Apriori
Polo 3 1.4 -00 6n2 Ort: Stockholm |
| Lör 18 apr 2015 11:05 |
|
Hej!
Min gamla kära polo verkar ha givit upp. Var en morgon plötsligt urladdad, fungerade igen efter start med kablar, laddade vid körning men efter ett par timmar stillastående så var den död igen. Dog sedan plötsligt mitt i körning på motorvägen i ett försök att ladda upp batteriet, först började laddningslampan lysa, därefter airbaglampan och sist EPC innan tändningen dog. Lyckades få hem bilen med hjälp av en kort laddning med startkablar, så batteriet håller ström.
Något drar alltså ur ström ur batteriet, och batteriet laddar inte? Gjorde ett enkelt test med glödlampa mellan pol och klämma på batteriet och lampan pulserar i samma takt som blinkers konstigt nog.... Drog ur säkringar en och en och den som fick lampan att slockna är nr 40, enligt manualen är detta Motorelektronik. Hur kan jag ta reda på exakt vad det kan vara?
Laddningslampan lyser fortfarande dock och nu kan jag inte starta bilen pga totalt urladdad, hur stor är chansen att generatorn kan ha givit upp samtidigt som tjuvströmmen började? Remmen till generatorn är spänd och hel och ren, har på listan att kolla reläet efter slitage. Något mer jag bör göra?
Alla tips mottages tacksamt, skruvar gärna så mycket jag kan själv innan jag lämnar in den till verkstad!
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
| Lör 18 apr 2015 11:18 |
|
| Kolla upp skicket på ditt batteri först.
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Lör 18 apr 2015 22:37 |
|
| Kolla med multimeter vilken spänning du har på batteriet med motorn igång, ska vara ca14-14,4V. Det kan vara laddningsregulatorn i generatorn som är kass.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|