Är ny på forumet och har precis köpt en Golf TDI BMT 1,6 DSG7. Jag undrar om någon vet hur AC'n skall fungera när det är runt 5-8 grader ute. När jag ställer den på LO blir det fullt blås men ingen kyla. VCDS visar inga felkoder och ett systemtryck på 6 bar. Det är inte för lite gas i systemet, kollat upp det och fyllt på nytt. Ingen skillnad. Visst, det är inte varmt ute, men det verkar ändå inte som systemet kyler och därmed inte kan avfukta heller. Kanske krävs det sol för att systemet skall engagera ? Någon som vet ?
Precis är det en generell gräns där dom flesta bilars luftkonditionering inte slår tillunder 4-5 plusrader, just för att förhindra förfrysning av evaporatorn ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Luftkonditionering ).
Så detta fenomen är helt normalt.
Climatronic automatic air conditioning
Climatronic regulates the temperature of the cabin based on the chosen temperature setting, adjusting the blower speed and operating the air distribution flaps automatically to ensure a pleasant interior climate in all conditions, with minimal draught as the air flows through the passenger compartment. The Climatronic system's electronic control monitors all the key factors, such as the position of the sun, the intensity of its rays and the outside temperature, and adds more or less cool air accordingly.
Climatronic also includes a pushbutton defrost function to clear fogged or iced-up windscreens. This directs the full airflow onto the inside of the glass at the highest blower and heat output settings. If the outside temperature is above 0?C, the cooling system cuts in as well to dry the air before it is heated.
Gammalt inlägg. Men någon annan kanske kan ha nytta av detta. Det visade sig att styrventilen på AC-kompressorn var defekt. Den byttes sommaren 2014 och bilen kyler fortfarande perfekt. Att det var styrventilen kom jag själv fram till med hjälp av ytterligare egen felsökning med VCDS. Många verkstäder väljer att byta hela kompressorn, men det är ofta inte nödvändigt. Som i mitt fall t.ex.
Gammalt inlägg. Men någon annan kanske kan ha nytta av detta. Det visade sig att styrventilen på AC-kompressorn var defekt. Den byttes sommaren 2014 och bilen kyler fortfarande perfekt. Att det var styrventilen kom jag själv fram till med hjälp av ytterligare egen felsökning med VCDS. Många verkstäder väljer att byta hela kompressorn, men det är ofta inte nödvändigt. Som i mitt fall t.ex.
Beror ju lite på vad som hänt!
Tur du hade de lätta felet då
Inte ovanligt på dessa Golf 6or att kompressorn skär...
Då måste man byta hela!
/TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00