vill börja med att säga att jag är bilmekanisk analfabet vilket är en anledning till att jag skriver här nu.
Vår gamla fula Polo har börjat strula. Kopplingsvajjern gick av för ett tag sedan, vi tog den till en verksta (mekonomen) som bytte till en ny. Efter det kändes det som att koppling tog väldigt långt ner och efter en halvdags körande började det bli svårt att få i 1:an och 2:an framför allt, men även de andra växlarna kärvade något. Om man lägger i backen med motorn igång säger det "KTCHUNK" från vad jag gissar är växellådan. Upplever inget problem om man lägger i backen innan man startar motorn.
Vi åkte tillbaks till verkstan där de justerade kopplingsvajjern (som enligt utsago ska vara självjusterande) och det blev genast bättre. En vecka senare var vi ute och körde en halv dag igen och samma problem dök upp igen. Vi lämnade återigen bilen till verkstan. När min sambo körde bilen dit var problemet dock som bortblåst, och inte heller på verkstan hittade de något.
Nu skulle min sambo köra bilen till besiktningen i morse och problemet uppstod igen. Besiktningen kunde inte genomföras helt eftersom det inte gick att få i ettan. Efter att bilen stått en timme gick det igen och bilen kunde köras hem, åtminstone.
Det verkar alltså som detta problem uppkommer efter att man kört bilen ett tag.
Nån som har en aning om vad det kan tänkas vara? På mekonomen menar de att kopplingen är påväg att ge upp, och tycker naturligtvis att den borde bytas (de tar 3700:- plus arbete). Kan det vara så att kopplingen skadats när vajern gick av , eller har mekonomen fuckat upp när de monterat ny vajer (vi hade inte de här problemen innan)? Eller är det inte ens alls kopplingen? Är växellådan kass?
Jag vet som sagt mycket lite om bilar, och likaså min sambo vilket gör det hela extra jobbigt då vi får en känsla av att verkstan vi gått till är väldigt lite intresserad av att utreda problemet fullt ut.
Har haft liknande. Den självjusterande vajern behövde då justeras lite. Plus att på våran så va ett växellådsfäste löst. Så kolla så allt sitter fast som det ska så int lådan rör sig när ni ska växla. Kan väl även vara länkaget till spaken som är lite slitet/kärvar. Men visst kan det även vara en sliten koppling. Lite pyssel o byta.
polomannen Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Lör 18 apr 2015 11:24
Som dom sa koppling är på väg o ge upp...bara byta koppling.