Forum - Volkswagen Polo - Polo 1.4/75 -00 startar inte när varm

jolero
Polo 3 1.4/75 Ort: Örebro
Mån 24 nov 2014 19:51 Svara med citat
Hej!
Jag har en Volkswagen Polo 1.4/75 - 00 som inte vill starta när den är varm. Problemet dök upp idag för första gången. Den är i övrigt i fint skick och nyligen besiktigad utan anmärkning. Både tillfällena idag då bilen inte ville starta löstes helt enkelt av att jag fick vänta ca 30 min med att försöka starta den, därefter gick det bra. Bilen går i övrigt mycket fint när den är igång, inga ryck eller så utan den går finfint.

Någon som vet vad detta kan vara?

Tänkte ev. ringa runt till lite verkstäder imorgon. Tänker att det kan underlätta om jag kan ge en så tydlig beskrivning och ev. idé om felet som möjligt.

Tacksam för idéer!

Mvh Joel
Alcohol96
Vento 1.8 -95 Ort: Varberg
Mån 24 nov 2014 20:34 Svara med citat
Hejsan, hör du om bränsle pumpen går när den är varm och inte startar? ibland spricker lödningar i relät så när det är varmt = större sprickor så går inte pumpen.

Går pumpen så hade jag kollat felkoder, vevaxellägesgivare kan göra så när dem är varma
Kan även vara motortempgivare som lurar motorn att den är kall och ger för mycket bränsle
jolero
Mån 24 nov 2014 21:02 Svara med citat
Ja precis, jo med det gör jag. Om det är det ljudet som brukar bli i ca 5 sekunder när jag vridit på nyckeln?

Stort tack för tipsen! Fler som har erfarenheter av detta? Tar tacksamt emot idéer.
valp2k
Golf 4 2.8 4M/R32/TDI 4M Ort: Piteå
Mån 24 nov 2014 21:50 Svara med citat
Vevaxelgivare eller impulsgivare satsar jag på men osäker om d sitter vevaxelgivare på polon bäst fråga det på vag spec när du inte berättat motorkod.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Tis 25 nov 2014 7:34 Svara med citat
Skulle med dessa fenomen och erfarenheten riktat in mig till endera defekt temperturgivare eller beroende på motortypen som förmodligen är (AHW, AUA el APE).
alernativt redan nämnd impulsgivare (kamaxel).
jolero
Tor 27 nov 2014 16:53 Svara med citat
Hej och tack för era tips!

Här följer vår process hos bilverkstaden.

1. EGR-ventilen var trasig, så den byttes ut av verkstaden. Dessvärre så hjälpte det inte vårt problem.

2. De provade istället att byta vevaxellägesgivaren, men det hjälpte ej heller.

3. Bilmeken noterade tillslut att några stift vid bränslepumpen var något brända. Efter ha bytt dessa så fungerade bilen åter normalt, för en kort period.

4. Idag hittade bilmeken istället ett mer troligt fel till vår källa. Äntligen! Enligt dem så spökade just motortempgivare, som nämnts tidigare i tråden här (Tack!). Den visade sig först bra i deras test, men när bilen kom över en viss temperatur (kört ett tag), så slog den helt om och visade på minusgrader vilket innebar att bilen då i onödan har "chokat" sig själv. Så nu hoppas vi att detta var sista gången vi fick åtgärda detta problem. Återkommer ifall något mer skulle ske. Hoppas denna info kan vara till nytta för någon annan.