Forum - Volkswagen Polo - Byta framskärm?

Emmelite
Polo 3 1.6 -96 Ort: Kramfors
Ons 06 maj 2015 14:18 Svara med citat
Hej!

Google levererar inte tillräckligt så jag prövar här... Smile
Förra våren köpte jag en polo -96. Då fanns ett rosthål stort som en femkrona längst ner på höger framskärm. Nu har hålet blivit en dm långt och nu tycker jag att det måste åtgärdas (mest för att det är ruggigt fult).
Jag antar att billigaste och snabbaste sättet att fixa detta på är att byta hela skärmen, så jag köpte en skärm och tänker ge mig på att byta den själv. För riktiga kvinnor reder ju sig själv, eller hur? Very Happy
Till saken hör att jag både är okunnig och ganska ointresserad. Mina skills i skruvning sträcker sig inte längre än till att byta däck och sånt basic.

Så här kommer min fråga, hur gör man? Finns det någon här som har bytt en sån skärm någon gång har har några supertips att dela med sig av?

Tack på förhand! Smile

Emelie
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 06 maj 2015 18:47 Svara med citat
Emmelite skrev:
Hej!

Google levererar inte tillräckligt så jag prövar här... Smile
Förra våren köpte jag en polo -96. Då fanns ett rosthål stort som en femkrona längst ner på höger framskärm. Nu har hålet blivit en dm långt och nu tycker jag att det måste åtgärdas (mest för att det är ruggigt fult).
Jag antar att billigaste och snabbaste sättet att fixa detta på är att byta hela skärmen, så jag köpte en skärm och tänker ge mig på att byta den själv. För riktiga kvinnor reder ju sig själv, eller hur? Very Happy
Till saken hör att jag både är okunnig och ganska ointresserad. Mina skills i skruvning sträcker sig inte längre än till att byta däck och sånt basic.

Så här kommer min fråga, hur gör man? Finns det någon här som har bytt en sån skärm någon gång har har några supertips att dela med sig av?

Tack på förhand! Smile

Emelie

Det är inte speciellt mycket svårare än att byta däck, egentligen lättare men fler skruvar. Men en av de bättre investeringarna är en mekhandbok för aktuell modell.

Bästa är att hissa upp hela framdelen och ställa bilen på pallbockar.

Bort med stötfångaren och lyktan på den sida du ska byta skärm. Bort med innerskärm samt dra ur skärmblinkersen och koppla ifrån.

Nu har du en rad synliga skruvar som håller skärmen under motorhuven, bort med alla dessa. Sedan sitter det en eller flera skruvar i framkant bakom stötfångaren och 2-3 skruvar inne i skärmen in mot tprpedväggen. Gissningsvis är den sedan limmad med karosserikitt också, så bänd eller dra med lite hjärna inkopplad. Skärmen kan sitta ganska fast men är någon skruv kvar sitter den riktigt tokfast.
Emmelite
Polo 3 1.6 -96 Ort: Kramfors
Ons 06 maj 2015 19:21 Svara med citat
Vilken kanonbeskrivning. Tack så hemskt mycket! Very Happy

Men stötfångarn, är den bara att hocka loss?
r o l l e
Tor 07 maj 2015 0:55 Svara med citat
Emmelite skrev:

Den sitter säkert med en del skruvar... Dels mot skärm/innerskärm och om din bil har 'hasplåt' också i den. Sedan är det säkert 2 eller 4 rejäla skruvar som håller hela balken, sedan kan man haka loss stötfångaren framåt.
Men exakt hur man gör på polon och var skruvarna finns får du titta på bil eller mekhandbok.
r o l l e
Tor 07 maj 2015 0:57 Svara med citat
Emmelite skrev:

Den sitter säkert med en del skruvar... Dels mot skärm/innerskärm och om din bil har 'hasplåt' också i den. Sedan är det säkert 2 eller 4 rejäla skruvar som håller hela balken, sedan kan man haka loss stötfångaren framåt.
Men exakt hur man gör på polon och var skruvarna finns får du titta på bil eller mekhandbok.