Forum - Andra Volkswagen-modeller - Kylvätsketemp sensor - fråga ang. färg

maestro
Ingen VW Ort: Timrå
Tor 12 nov 2015 21:14 Svara med citat
Tja, har en AEE motor 1,6 på 75 hk.

Ser rätt simpelt ut under huven och kan inte tänka mig att det finns så mycket som kan strula på en sån, eller ja allt är ju relativt Razz

Problem som jag märker av är att bilen under kallstart liksom bluddrar igång (startar alltid) men känns tveksam i två sekunder sen går den igång. Kanske jag som är petig, men något känns inte riktigt rätt.
Stinker soppa om den när den väl är igång, ska ju få mer iom att den är kall men luktar verkligen.
Går den i någon minut så går den till sig hyffsat och håller en jämn tomgång sen går det hur bra som helst.

Finns väl inte så mycket som styr en sån här motor utöver några enstaka givare och lambdasonden, men tänkte jag skulle prova byta tempgivaren i hopp om att den går till sig.

Går som självaste fan när den väl är varm och lite misstänksamt är det ändå på en 75 hästare som driver hela 1250 kg, kanske går den lite fett återigen iom givaren där som ger fel data till styrboxen.

Aja till frågan då. Sitter en blå tempgivare på den här, med fyra stift. Satt på skruvat.se och försökte lista ut vilken det är jag ska ha, dom hade bara en svart med fyra stift. Passar vilken som bara det är rätt antal stift eller måste också färgen matcha?

Tack på förhand Very Happy
trimmo
Golf 2 Rallye Ort: Billingsfors
Tis 24 nov 2015 22:20 Svara med citat
Kolla om du har nån felkod ist för att bara byta delar.
Om jag inte mins fel så har dom bytt färg på givarn!
starta bilen Och och ryck ur givarn ändrar den gång
brukar den funka!
Händer inget så är den nog sönder 😊

Garaget.org (trimmo)
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Ons 25 nov 2015 7:10 Svara med citat
Jo även rent erfarenhetsmässigt låter det klockrent som tempgivarfel som det ofta är orsaken till dessa fenomen,,, som med är en relativt billig pryl att byta.
Kan med som sagt skilja på färgen på dessa givare så det är inte mycket att gå på, se bara till att pol antalet och kontaktens form stämmer så brukar det funka.