antemannen
VW Polo 1975 Ort: Järfälla |
| Tor 19 jul 2007 2:01 |
|
Hej!
Sitter här och klurar lite. Kan man besikta en golf mk1 gti med en 16v motor från en mk2 gti? I och med den här "miljöhysterin", så kanske de är lite snällare om man stoppar i en motor som har katalysator i en bil som inte har kat från början? Kan inte nån bara kliva fram och säga "ja det går alldeles utmärkt! ". Men ärligt talat, är det nån som vet vad som gäller?
MVH
Ante
|
|
nightmare
Donator 125
Golf 2 1,8 20v turbo Ort: Västerhaninge |
| Tor 19 jul 2007 9:09 |
|
Ring Svenska Volkswagen AB 08-553 865 00 fråga efter Lagkrav Fordon och Miljö Nils-Erik karlsson. det är han som har utfärdat mitt intyg på mitt turbo bygge. han har koll på om du får ha den effekten i en golf mkI.
lycka till och hoppas att det går vägen för dig.....
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Ingen VW Ort: Utomlands |
| Tor 19 jul 2007 12:46 |
|
| Går inte om du inte reggar den som amatör. MKI karossen är inte godkänd för effekten. Sen kan man alltid lyckas ändå men inte lagligt.
|
|
antemannen
| Tor 19 jul 2007 15:17 |
|
| I see. Amatörbygge, vad måste man byta för att den skall klassas som det?
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
| Tor 19 jul 2007 16:23 |
|
| Kort fattat. Lättast är att söka runt lite på nätet eller köpa boken om det. Ändring av kaross drivlina eller bränslesystem. Om jag inte minns helt fel. Så det går utmärkt att byta motor till en 16v och besikta som amatörbyggt. Men då måste sfro besikta bilen innan och lite så. Detta borde ju tobbe med 666 golfen kunna bra mycket bättre än mig.
|
|
antemannen
| Tor 19 jul 2007 16:25 |
|
| Ok, låter bra. om jag t.ex byter motor+låda tar bränslesystem från en golf 2, likaså bromssystem, så bör det gå ungf? (ja kortfattat, säker några krumelurer, men i stora drag alltså?)
|
|
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo |
| Tor 19 jul 2007 16:36 |
|
Rätta mig om jag har fel, men, Joeel här på forumet har försökt besikta med 16v i sin etta..
Gick inge bra..
Ska kolla upp det.. brb
EDIT:
Här hgar du länk till hans projekt tråd -> http://vwgolf.se/viewtopic.php?t=262&postdays=0&postorder=asc&start=60
Står en bit ner att han fick 4 tvåor och att en av dom var just pga. fel motor =(
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
| Tor 19 jul 2007 20:21 |
|
| antemannen skrev: | | Ok, låter bra. om jag t.ex byter motor+låda tar bränslesystem från en golf 2, likaså bromssystem, så bör det gå ungf? (ja kortfattat, säker några krumelurer, men i stora drag alltså?) |
Ja. Det borde det.
|
|
nightmare
Donator 125
Golf 2 1,8 20v turbo Ort: Västerhaninge |
|
Bengan.U
VW Karmann Giha Ort: Trollhättan |
|
Smurfen
Moderator Donator 50
| Tor 19 jul 2007 23:22 |
|
Amatörbyggt. Inte bara reggad. Det är skillnaden. Priset oxå.
Regga en MKII är lättare då den karossen är godkänd för 160hk (G60)
Men vi får inte glömma bort vridet som är de stora problemen i många fall.
|
|
antemannen
| Lör 21 jul 2007 1:21 |
|
| Vad är skillnaden på amatörbyggt och ombyggt? Som amatörbyggt fordon får man väl ha 15kw/100kg tjänstevikt om jag inte har fel väl? Då borde ju alltså mk2 gti motorn (16v) ligga precis på gränsen?
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
| Lör 21 jul 2007 11:58 |
|
Amatör och ombyggt är väl egentligen samma sag. Med inte reggat och amatörbyggt.
Om jag inte gör helt fel men är väl i närheten. Så
15kw * 900kg = 135kw
135 Kw * 1,36 = 183Hk
|
|
jockebostrom
| Sön 22 jul 2007 14:38 |
|
| Vad ska till innan man kan få igenom en mk1 med vr6 snurra??
|
|
antemannen
| Sön 22 jul 2007 16:13 |
|
| Smurfen, då får man alltså ha 16v motorn med lite marginal då?
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
| Mån 23 jul 2007 1:13 |
|
| jockebostrom skrev: | | Vad ska till innan man kan få igenom en mk1 med vr6 snurra?? |
Kaross modds för att klara vrid skulle jag tro. Men köp en i tyskland och klaga som fan för den skall gå att besikte i sverige om man följer regler. Detta stod i näst sista numret av wheels. Man kan klaga och få ett besiktnings beslut omprövat.
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
| Mån 23 jul 2007 1:15 |
|
| antemannen skrev: | | Smurfen, då får man alltså ha 16v motorn med lite marginal då? |
Skall alltså inte vara några problem. Men det är dyrt att hålla på för det lilla. När man ändå är i gång så kan man lika gärna stoppa i någon roligare motorn. V8 eller nått. Trimma en 1,8liters 8v är soligare och lättare än att betala dyrt för att amatörbesikta för 30hk större motor.
Men svaret är JA
|
|
jockebostrom
| Mån 23 jul 2007 23:48 |
|
| Smurfen skrev: | | Kaross modds för att klara vrid skulle jag tro. Men köp en i tyskland och klaga som fan för den skall gå att besikte i sverige om man följer regler. Detta stod i näst sista numret av wheels. Man kan klaga och få ett besiktnings beslut omprövat. |
bygger helst själv, då vet man hur grejorna e ditsatt + att det blir sååå mycket roligare
|
|
antemannen
| Tis 24 jul 2007 0:05 |
|
| Smurfen skrev: | Skall alltså inte vara några problem. Men det är dyrt att hålla på för det lilla. När man ändå är i gång så kan man lika gärna stoppa i någon roligare motorn. V8 eller nått. Trimma en 1,8liters 8v är soligare och lättare än att betala dyrt för att amatörbesikta för 30hk större motor.
Men svaret är JA |
Haha jag har faktiskt tänkt tanken på att stoppa en v8 i en mk1, då jag för närvarande har en baksmälld 540 e34 i garaget. Har således en v8 på 4 liter, med vxl-låda och ALLT annat som behövs. Men med den konfigurationen skulle det ALDRIG gå att besikta...eller? V8 4,0 286hk/400nm...
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
| Tis 24 jul 2007 0:24 |
|
Allt går. Men det blir ju bara mer jobb.
Vikt måst3e ju upp och så.
|
|
gtispecial
Golf 1 gti special Ort: Västerås |
| Tor 27 dec 2007 2:52 |
|
| Smurfen skrev: | Allt går. Men det blir ju bara mer jobb.
Vikt måst3e ju upp och så. |
hej
går aldeles utmärk att regga bilen med 16v motor har själv gjort det, det du MÅSTE göra är att ta skivor och ok bak samt fram från 16v samt att ta servoklockan och huvudbromssylindern passar i mk1 och motorn som du kan rega med måste va en PL motor då kraven för regbesiktning kräver att motorn du monterar kommer från en bil med med kat orginal (förbanade miljö vänner) hehe då klassas bilen som ombyggt fordon och kan regas av SFRO (www.sfro.com) går ej dock att ha en turbo komverterad om bilen är nyare än 1975 mk1 gti det du behöver när du behöver det
|
|
Davve
Golf 1 gti Ort: Falkenberg |
| Mån 28 jan 2008 13:46 |
|
| gtispecial skrev: | | motorn som du kan rega med måste va en PL motor då kraven för regbesiktning kräver att motorn du monterar kommer från en bil med med kat orginal |
men om man stoppar i en KR motor i en mk1 -75:a, då är det okej utan kat eller har jag fattat fel?
//David
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
|
Davve
| Mån 28 jan 2008 18:02 |
|
Men vad bra! Då är det bara att sätta igång
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Mån 28 jan 2008 18:03 |
|
Glöm inte en väldokumenterad projekttråd
|
|
Davve
| Mån 28 jan 2008 18:05 |
|
Nädå! Ska bara komma en bit på vägen först
Har ingen gnista på donatorbilen än.... gti 16v -88
|
|
svedis
VW Caddy vr6-89 Ort: Haninge |
| Tor 31 jan 2008 1:11 |
|
Men då gäller det samma för en caddy då altså!!! NEVER DRIVE FASTER THAN YOUR GUARDIAN ANGEL CAN FLY
|
|