Forum - Volkswagen Polo - Vw polo 1,4 2001 får inte avgas värden att stämma

M.polo
Polo 3 1,4 Ort: Nyköping
Tis 16 dec 2014 13:29 Svara med citat
Hej allihop! Försöker besikta min polo men vill sig inte! Hc och co värden ligger över gränsen, hc,N ligger på 160 och co,n strax över gränser (har ej tillgång till papprena nu) lambdan ligger på 1.01. Jag har bytt motorolja+Filter. Lambdasond (felkod på), spjällhus (felkod på) efter detta byte så slutade bilen hacka på lågt varv som den gjorde med gamla prylarna. Har även bytt stiften och mätt upp tändkablar! Provade en genväg med E85 men samma värden då! Har tätat 2st läckage också i avgasröret!

Nån som vet hur Egr ventilen fungerar? Öppnar aldrig på min och när jag öppnar klockan manuellt så dör bilen eller i bästa fall står och hoppar och går skit! Känns inte rätt? Eller är jag ute och cyklar? Tycker den borde öppna nån gång och då gå bra!?

Är det bara byta katt eller finns det fler förslag? Tack på förhand /Martin
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Sön 21 dec 2014 9:22 Svara med citat
Har du fått fart på kärran än eller? Verkar så långt att du är inne på rätt spår med EGR ventilen, som jag dock är lite osäker på konstruktion på den motorn.
Där denna har stor inverkan till dåliga avgasvärden om denna kärvar eller inte fungerar alls. Ange gärna avgasvärdena med.

Är dessa inte allt för höga kan du rätt troligt friskriva katalysatorn som risig sådan ger mer skyhöga avgasvärden,,, nä inte alltid det fungerar med spriten annars..