Jag har en VW Polo 1.4 från 2000 med manuell växellåda och som gått 11.200mil.
När bilen är kall så är det inga problem alls med växlingen men när bilen blivit varm och man kört ca 3-5mil så går det trögt att växla upp/ner i hela registret. Inga skramlande ljud eller dyl vid växling.
Låter som mindre troligt att ett oljebyte skulle hjälpa där det mer brukar vara tvärt om att växlingarna brukar gå lättare med allt varmare olja.
Men visst pröva att byta till en något tunnare olja och se om det hjälper...
Bytte i helgen som var till Moil1 mobilube 75w/90. Har väl blivit lite bättre men inte bra.
I någon tråd här kunde man lösa om någon del på växellådans underdel som man kunde smörja upp. Någon som har koll på det ?
Det som också händer när det går trögt är att kopplingspedalen går lite trögt och nästan gnisslar.
Jo det tänkte jag med råda om att det även kan vara länkaget till växellådan som kärvar,
så visst kan man med där pröva smörja upp det med lämpligt smörjmedel.
Där kan man lämpligen även gå över kopplings pedalens led på samma sätt som brukar kunna ge resultat,
annars brukar det där vara byte till ny fräsch kopplings vajer som gäller.
Precis den delen jag tänker på. Vet dock inte hur den ser ut eller vart den sitter så en bild vore intressant. Även hur man kommer åt att smörja pedalens led.