keneri01
Golf 2 -90 Ort: Fagersta |
| Tis 12 apr 2016 15:33 |
|
Har funderat på att byta växellådsoljan och filter under en längre tid och tänkte faktiskt göra det nu i helgen. Men jag vet inte hur och vilken olja som behövs.
Är det någon som kan förklara i detalj eller ännu bättra om det finns en detaljerad guide med mycket bilder och text smile
Bilen är en Volkswagen Sharan 1.8t -02
tack på förhand!
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Ons 13 apr 2016 1:40 |
|
| keneri01 skrev: | Har funderat på att byta växellådsoljan och filter under en längre tid och tänkte faktiskt göra det nu i helgen. Men jag vet inte hur och vilken olja som behövs.
Är det någon som kan förklara i detalj eller ännu bättra om det finns en detaljerad guide med mycket bilder och text smile
Bilen är en Volkswagen Sharan 1.8t -02
tack på förhand! |
Då får lite hjälp för vidare googlande.
Börja med att kolla vad det står på märkplåten på din tomatlåda, troligen är det en zf???
Sök på zf hemsida med dina märkbokstäver, nu borde du hitta instruktioner vilken olja och hur man gör.
kort enkel gissning, töm lådan på olja (nu skulle jag göra en enkel snabbfyllning och köra runt och tömma igen för att få ut mer smuts) och montera bort tråget.
Byt filter
Montera tillbaka tråg, fyll på olja enligt anvisningar.
Starta motorn, varmkör och fyll enligt anvisingar, om du inte har servicedator kan du med lite känsla och en termometer inse när oljan är ungefär 40 grader varm....
Fyll till korrekt nivå och provkör sedan. Borde gå finfint (troligen fylla, gå igenom växlarna och fylla igen, gå igenom växlar och låta bubbla över, fylla igen, gå igenom växlar bla bla
|
|
keneri01
Golf 2 -90 Ort: Fagersta |
| Ons 13 apr 2016 11:02 |
|
| Hittade lådan fbp. Men vart sitter filtret???
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Ons 13 apr 2016 12:05 |
|
| keneri01 skrev: | | Hittade lådan fbp. Men vart sitter filtret??? |
Sitter inne i lådan bakom oljetråget, därför du ska ta bort det. Tyvärr inte som motorer där det är ett lätt demonterbart filter utanpå...
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|