Forum - Golf 7 (13-19) - Köpråd: Golf 7 1.4 TSI DSG långmilare

Stecar12
Golf 7 1.2 Ort: Göteborg
Tor 28 apr 2022 14:55 Svara med citat
Hej,
Jag är i tankarna att uppdatera min Golf 1.2 2014 till en nyare och roligare Golf så då har 1.4 TSI R line blivit hetaste spåret. Hittat en R Line med automatlåda som rullat 20 tusen mil med 2 ägare, ingen körskolebil eller liknande. Hur ser det ut med DSG lådan på 1.4 TSIn på 2017 års modell? Är det ett riskfyllt köp att slå till på en långmilare?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 28 apr 2022 15:21 Svara med citat
Oavsett märke eller modell är 8 år och 20000 mil en hel del. Allt beror på skick och hur den är skött och servad.
Det går att köra slut på en bil på några tusen mil, och/eller kan den vara i perfekt skick efter 30000 mil.
Stecar12
Tor 28 apr 2022 15:41 Svara med citat
Bilen jag kollar på är alltså en 2017 årsmodell med 20 tusen mil. Ber om ursäkt för otydligheten.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 28 apr 2022 15:46 Svara med citat
Stecar12 skrev:
Bilen jag kollar på är alltså en 2017 årsmodell med 20 tusen mil. Ber om ursäkt för otydligheten.

Fortfarande samma svar från mig.
Schiznit
Golf 7 1.5 DSG7 -19 Ort: Stockholm
Fre 29 apr 2022 11:20 Svara med citat
Är det någon större skillnad på 1.2 vs 1.4 motorn?

Din fråga: "Är det ett riskfyllt köp att köpa en långmilare", ja det är det. Den kan gå hur bra som helst länge eller gå sönder om en månad. Inget man kan spå om här men kolla servicehistoriken, skick, hur känns den. Sen är det tur/otur som bestämmer om den är en landmina eller ett bra köp.
Stecar12
Fre 29 apr 2022 12:00 Svara med citat
Schiznit skrev:
Är det någon större skillnad på 1.2 vs 1.4 motorn?

Din fråga: "Är det ett riskfyllt köp att köpa en långmilare", ja det är det. Den kan gå hur bra som helst länge eller gå sönder om en månad. Inget man kan spå om här men kolla servicehistoriken, skick, hur känns den. Sen är det tur/otur som bestämmer om den är en landmina eller ett bra köp.
Det är 150 hästar och R Line paket på långmilaren och det är 105 hästar på min 1.2 TSI. Så det bör ju vara en snabbare och roligare bil. Enl ägaren ska den ha servats enl varje intervall och även oljebyte. Jag får väl kolla närmare på boken och eventuellt kontrollera med verkstäderna. Vad jag förstått så ska kamremmen bytas vid 24 tusen mil och vara en av det dyrare grejerna att fixa med bilen framöver. Jag snittar på 1000-1500 mil om året så känns som något som kanske kan komma om sisådär 3 år. Kamremsbytet kanske är något man kan pruta på?
Schiznit
Golf 7 1.5 DSG7 -19 Ort: Stockholm
Fre 29 apr 2022 12:31 Svara med citat
150hk tror jag inte det är. Det är 150hk på 1.5 TSI som är en nyare motor.

Vad kostar bilen i fråga? Att den ska byta kamrem om 4000 mil kan nog bli svårprutat. Vad det kostar vet jag inte men ring och fråga verkstad så vet du vad det handlar om för pengar. Gällande service är det väl en digital servicebok gissar jag så då ska du kunna få ut alla uppgifter från VW verkstad.
Stecar12
Fre 29 apr 2022 14:51 Svara med citat
Schiznit skrev:
150hk tror jag inte det är. Det är 150hk på 1.5 TSI som är en nyare motor.

Vad kostar bilen i fråga? Att den ska byta kamrem om 4000 mil kan nog bli svårprutat. Vad det kostar vet jag inte men ring och fråga verkstad så vet du vad det handlar om för pengar. Gällande service är det väl en digital servicebok gissar jag så då ska du kunna få ut alla uppgifter från VW verkstad.
Det är alltså denna bil, så 150hk är det: https://www.auto-data.net/se/volkswagen-golf-vii-5-door-1.4-tsi-150hp- 20421
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås
Fre 29 apr 2022 15:24 Svara med citat
Stecar12 skrev:
Det är alltså denna bil, så 150hk är det: https://www.auto-data.net/se/volkswagen-golf-vii-5-door-1.4-tsi-150hp- 20421

Jag har en 1,4 TSI -15 R-line och den har 140 hkr!
Stecar12
Fre 29 apr 2022 17:00 Svara med citat
Efter att kollat närmare verkar det som att 2014 och 2015 modellerna har 140hk och 2016 och framåt har 150 hästar. Han vill ha 110 tusen för denna 2017 långmilare men hade tänkt att om mam kan få den för 100k jämnt kanske det kunde vara en vettig deal.
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Lör 30 apr 2022 23:16 Svara med citat
Stecar12 skrev:
Efter att kollat närmare verkar det som att 2014 och 2015 modellerna har 140hk och 2016 och framåt har 150 hästar. Han vill ha 110 tusen för denna 2017 långmilare men hade tänkt att om mam kan få den för 100k jämnt kanske det kunde vara en vettig deal.

Hur långt har din egen bil rullat?
Vet I fasen om u blir så mycket lyckligare men en lite starkare maskin.
Jag även en slö men ekonomisk 1,4TGI och har tidigare ägt en 184hk Gilf Alltrack TDI.
Vet I fasen om jag tyckte effekt var något som var den avgörande skillnaden mellan dessa 2 Golf kombi.
TGI:n har jag kvar som pendlarbil, Golf Alltracken är utbytt mot en Passat Alltrack TDI.
Gillar nästan den något slöa Golfen bäst, men der är kanske mest den ekonomiska biten som spelar roll? Har 4,2 mil enkel till jobbet och gasbilen går oslagbart billigt!
Jag hade då inte bytt bil bara pga effekten på motorn men det finns kanske annat som spelar in,
Själv gillar jag lulllull, så PruttGasGolfen har tex ErgoActive-stolar med massage och fjärrstyrd bränslevärmare. Skulle nog rycka att utrustning är viktigare än årsmodell och mil.
/Mats

VW ID.7 GTX tourer '26
VW ID.3 PRO '21

Senast ändrad Sön 01 maj 2022 10:40, ändrad totalt 1 gång
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Sön 01 maj 2022 9:57 Svara med citat
Masi skrev:
Hur långt har din egen bil rullat?
Vet I fasen om u blir så mycket lyckligare men en lite starkare maskin.
Jag även en slö men ekonomisk 1,4TGI och har tidigare ägt en 184hk Gilf Alltrack TDI.
Vet I fasen om jag tyckte effekt var något som var den avgörande skillnaden mellan dessa 2 Golf kombi.
TGI:n har jag kvar som pendlarbil, Golf Alltracken är utbytt mot en Passat Alltrack TDI.
Gillar nästan den något slöa Golfen bäst, men der är kanske mest den ekonomiska biten som spelar roll? Har 4,2 mil enkel till jobbet och gasbilen går oslagbart billigt!
Jag hade då inte bytt bil bara pga effekten på motorn men det finns kanske annat som spelar in,
Själv gillar jag lulllull, så PruttGasGolfen har tex ErgoActive-stolar med massage och fjärrstyrd bränslevärmare. Skulle nog rycka att utrustning är viktigare än årsmodell och mil.
/Mats
/MatsS

Hur mycket gas förbrukar din Golf?
Masi
Sön 01 maj 2022 10:39 Svara med citat
maxmsm skrev:
Hur mycket gas förbrukar din Golf?

Jag använder den till 80-90% som pendlarbil liket innebär 3,5 mil landsväg och 7km genom Linköping vilket ju givetvis är väldigt gynnsam körning för låg förbrukning.
Senaste tanken snittade jag 3,2kg/100km.
I Linköping är det stabilt och bra pris på Biogas, 20,63kr/kg.
Dvs ungefär vad en liter bensin kostar.
Så ganska jmfb kostnad som att köra en besinare på 0,32l/mil.
Skatten ligger på 360kr/år och servicekostnaderna är i princip samma som för en liten bensinare. Det som tillkommer är en gaskontroll varannan år för ca 1200kr, om du inte själv tar bort skyddet för tankarna innan besiktningen. Då slipper du undan även den kostnaden.
/Mats

VW ID.7 GTX tourer '26
VW ID.3 PRO '21
maxmsm
Sön 01 maj 2022 11:52 Svara med citat
Masi skrev:
Jag använder den till 80-90% som pendlarbil liket innebär 3,5 mil landsväg och 7km genom Linköping vilket ju givetvis är väldigt gynnsam körning för låg förbrukning.
Senaste tanken snittade jag 3,2kg/100km.
I Linköping är det stabilt och bra pris på Biogas, 20,63kr/kg.
Dvs ungefär vad en liter bensin kostar.
Så ganska jmfb kostnad som att köra en besinare på 0,32l/mil.
Skatten ligger på 360kr/år och servicekostnaderna är i princip samma som för en liten bensinare. Det som tillkommer är en gaskontroll varannan år för ca 1200kr, om du inte själv tar bort skyddet för tankarna innan besiktningen. Då slipper du undan även den kostnaden.
/Mats

Thumbs up

Det är skyddet till tanken under bilen som måste demonteras vid besiktningen då gissar jag.
Jäkla lågt pris ni har på gasen, här i Skåne tar ST1(Fd Eon) mellan 29 och 30Kr/Kg!

Hur ofta måste den servas, täta intervaller?
Hur långt har din bil gått?
Några större problem?
Masi
Sön 01 maj 2022 12:06 Svara med citat
maxmsm skrev:
Thumbs up

Det är skyddet till tanken under bilen som måste demonteras vid besiktningen då gissar jag.
Jäkla lågt pris ni har på gasen, här i Skåne tar ST1(Fd Eon) mellan 29 och 30Kr/Kg!

Hur ofta måste den servas, täta intervaller?
Hur långt har din bil gått?
Några större problem?

Köpte den för 4 år sedan, då hade den gått runt 10tusen mil, idag har den rullat 16800mil.
Fick byta en lambdasond förra året, original var svindyr så jag köpte en på Autodoc för 450kr.
Fick byta en bromssköld fram, kostade knappt 200kr.
Bytt knappen till massagen i förarstol, 200 kr och c-låsmotorn till tankluckan, knapp 500 kr.
That's it. Har funkat hur bra som helst.
Service varje 1500 mil eller 1 gång per år.
Förut när dieseln inte var så jälka dyr brukade jag alternera mellan våra bilar. Nu åker jag nästa uteslutande i gasbilen så den kommer ju att få rulla mer än 1500 mil/år.

VW ID.7 GTX tourer '26
VW ID.3 PRO '21
maxmsm
Sön 01 maj 2022 12:25 Svara med citat
Masi skrev:
Köpte den för 4 år sedan, då hade den gått runt 10tusen mil, idag har den rullat 16800mil.
Fick byta en lambdasond förra året, original var svindyr så jag köpte en på Autodoc för 450kr.
Fick byta en bromssköld fram, kostade knappt 200kr.
Bytt knappen till massagen i förarstol, 200 kr och c-låsmotorn till tankluckan, knapp 500 kr.
That's it. Har funkat hur bra som helst.
Service varje 1500 mil eller 1 gång per år.
Förut när dieseln inte var så jälka dyr brukade jag alternera mellan våra bilar. Nu åker jag nästa uteslutande i gasbilen så den kommer ju att få rulla mer än 1500 mil/år.

Thumbs up

Vilken årsmodell har du, hur mycket gas/bensin rymmer tankarna?
Masi
Sön 01 maj 2022 13:13 Svara med citat
maxmsm skrev:
Thumbs up

Vilken årsmodell har du, hur mycket gas/bensin rymmer tankarna?

Det är en 2015.
Dem bilarna med 1,4l motorn är på 110hk, dem rymmer 50l bensin och 15kg gas.
Dem senare, tror det bara var sista årsmodeller eller möjligen 2 sista åren Golf7 har en lite större motor på 1,5l och 130hk.
Det är ju visserligen trevligt med en lite starkare maskin och en något större kapacitet på gas, 17kg men dem bilarna har bara 9l bensintank.
Det funkar ju dåligt om man tänkt åka till fjällen tex där det knappt finns gas, sista macken är väl Borlänge tror jag.
Vår Golf har vi tagit flera gånger på längre resor men aldrig till fjällen då vi hela tiden haft en större bil I familjen.
Golfen aldrig tänkt att ha till annat än som "andra bil" men den har funkat så pass bra och gått så billigt att den snarare blivit förstabilen.
Vårt exemplar är hyggligt utrustad med tex fjärrstyrd bränslevärmare och ErgoActive-stolar i halvskinn med massage. Skulle gärna ha en automat men dottern håller på och övningskör så vi behöver ha iaf en manuell bil hemma.
Vår Passat Alltrack är ju automat/dsg.

VW ID.7 GTX tourer '26
VW ID.3 PRO '21
maxmsm
Sön 01 maj 2022 18:03 Svara med citat
Masi skrev:
Det är en 2015.
Dem bilarna med 1,4l motorn är på 110hk, dem rymmer 50l bensin och 15kg gas.
Dem senare, tror det bara var sista årsmodeller eller möjligen 2 sista åren Golf7 har en lite större motor på 1,5l och 130hk.
Det är ju visserligen trevligt med en lite starkare maskin och en något större kapacitet på gas, 17kg men dem bilarna har bara 9l bensintank.
Det funkar ju dåligt om man tänkt åka till fjällen tex där det knappt finns gas, sista macken är väl Borlänge tror jag.
Vår Golf har vi tagit flera gånger på längre resor men aldrig till fjällen då vi hela tiden haft en större bil I familjen.
Golfen aldrig tänkt att ha till annat än som "andra bil" men den har funkat så pass bra och gått så billigt att den snarare blivit förstabilen.
Vårt exemplar är hyggligt utrustad med tex fjärrstyrd bränslevärmare och ErgoActive-stolar i halvskinn med massage. Skulle gärna ha en automat men dottern håller på och övningskör så vi behöver ha iaf en manuell bil hemma.
Vår Passat Alltrack är ju automat/dsg.

Jag håller på och letar efter en liknande men de flesta som jag hittar här i söder är snålt utrustade, stor bensintank är viktigt för att kunna åka i hela Sverige.