Forum - Golf 7 (13-19) - EPC problem

aggenr2
Golf 7 R -14 Ort: Luleå
Tor 14 apr 2022 18:47 Svara med citat
Hejhej!

Köpte idag en 2014 golf R med 8400mil på nacken.
Riktigt trevlig och fin bil i allmänhet men ungefär 20 min efter att jag lämnade bilhandlaren så fick jag ett mindre trevligt felmeddelande.
ACC, front assist och start/stop systemet slutade fungera samtidigt som EPC lampan tändes.

Problemet uppstod första gången när jag hade farthållaren på och skulle köra om en bil men märkte senare att det räckte med ett ordentligt gaspådrag om man liggar ca 70+ km/h. Konstigt nog har jag inte märkt av det när man kör söligt eller står stilla och gasar på ordentligt men så fort jag låg ca 100km/h så hände det ganska omgående när man stämplar gasen. Som tur är hamnar inte bilen i något ”limp home mode” och den verkar fungera som normalt förutom nämnda problem.

Tur i oturen är ju att jag har garanti från firman men det kändes ändå jäkligt tråkigt med problem på första turen.

Hur som helst så är jag lite intresserad av att veta vad problemet kan vara. Har försökt googla men har inte hittat något som stämmer in exakt på mitt problem. Om någon har lite info så skulle det i alla fall uppskattas Very Happy
Aloc
Golf 7 Ort: Ale
Tor 14 apr 2022 21:05 Svara med citat
Kan nog vara vad som helst. Hade samma meddelanden (+motorlampa) på min med bara 300 mil på mätaren. På min var det nån givare relaterat till gasspjället som hade kastat in handduken.
aggenr2
Tor 14 apr 2022 21:19 Svara med citat
Jo nämen det är ju klart. Hoppas att det är något snabbfixat. Har en dålig erfarenhet av att pendla till verkstan för att lösa ett problem.
Schiznit
Golf 7 1.5 DSG7 -19 Ort: Stockholm
Tis 19 apr 2022 7:19 Svara med citat
Även om du inte haft någon form av extra tilläggsgaranti från bilhandlaren så kan du reklamera en sådan sak som sker så pass tätt inpå köpet. En av fördelarna att köpa av handlare vs privatperson

Hoppas du slipper åka jojo för detta och att de hittar felet snabbt.
aggenr2
Tis 19 apr 2022 16:59 Svara med citat
Handlaren som jag köpte den av ligger 6mil bort från där jag bor så hoppas verkligen dom får till problemet relativt snabbt.

Hittade dessutom några fler problem nu under helgen till råga på allt. Höger bakdörr går inte att öppna inifrån så det kan ju vara lite spännande.

Oljelampan tändes och när jag kollade stickan så var det på min. Kommer inte riktigt ihåg när senaste servicen var gjord men kollade färddatorn och då stod det att nästa oljeservice var om 63 dagar. Vet inte riktigt vad intervallerna är på denna men kändes lite oroväckande att den tänds så tidigt om det inte bara var missat på förra service (inte gjord på märkesverkstad)

En annan lite bekymmersam sak jag märkte var att när jag skulle köra en launch control så fick jag väldigt mycket däcksnurr. Kändes lite konstigt med en fyrhjulsdriven bil som inte tar sig iväg på sommardäck. Var lite blött och grusigt där jag stod men kändes inte som att fyrhjulsdriften funkade som den skulle i det fallet i alla fall. Är det vanligt eller låter det som haldexstrul?
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Tis 19 apr 2022 17:33 Svara med citat
Jättevanligt med Haldexstrul! Pumpen är känslig och silen (finns inget filter utan bara en plastsil) geggar gärna igen och behöver rengöring väldigt ofta om bilen körs lite inspirerande. Med ofta menas åtminstone var 3.000:e mil då också gärna ett oljebyte bör ske. Görs inte det stänger pumpen ner och bilen blir framhjulsdriven.

Pumpen går att rädda genom rengöring av silen och nollställning via vcds men lämnar du in kommer vw hävda pumpbyte istället och gärna också "byte haldexkoppling och annat när vi ändå håller på". 30 papp fattigare, om du saknar försäkring, har du 4hjulsdrift igen...

Hitta en grusplan, sätt antisladd i sportläge eller stäng av helt, ställ hjulen fullt höger eller vänster och dra på. Om inte baken på bilen direkt driver ut i en skön överstyrning saknar du 4hjulsdrift. Med korrekt 4motion beter sig bilen mer som en bakhjulsdriven BMW. Very Happy
aggenr2
Tis 19 apr 2022 17:50 Svara med citat
Mranderz skrev:
Jättevanligt med Haldexstrul! Pumpen är känslig och silen (finns inget filter utan bara en plastsil) geggar gärna igen och behöver rengöring väldigt ofta om bilen körs lite inspirerande. Med ofta menas åtminstone var 3.000:e mil då också gärna ett oljebyte bör ske. Görs inte det stänger pumpen ner och bilen blir framhjulsdriven.

Pumpen går att rädda genom rengöring av silen och nollställning via vcds men lämnar du in kommer vw hävda pumpbyte istället och gärna också "byte haldexkoppling och annat när vi ändå håller på". 30 papp fattigare, om du saknar försäkring, har du 4hjulsdrift igen...

Hitta en grusplan, sätt antisladd i sportläge eller stäng av helt, ställ hjulen fullt höger eller vänster och dra på. Om inte baken på bilen direkt driver ut i en skön överstyrning saknar du 4hjulsdrift. Med korrekt 4motion beter sig bilen mer som en bakhjulsdriven BMW. Very Happy

Kanske måste testa det ordentligt då jag ändå ska ha garanti från firman. Är lite orolig för att dom kommer dra åt helt andra hållet och snåla, påstå att det inte är några problem alls med fyrhjulsdriften (om det nu ens är något fel). Ska snacka med dom imorgon och se vad dom säger.
Schiznit
Tis 19 apr 2022 17:52 Svara med citat
aggenr2 skrev:
Höger bakdörr går inte att öppna inifrån så det kan ju vara lite spännande.

Oljelampan tändes och när jag kollade stickan så var det på min. Kommer inte riktigt ihåg när senaste servicen var gjord men kollade färddatorn och då stod det att nästa oljeservice var om 63 dagar. Vet inte riktigt vad intervallerna är på denna men kändes lite oroväckande att den tänds så tidigt om det inte bara var missat på förra service (inte gjord på märkesverkstad)

Bakdörren, barnlås?
Oljan, det är en VW. De drar olja. Att den är på min och det är 63 dagar till service låter inte konstigt i mina öron.
aggenr2
Tis 19 apr 2022 18:00 Svara med citat
Schiznit skrev:
Bakdörren, barnlås?
Oljan, det är en VW. De drar olja. Att den är på min och det är 63 dagar till service låter inte konstigt i mina öron.

Tänkte samma först men vänster bakdörr var inga problem att öppna från insidan. Hur ställer man ens in barnlås på denna bil? Har knappt suttit i en vw tidigare så har inte listat ut alla finesser än.

Skönt att höra om oljan i alla fall. Tusen tack för svaren Very Happy
Schiznit
Tis 19 apr 2022 18:29 Svara med citat
aggenr2 skrev:
Tänkte samma först men vänster bakdörr var inga problem att öppna från insidan. Hur ställer man ens in barnlås på denna bil? Har knappt suttit i en vw tidigare så har inte listat ut alla finesser än.

Skönt att höra om oljan i alla fall. Tusen tack för svaren Very Happy

Sitter en grej i dörren vid låset. Liknande som de flesta bilar har. Antagligen har de haft barnstol på den sidan.
aggenr2
Tis 19 apr 2022 20:42 Svara med citat
Schiznit skrev:
Sitter en grej i dörren vid låset. Liknande som de flesta bilar har. Antagligen har de haft barnstol på den sidan.

Du hade fan rätt, tig ett tag innan jag hitta skiten men barnspärr var det 😂
aggenr2
Tis 19 apr 2022 20:53 Svara med citat
Mranderz skrev:

Hittade något som var snäppet bättre, en liten snöfläck där jag stannade och filmade när jag gasade på lite. Kan säga att det var tyvärr inte mycket som hände med bakdäcken om ens något. Supertråkigt även om det borde gå på garanti, fyrhjulsdrift är nästan ett måste där man bor. 😪
Schiznit
Tor 21 apr 2022 8:00 Svara med citat
aggenr2 skrev:
Du hade fan rätt, tig ett tag innan jag hitta skiten men barnspärr var det 😂

Thumbs up Fint. Men har du ingen manual i bilen? Där kan man hitta info om såna saker, hur spärren funkar osv.
aggenr2
Tor 21 apr 2022 11:25 Svara med citat
Schiznit skrev:
Thumbs up Fint. Men har du ingen manual i bilen? Där kan man hitta info om såna saker, hur spärren funkar osv.

Finns det säkert men man är ju lat och oduglig 😂

En uppdatering angående EPC-grejen så trodde verkstan att det kunde vara en sensor till avgasrören att göra. Var tydligen bytt en gång i tiden till en annan modell som skapade felkoder så dom skulle byta tillbaka till original och ta det därifrån