Forum - Golf 4 (98-04) - Svetsa Och byta bromsok

laggen
Golf 4 1,6 -00 Ort: Årjäng
Ons 18 okt 2017 15:32 Svara med citat
Fick 2a på bilprovningen på Infästning bakvagn vänster främre rostskadad Tänkte svetsa på en plåt Är det farligt att något går sönder om jag använder vanlig el svets Och tar av batterikablarna Är det något särskilt att tänka på när jag skall byta bromsok vänster bak Fick 2a på det också Är biltemas ok brukbara
Zeta007
Golf 4 Ort: Halmstad
Ons 18 okt 2017 16:27 Svara med citat
Biltemas ok bak e klockrena , har på båda sidor funkar kanon 👍
Kee
Golf 1 Cabriolet Ort: Stockholm
Ons 18 okt 2017 21:53 Svara med citat
Det går självklart bra med en vanlig "el-svets", jag själv har klarat mig utmärkt med en enfas Kemppi-MIG i alla år. Duger upp till 4mm gods och det räcker för allt jag stött på i bilväg.

En enkel beskrivning av svetsjobbet utan att ha detaljerna kring golfens bärarmsinfästning klara för mig:

Förbered noga genom att passa in bitarna mot varandra och slipa rent från färg och underredsmassa i närheten av svetsskarven. Självklart med bilen uppallad, batteriminus avlyft och med så god åtkomlighet och arbetsställning som möjligt. Vet inte vad för gods vi talar om här, men kapa bort all "sjuk" plåt och reparera med snarlik godstjocklek. Kör med ganska hög ström, speciellt om du fogar omlott (lättare än "kant-i-kant"), se till att få en ordentlig genombränna (fiskögon).

Karosseri/chassiereparationer är 90% förberedelse och tio procent efterarbete, väldigt lite handlar om att faktiskt svetsa. Razz

Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 19 okt 2017 0:19 Svara med citat
Kee skrev:
Det går självklart bra med en vanlig "el-svets", jag själv har klarat mig utmärkt med en enfas Kemppi-MIG i alla år. Duger upp till 4mm gods och det räcker för allt jag stött på i bilväg.

En enkel beskrivning av svetsjobbet utan att ha detaljerna kring golfens bärarmsinfästning klara för mig:

Förbered noga genom att passa in bitarna mot varandra och slipa rent från färg och underredsmassa i närheten av svetsskarven. Självklart med bilen uppallad, batteriminus avlyft och med så god åtkomlighet och arbetsställning som möjligt. Vet inte vad för gods vi talar om här, men kapa bort all "sjuk" plåt och reparera med snarlik godstjocklek. Kör med ganska hög ström, speciellt om du fogar omlott (lättare än "kant-i-kant"), se till att få en ordentlig genombränna (fiskögon).

Karosseri/chassiereparationer är 90% förberedelse och tio procent efterarbete, väldigt lite handlar om att faktiskt svetsa. Razz

Nu vet jag inte exakt vad som finns innanför, men jag skulle riva bort inredning etc som är ivägen för att 'komma åt' svetsstället från ovansidan, för att kunna se om någon hålrumsvax etc börjar att brinna så du enkelt kan släcka med en blöt trasa.

Kan bli lite jobbigare att börja fundera på att riva ur inredningen när du inser att det ryker bakom panelerna
Jon@s
Golf 2 x 6 Ort: Orsa
Tor 19 okt 2017 16:27 Svara med citat
Kloka ord från "r o l l e" Thumbs up