak, vid dörren som funkar ) Låste centrallåset, och försökte öppna den "riktiga" bakdörren inifrån :
Den beter sig precis som den "Kassa" dörren : Låsknappen åker upp en bit när man drar i den inre dörröppnaren, men dörren är fortfarande låst, och vägrar öppna sig. Exakt samma beteende som på andra sidan ( den "kassa" sidan ).

Hur kan man tvångsmanövrera centrallåset i den "kassa" dörren, så att det går över till "öppet" läge ?

Erik
etanol
Sön 23 nov 2014 15:24 Svara med citat
Okey det lätt lite mer komplicerat, så det är inte minsta liv från dörren med det defekta låset då du låser och låser upp med fjärren?
Ja hittar man bara rätt kabel till C-lås motorn så är det bara att pulsa upp den,,,
Alcohol96
Vento 1.8 -95 Ort: Varberg
Mån 24 nov 2014 20:54 Svara med citat
Är låset defekt så bruakr det inte svara även om man hittar rätt kablar att pulsa på, iaf inte dem jag pillat med.

Jag hade plockat av dörrklädseln/lutat bort sätets rygg så man kan se låset inne ifrån sedan antingen peta upp spärren för hand (inne ifrån) eller försöka med mejsel att släppa spärren så du får upp dörren sedan när du fått upp dörren byta ut låset allternativt koppla ur dens centrallås och låta den vara olåst men antingen tejpa fast pinnen längre ner (lös) eller ta bort så den ser låst ut tills du har en ny låskista att byta ut emot.

Bytt på flera olika bilar som haft samma problem att det inte går dra upp pinnen o öppna o inte låses upp via central lås och alltid varit låskistorna förutom en där det bara behövde smörjas upp
ubby
Mån 24 nov 2014 23:13 Svara med citat
Det känns som om det inte är att "Bara" lossa den defekta dörrens klädsel : Den är duktigt klämd emellan karossen och den stängda dörren.
Känns som om det "snyggaste" vore att fatta var man skall borra ett litet hål i klädseln, för att kulla stoppa in en ståltråd i hålet och komma åt att öppna mekanismen med ståltråden.
Men jag får alltså inte ens loss rutan på den friska bakdörren ( och därmed så får jag inte loss plåten med all fastnitad skräp på, och därmed så kan jag inte heller se hur upplåsningsmekanismen ser ut /funkar.
Jävligt enerverande...

Erik
etanol
Tis 25 nov 2014 7:42 Svara med citat
Okey det lät först som du kommit in till plåtschabraket, men då är det värre då dörren naturligtvis är stängd att få loss innerdelen.
Då även denna smådumma konstruktion gör det är svårt att som du är inne på att "bara" borra ett hål som då även måste igenom plåten.

Men det bör vara liknande konstruktion även på denna att man först lossar på dom båda klämfästena till rutan, sådana har jag bytt mängder av.
för att sedan lossa skruvarna som håller plåtschabraket och det är inte nitarna som håller denna!
ubby
Tis 25 nov 2014 22:58 Svara med citat
OK
Men hur lossar man klämfästena som jag antar sitter på den vita plastskenan i rutans botten då ?
etanol
Ons 26 nov 2014 15:59 Svara med citat
Dessa sittermed varsin 10m 6-kants skruv som man brukar komma åt med rutan i lämpligt läge, brukar kunna vara ett tangerande hål för denna.

Fixade bara som notis precis en förardörr som med gått i baklås dock på en passat av mitten 90-tals modell, som jag fick vålda upp dörrsidans ovankant med minimal åverkan. Så gick det även med den att pilla upp låskistan och dörren gick att öppna.

Felet på den var att låshandtaget fästskruv i dörrens bakkant var loss som fixade fenomenet genom att dra åt denna skruv. Vet dock inte om denna Polo har likande konstruktion, värt att kolla upp...