Forum - Volkswagen Polo - Montera kamaxel 3 cyl Polo, var finns märkningarna?

Trean
Golf 4 1,6 -99 Ort: Trollhättan
Tis 30 jun 2015 18:54 Svara med citat
Som topic undrar jag efter att haft loss toppen för renovering pga brända avgasventiler så undrar jag hur de har tänkt man ska tima kammen mot kamdrevet då det inte finns kil eller annat på denna motor som för övrigt har kamkedja. Nu kan jag se hur kammen suttit mot drevet men det är det enda jag har att gå på! Årsmodell 2004 1,2 motor. Känns lite osäkert att bara gå efter märkena uttaget i kammen som syns svagt på kamdrevets insida.

Är det möjligtvis självjusterande kam på dessa, det finns ju på mycket dyrare och mer avancerade motorer men finns bara en kamlägesgivare? Många drev och kedjor är det i nedre delen av motorn runt vevaxeln därav min tanke på att den är självjusterande. Hittar inget om denna motor när jag söker, någon måste ju ha bytt kamkedja på en sån. Bilen har för övrig bara gått 9k mil.

De flesta motorer har ju en kil eller pinne som styr kammen mot drevet. Denna motor är så klurigt konstruerad att man måste ta loss drevet från kammen för att få isär det.
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Lör 04 jul 2015 21:25 Svara med citat
På baksidan av kammarna finns det plats för låsnings verktyg.
När du har ställt dom rätt o låst verkstygerna på plats då är det bara montera drevet.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
Trean
Mån 06 jul 2015 11:00 Svara med citat
polomannen skrev:
När du har ställt dom rätt o låst verkstygerna på plats då är det bara montera drevet.

Aha då förstår jag, det krävs ett verktyg som håller kammen i rätt läge och det är antagligen det lilla uttaget i framkant på kammen är till för. Nu har jag inte det verktyget men ser var uttaget suttit på kammen så jag kan få det i stort sett exakt som den satt förut. Kamdrevet och kedjan hänger kvar och jag hoppas hitta märkningar nånstans sen för att verifiera så kamdreven är i rätt position om det skulle ha ändrat sig när jag mekat men tror jag hållt kedjan kvar på dreven utan att ha "kuggat över".

Det är bara en "kam" på denna 1,2L 3 cyl motor och den har bara 6 ventiler, lättjobbat! Smile
När jag beställde delar till den så var det samma ventiler och lyftare som till 4cyl 1,4 så det är nå på VW som tänkt till iaf Smile
Trean
Ons 08 jul 2015 12:17 Svara med citat
polomannen skrev:

Aha då förstår jag, det krävs ett verktyg som håller kammen i rätt läge och det är antagligen det lilla uttaget i framkant på kammen är till för. Nu har jag inte det verktyget men ser var uttaget suttit på kammen så jag kan få det i stort sett exakt som den satt förut. Kamdrevet och kedjan hänger kvar och jag hoppas hitta märkningar nånstans sen för att verifiera så kamdreven är i rätt position om det skulle ha ändrat sig när jag mekat men tror jag hållt kedjan kvar på dreven utan att ha "kuggat över".

Det är bara en "kam" på denna 1,2L 3 cyl motor och den har bara 6 ventiler, lättjobbat! Smile
När jag beställde delar till den så var det samma ventiler och lyftare som till 4cyl 1,4 så det är nå på VW som tänkt till iaf Smile