Epcilon
Vento CL 1.8I Ort: Uppsala |
| Tis 19 jan 2016 23:42 |
|
Bilen måste komma igång fort! Flickvännen är bagare och måste köra till jobbet eftersom hon börjar jobba innan den första bussen kommit fram.
Här om dagen vägrade bilen starta efter att ha stått i ca. fyra dagar i kanske 7 minus utomhus. Då jag vrider om nyckeln går startmotorn, oljetryckslampan blinkar och belysningen i bilen flimrar smått, men motorn går aldrig igång. Eftersom att jag inte visste bättre försökte jag med starthjälp från annan bil och det gjorde ingen skillnad alls.
Bilen har sedan tidigare haft en minimal oljeläcka och jag har behövt fylla på oljan kanske en gång i halvåret för att hålla nivån. Oljenivån just under sträcket då motorn hade lagt av. (Har nu fyllt upp oljan, men ingen skillnad.)
Mätarställning: 20 455 mil
Är det någon god människa som vet vad som kan vara fel?
|
|
Epcilon
|
niclast
Golf 4 GTI Ort: Sigtuna |
| Mån 25 jan 2016 12:28 |
|
Svårt att felsöka när man inte står vid bilen......men ska prova några kvalificerade gissningar med snart 30 års ägande av diverse Golfar.
1. Bensinpumpen i tanken har lagt av. Lyssna på den med "stetoskop" om den går eller inte.
2. Tändspolen har dött. Kolla om du har gnista på tändstiften.
3. Tändningslåset har lagt av. "Jucka" med nyckeln i låset och se om det blir skillnad vid start.
|
|
Epcilon
| Mån 25 jan 2016 16:26 |
|
Tack för svar, men vi fick igång bilen tidigare i veckan. Det visade sig att det var batteriet ändå. Det behövde laddas och så var man tvungen att leka med gaspedalen i precis rätt läge för att motorn skulle kicka igång och nu startar den utan problem. Teorin är väl att oljetryckslampan blinkade för att startmotorn inte orkade ge nog tryck i oljesystemet. (Vet inte om det låter vettigt.)
Vid laddning slog batteriladdaren av då amperemetern på den den sjunkit ned till ca 5,5A; visst tyder detta på att batteriet är ganska slut va? Batteriet är uppskattningsvis 5 år gammalt. Däremot visar multimetern att batteriet har väldigt bra spänning då det är fulladdat. Detta kan ju förstås också bara bero på att multimetern inte är så noggrann.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|