varre
Golf 1 LX -83 Ort: Helsingborg |
| Mån 25 feb 2008 18:43 |
|
Min kamrem har börjat tjuta, speciellt vid kallstarter. Hur mycket tror ni det kostar att få den bytt? Hur svårt är det att göra själv? Har sett att det är rätt oljigt från motorn runt "kamremsljulen" kanske är det som gör att den slirar (låter)?
Svara gärna om ni har erfarenheter.
Varre
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Mån 25 feb 2008 20:01 |
|
Säker på att det inte är generatorremmen som tjuter?
Ganska vanligt när de är slitna/ospända.
Tar max 10 min att byta, förutsatt att det inte finns nån äckelservo ivägen
Men det slipper du.
|
|
varre
| Mån 25 feb 2008 22:40 |
|
Jo det är de nog mellowd
Det är den remmen som sitter på vänster sidan om motorn (pinsamt att jag är så jävla usel på bilar)! Hur byter/spänner man den?
Skulle vara fint om man kunde åka och köpa snus utan att väcka halva grannskapet...
|
|
fred
Ingen VW Ort: Borlänge |
| Tis 26 feb 2008 8:55 |
|
Lika bra att byta, kostar under 100 kr och då ska den hålla ett antal år igen.
Först tar du bort nån av anslutningarna på batteriet.
För att byta så får du lossa en insexskruv (6 tror jag) som håller i generatorn, endast lossa inte skruva bort helt. Den håller i nedersta delen av generatorn, och skruven hittar du
bakom plåtkåpan över kamremmen och kommer lätt åts genom ett hål som finns i denna. När du gjort det så lossar du på skruvarna till skenan som håller i översta delen på generatorn.. Då ska det gå att röra på generatorn och tryck den framåt/nedåt. Sen är det bara att plocka av remmen och sätta dit den nya.
Tryck sen upp generatorn och skruva åt skruvarna till fästena, justeringen av remmen gör du på justeringskruven som går i ett spår på skenan. Rätt spänning på remmen har du när du kan trycka på remmen på mitten mellan remhjulen och den fjädrar runt 6-10mm.
Koppla på batteriet igen och starta upp.
Bara att kika lite så förstår du nog hur det går till..
|
|
varre
| Tis 26 feb 2008 16:54 |
|
Tack för svaret! Har varit ute och tittat ocj känt på remmen. Jag tycker den är spänd och ser inte sliten ut på något vis. Det är dock en del olja och annat klegg i de ljul remmen går i. Kanske är det det som gör att den slirar?
Finns det något knep eller trix man kan göra för att se om det är kamrem eller generatorrem som spökar?
Tacksam för svar
|
|
fred
| Tis 26 feb 2008 16:58 |
|
| varre skrev: | Tack för svaret! Har varit ute och tittat ocj känt på remmen. Jag tycker den är spänd och ser inte sliten ut på något vis. Det är dock en del olja och annat klegg i de ljul remmen går i. Kanske är det det som gör att den slirar?
Finns det något knep eller trix man kan göra för att se om det är kamrem eller generatorrem som spökar?
Tacksam för svar |
Det är garanterat generatorremmen som slirar om det är olja i spåret på hjulet. Försök att ta bort alla olja och smuts därifrån så ska det bli bättre. Men sen får du nog kika på var olja i sin tur kommer ifrån..
|
|
varre
| Tis 26 feb 2008 18:12 |
|
Tack Fred för svaren! Ska försöka att lossa generatorn och ta bort remmen och rengöra lite. Försökte att lossa skiten innan genom att lätta muttrarna i spåret och en liten mutter som håller själva skenan som generatorn sitter i. Generatorn satt som berget. Är det alltså en till skruv som jag skall "hitta" genom ett hål i nederkant av generatorn?
Angående vad oljan och smutsen kommer ifrån kan jag bara säga att tanten (endast två ägare inom samma familj) som ägde den innan inte tittat ner i motorrummet någon gång under det senaste 25 åren...
|
|
fred
| Ons 27 feb 2008 9:52 |
|
Precis, det är en skruv (insex-skalle) till som måste lossas. Den sitter gömd bakom kamremskåpan som sitter på sidan av motorn. I kåpan finns det ett hål som ibland är "pluggad" med en gummiplugg som man får peta loss med en skruvmejsel.
Kolla på bilden som jag länkar till, hålet syns mellan motorfästet och remhjulet på generatorn.
http://www.garaget.org/?car=10457&image=329109
|
|
varre
| Lör 01 mar 2008 16:56 |
|
| Har köpt ny generatorrem och försökte lossa skruven som sitter i hålet. Sitter som fan och jag får ingen kraft med en vanlig insexnyckel . Någon som har något tips på verktyg som kan användas till just den skruven. Det är ju rätt begränsat med utrymme...
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Lör 01 mar 2008 17:21 |
|
Du behöver bara lossa den skruvet som håller generatorn i armen.
Den du justerar med. Sen är det bara att vika ner generatorn (med lite kraft) för att sen hänga på remmen. ta ett stadigt tag underifrån på generatorn och bänd tillbaka den, sen dra åt justerskruven när du känner att den är lagom spännd
|
|
varre
| Lör 01 mar 2008 19:07 |
|
| Är du säker på det mellowd? Har prövat att skruva bort de två skruvar som håller i övre delen av generatorn men den rubbar sig inte. I Haynes står att även den insexskruv som sitter i hålet på vänster sida skall låssas. Menar du att detta inte behövs?
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Lör 01 mar 2008 19:24 |
|
Jag har aldrig lossat den iaf. Brukar bara bända ner generatorn.
Hatar insex. drar alltid runt de jävlarna för man inte får ut skiten ur dom. så jag brukar undvika det.
HAr funkat hittills
|
|
varre
| Lör 01 mar 2008 19:29 |
|
| Så det är alltså möjligt att bända ner generatorn trots att skruven i hålet sitter där? Känns som den håller i hela skiten...
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Lör 01 mar 2008 19:41 |
|
Ja, det är den som håller grejerna. men det går fortfarande att vinkla den när den sitter fast där
|
|
varre
| Lör 01 mar 2008 20:00 |
|
| Gött, då ska jag fira med några kalla nu och ta nya tag imorgon! Thanks!!!
|
|