VW Polo 6R -13 DSG bromsarna tjuter/gnisslar nåt så fruktansvärt när man bromsar in i lägre hastigheter. Enligt vw verkstaden beror det på en beläggning på bromsbeläggen som bildas.
för att åtgärda detta skall man köra i landsvägs fart (ca 70kmh) och bromsa kraftigt några gånger så ska det försvinna. Och det har jag givetvis provat. Det fungerade hur bra som helst. i 20 sekunder sen börjar de igen. köpte anti skrik plattor självhäftande hos autoexperten och skulle sätta på dessa. problemet är bara att det är för tight där beläggen sitter så de får inte plats.
Nu vädjar jag till någon här inne. Någon som haft detta problem och vet hur man blir av med det?
OBS! Bilen har varit inne hos auktoriserad verkstad och enligt dem är det inga fel på beläggen de är som nya. inte heller några fel på de andra bromsdelarna.
Står en hel del om fenomenet på engelska och amerikanska sidor . Just R modellen . Ett tips som verkar funka är att smrörja baksidan av belägget med kopparpasta . F.ö ett vanligt tips från de flesta bilmekaniker . Se bara till att det inte hamnar på bromsskivorna . Kan vara så att du tvättat bort fettet eller pastan med högtryck när du spolat bilen .
Hmm ja skulle kunna vara så. jag har köpt bräkleen spray som man skall spraya på bromsarna för att rengöra dem. Det tipset fick jag av en bilmekaniker. så ska prova med det så får vi se om det funkar eller inte.
Hmm ja skulle kunna vara så. jag har köpt bräkleen spray som man skall spraya på bromsarna för att rengöra dem. Det tipset fick jag av en bilmekaniker. så ska prova med det så får vi se om det funkar eller inte.
Bräkleen och andra bromsrengöringsprayer är INTE bra att spraya på bromsar...
Det torkar ut och får tätringen (-rna) i oket att svälla.
Det är bra för att få bort bromsdamm men bör användas väldigt försiktigt.
Jag märkte en direkt skillnad då gnisslandet försvann, sen om det håller i längden får jag se.
Jag brukar använda en stor polygrip till att pressa in kolven på framoken. Biltema har verktyg för de bakre oken, dock har jag byggt ett eget verktyg som funkar utmärkt