maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
| Fre 19 apr 2019 14:25 |
|
Jag håller på att kolla på en nyare bil och tänker mej då en Golf MK VII och jag har hittat en 1,6 TDI -14 som saknar parkeringsvärmare men har övrig utrustning som vi vill ha.
En kompis hävdar att själva värmaren redan finns i bilen för att få upp driftstemperaturen i motorn för att få lägre utsläpp vid kallstarter och att den endast behöver "aktiveras" i systemet och en liten fjärrkontroll införskaffas, är detta riktig och i så fall vad kostar detta?
|
|
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg |
| Fre 19 apr 2019 22:49 |
|
Tyvärr är det inte så enkelt. Det sitter ingen bränsledriven värmare som standard.
Leta efter en annan bil om det är utrustning du önskar.
/Mats VW ID.7 GTX tourer '26
VW ID.3 PRO '21
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Lör 20 apr 2019 6:40 |
|
| maxmsm skrev: |
En kompis hävdar att själva värmaren redan finns i bilen för att få upp driftstemperaturen i motorn för att få lägre utsläpp vid kallstarter och att den endast behöver "aktiveras" i systemet och en liten fjärrkontroll införskaffas, är detta riktig och i så fall vad kostar detta? |
Om det sitter en värmare monterad, så ska det sitta en klisterlapp i motorutrymmet, med effekt på värmaren, och modellnamn och lite info till. Lappen brukar vara ca 3*5cm.
|
|
maxmsm
| Lör 20 apr 2019 9:24 |
|
| Olof skrev: | | Om det sitter en värmare monterad, så ska det sitta en klisterlapp i motorutrymmet, med effekt på värmaren, och modellnamn och lite info till. Lappen brukar vara ca 3*5cm. |
Det låter bra, vet du var den brukar sitta?
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Lör 20 apr 2019 9:30 |
|
| Den brukar sitta på den svarta plasten/plåten framför kylaren, om den är fabriksmonterad.
|
|
maxmsm
| Lör 20 apr 2019 10:28 |
|
| Olof skrev: | | Den brukar sitta på den svarta plasten/plåten framför kylaren, om den är fabriksmonterad. |
Stort tack för denna info, nu blev helt plötsligt tidigare ointressanta objekt intressanta!
Har du någon aning om vad det evt kan kosta att få detta aktiverat och om det måste göras på VW-verkstad?
|
|
Masi
| Lör 20 apr 2019 12:57 |
|
Aldrig sett någon Golf7 som har brännare som inte är en fullt installerad parkeringsvärmare faktiskt. Jag ska inte med säkerhet säga att det inte finns men det lär vara väldigt ovanligt i vilket fall. Och om så är fallet lär det kosta mer än det smakar att fixa alla funktioner som en riktig fabriksmonterad parkeringsvärmare har. Tänk bara på fjärrkontrollen, den kostar 3800kr som reservdel...
Nä, leta efter ett annat exemplar.
VW ID.3 PRO '21
|
|
FRS05
Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte |
| Lör 20 apr 2019 18:01 |
|
| TS släpp det där med att du ska hitta en gömd guldgruva i bilen (ej aktiverad bränslevärmare). Du har nog större lycka att hitta en guldådra på tomten.
|
|
maxmsm
| Lör 20 apr 2019 18:35 |
|
| Masi skrev: | Aldrig sett någon Golf7 som har brännare som inte är en fullt installerad parkeringsvärmare faktiskt. Jag ska inte med säkerhet säga att det inte finns men det lär vara väldigt ovanligt i vilket fall. Och om så är fallet lär det kosta mer än det smakar att fixa alla funktioner som en riktig fabriksmonterad parkeringsvärmare har. Tänk bara på fjärrkontrollen, den kostar 3800kr som reservdel...
/Mats |
Väldigt många moderna dieselbilar har bränsledriven värmare fabriksmonterad av 2 orsaker:
1. För att snabbare få upp driftstemperatur så att man får renare avgaser så att fordonet klarar gällande avgaskrav.
2. En modern snål deiselmotor är så effektiv så att det på vintern blir för lite spillvärme för att kunna hålla både motor och kupé varm.
Betänk också vad det kostar med original parkeringsvärmare, det hade blivit mycket dyrare om inte huvuddelen av utrustningen redan satt på plats.
Senast ändrad Lör 20 apr 2019 18:37, ändrad totalt 1 gång
|
|
maxmsm
| Lör 20 apr 2019 18:36 |
|
| FRS05 skrev: | | TS släpp det där med att du ska hitta en gömd guldgruva i bilen (ej aktiverad bränslevärmare). Du har nog större lycka att hitta en guldådra på tomten. |
Läs svar till Mats.
|
|
Masi
| Lör 20 apr 2019 20:18 |
|
| maxmsm skrev: | | Läs svar till Mats. |
Jo, jag förstår att du gärna vill hitta en bil med ej aktiverad bränslevärmare men du kommer inte att hitta någon.
Nu är det visserligen 2 år sedan jag slutade jobba fysiskt i plåtverkstan, sitter nu mer på kontoret, men när man dagligen river fronten på bilar så ser man också att det på dem allra flesta bilarna saknas värmare.
Vissa bilmodeller med snåldieslar har en elektrisk värmare till kupéluften då en diesel tar alldeles för lång tid att ge ifrån sig värme vid minusgrader. Ska låte det vara osagt om just Golfen har det för det vet jag faktiskt inte.
Men min A6a tex ger ifrån sig värme efter någon minut trots minusgrader och avsaknad av bränslevärmare.
Att tro att vw skulle montera en svindyr Webasto utan att utnyttja dess fulla potential är nästan bara korkat.
Att uppnå drifttemperatus snabbt i minusgrader för att uppnå renare avgaser är ju hedersamt men inget som testas vid certifiering av utsläpp så jag skulle tro att det inte är något man satsar på.
En bränslevärmare är dessutom en riktig miljöbov då dem avgaserna går helt orenade rätt ut i luften.
Det rimmar ju rätt illa på tex frugans Golf TGI, dvs biogas. Den värmaren går på bensin med orenade bensinavgaser. Men det är helt riktigt så att just värmaren var ett krav från vår sida när vi letade efter en andra bil.
VW ID.3 PRO '21
|
|
FRS05
Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte |
| Lör 20 apr 2019 20:43 |
|
| maxmsm skrev: | | Läs svar till Mats. |
Du frågar i början i tråden om det hela men sen är du helt tvärsäker att det sitter i nästan varje bil. En riktig tillsatsvärmare är dyr som as och är du så trög att du tror ett stort vinstdrivande företag sätter in det "utifall att" så har du en del att lära om företagsekonomi. Tror du på tomten med?
|
|
maxmsm
| Lör 20 apr 2019 23:53 |
|
| FRS05 skrev: | | Du frågar i början i tråden om det hela men sen är du helt tvärsäker att det sitter i nästan varje bil. En riktig tillsatsvärmare är dyr som as och är du så trög att du tror ett stort vinstdrivande företag sätter in det "utifall att" så har du en del att lära om företagsekonomi. Tror du på tomten med? |
Just detta som gör att jag undrar: "En riktig tillsatsvärmare är dyr som as"
När sambon köpte sin nya Passat så kostade det 7000:- för parkeringsvärmaren vilket är omöjligt om inte en del av den redan fanns på plats.
Eftermonterad värmare går att få från 25 000:-
Vissa motorer måste ha värmare för att få upp temperaturen så att avgaserna blir tillräckligt rena för att hamna i rätt miljöklass.
Trög är du nog mest själv!
|
|
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad |
|
maxmsm
| Sön 21 apr 2019 14:11 |
|
Kanon!
Bra info
|
|
maxmsm
| Sön 21 apr 2019 16:28 |
|
| Masi skrev: | Aldrig sett någon Golf7 som har brännare som inte är en fullt installerad parkeringsvärmare faktiskt. Jag ska inte med säkerhet säga att det inte finns men det lär vara väldigt ovanligt i vilket fall. Och om så är fallet lär det kosta mer än det smakar att fixa alla funktioner som en riktig fabriksmonterad parkeringsvärmare har. Tänk bara på fjärrkontrollen, den kostar 3800kr som reservdel...
/Mats |
Efter ett mindre sök på nätet så kan jag köpa fjärrkontrollen Webasto T91 vilken är samma som till sambons Passat för 1000:- givetvis inte hos VW och givetvis inte med VW symbolen utan med Webasto symbol.
|
|
Guza
Golf 7 SC -15 Ort: Malmö |
| Mån 22 apr 2019 13:55 |
|
| Att priset skiljer på fabriksmonterad värmare och eftermonterad fick jag förklrat av webastocenter som skulle ha 28k för att installera i min golf 7. I fabriken installeras den innan många delar vilket gör det extremt mycket lättare då eftermontering är bökigt att göra och kräver en hel dags jobb för ett proffs. Spara din tid du kommer inte hitta något dolt installerat som inte är aktiverat på en vw.
|
|
maxmsm
| Mån 22 apr 2019 20:26 |
|
| Guza skrev: | | Att priset skiljer på fabriksmonterad värmare och eftermonterad fick jag förklrat av webastocenter som skulle ha 28k för att installera i min golf 7. I fabriken installeras den innan många delar vilket gör det extremt mycket lättare då eftermontering är bökigt att göra och kräver en hel dags jobb för ett proffs. Spara din tid du kommer inte hitta något dolt installerat som inte är aktiverat på en vw. |
Tid kan inte sparas, bara användas................
|
|