Forum - Volkswagen Polo - Polo 1,4 som plötsligt dör! ....fortfarande olöst!

Juggernaut
Polo 3 1,4 Ort: Mullsjö
Mån 06 okt 2014 13:16 Svara med citat
Hej!

Har problem med familjens lilla Polo, en importerad 1,4 från 1999 med drygt 23000 mil på mätaren, som dör helt plötsligt.

Första gången jag noterade problemet var när jag åkte hem från jobbet förra veckan, låg i hundra och utan förvarning då la motorn av och batterilampan tändes. (inget konstigt då motorn inte går kan ju ej heller bateriet laddas) Hade tur som kunde svänga in på en ficka. Testade att starta bilen, startmotorn gick runt men bilen startade ej. Gick ut och kollade under huven såg inget konstigt, kollade säkringar. Hoppade in i bilen efter ett par minuter för att ringa på hjälp testade då att starta bilen och då hoppade den igång utan problem och kunde köra hem den sista milen.

Kollade runt lite under huven. Generatorn laddar, gav väl ca 14,4volt, batteriet är bra ligger på över 13v utan laddning. Bytte tändspolen/tändmodulen till en ny, dock från biltema, efter tips från en bekant. Hade isär fördelardosan. kollat varenda kontakt jag såg. Men problemet kvarstår. Polon bara dör och går ej att starta direkt efteråt. Väntar jag någon dryg minut så startar den hur lätt som helst. Problem är där både vid kall och varm motor.
Det enda jag tyckte såg märkligt ut var att slangen som kommer upp i luftfiltersburken underifrån och mynnar ut i något som jag skulle beskriva som ett litet gummimembran var igenkläggat av en beigevit sörja. (Är detta en del av vevhusventilationen?)

Någon som har en idé vad det kan vara? Detta är min första VW, så jag kan inte påstå att jag kan bilen något vidare.

Tack på förhand!

Problem är troligen löst! Det var tändspolen! Satte dit en från biltema, men problemen kvarstod. Var på en verkstad som lästefelkoder samt bytte tändspolen! Än så länge funkar der! Thumbs up Thumbs up

Senast ändrad Sön 12 okt 2014 19:46, ändrad totalt 4 gånger
Alcohol96
Vento 1.8 -95 Ort: Varberg
Mån 06 okt 2014 18:21 Svara med citat
Hejsan, läs motorkoderna finns säkert en där som inte startar motorlampan.

en sak som kan hända när den är varm och inte kall är att bränslepumps relät har sprickor som blir större av värmen och du tappar kontakten men när den stått en stund och blivit kallare har det gått ihop mer och får kontakt, ingen aning vilket relä det är på denna men kolla i instruktionsboken och ta loss plasten på den och kolla efter sprickor o löd ihop dem.

ett annat fel som kan händaär tändspolen, men vid värme är vevaxelläges givaren, dock har du nog hallgivare då du har fördelare
Juggernaut
Polo 3 1,4 Ort: Mullsjö
Sön 12 okt 2014 19:52 Svara med citat
Trodde att problemet var löst, och det var det nästan. Tändspolen byttes och bilen gick klockrent i nästan två dagar. Den dog inte en gång för mig. Men efter att ha stått parkerad ett par timmar så vägrar den nu starta. Efter flera startförsök så ficka jag dra upp bilen på en trailer!

Så fortsättning följer antar jag.....
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Tis 03 feb 2015 7:14 Svara med citat
Byt hallgivaren den sitter I fördelaren.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.