Forum - Golf 7 (13-19) - "Felgängade tändstift" ?

Rune E
Golf 7 TGI SC -15 Ort: Göteborg
Tis 14 jun 2022 19:44 Svara med citat
Åkte på en riktig kalldusch idag. Jag lämnade min Sportscombi TGI -15 på VW Din Bil i Göteborg för kontroll då motorn hade börjat gå dåligt. De påstår nu att felgängade tändstift har gjort att topplocket måste bytas.

Vad är ett felgängat tändstift? Stift med fel gänga eller felaktigt fastdraget? Gängan är 2cm lång och vore det fel gänga skulle ju stiften inte gå att dra i. De byttes senast 2019 på välrenommerade DS Bilservice i Kortedala. De har ansvarat för den årliga servicen sedan jag köpte bilen 2017.
DS säger att påståendet är helt galet då han alltid använder originaldelar och skruvar i stiften för hand tills det tar stopp innan han använder nyckel. Han bad att få ett direktnummer till den som ställt diagnosen. Bilen har ju fungerat utmärkt i 2 1/2 år med stiften ifråga.
Jag har VW´s helförsäkring men när man börjar läsa det finstilta ser man att den inte gäller om "något monterats på ett felaktigt sätt"
För tidigt att dra några slutsatser förstås. Kände bara att jag måste skriva av mig.

/Rune

Senast ändrad Ons 15 jun 2022 2:51, ändrad totalt 1 gång
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping
Tis 14 jun 2022 20:52 Svara med citat
Kan ju vara så att dom menar att gängan har tagit snett när dom montera . och att dom då tvinga ner stiften så att gängan blivit förstörd . Tror det kan vara nåt åt det hållet .
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Tor 16 jun 2022 5:36 Svara med citat
Det går inte köra med helicoil om gängorna blivit dåliga?
Tyvärr är det nog svårt att bevisa vem som gjort vad.

VW ID.7 GTX tourer '26
VW ID.3 PRO '21
Rune E
Tor 16 jun 2022 10:45 Svara med citat
Helicoil är ju en lösning men inget VW vill befatta sig med. Efter att ha synat stiften på VW´s verkstad förstår jag inte hur man kan tala om felgängade stift. Rost och andra beläggningar runt elektroderna tyder ändå på att något är galet. Att stiften tagit med sig gängor från topplocket när stiften skruvades ur är ju helt klart. Den verkliga orsaken till motorhaveriet är mindre klar men jag har gott hopp om att få bilen reparerad med självrisken som enda kostnad Bild
pepe
Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn
Tor 16 jun 2022 16:21 Svara med citat
Masi skrev:
Det går inte köra med helicoil om gängorna blivit dåliga?.

Vad har man helicoil annars om inte för ny gänga?
Och tittar man kostnaden för helicoil vise ny topplock så är det skillnaden vad topplocken kostar, helicoil kostar bara några hundralappar, tro inte allt vad vw verkstad säger, dom vill så klart sälja en ny topp till dig
Masi
Tor 16 jun 2022 16:57 Svara med citat
pepe skrev:
Vad har man helicoil annars om inte för ny gänga?
Och tittar man kostnaden för helicoil vise ny topplock så är det skillnaden vad topplocken kostar, helicoil kostar bara några hundralappar, tro inte allt vad vw verkstad säger, dom vill så klart sälja en ny topp till dig

Vill och vill, det handlar säkert om att VW inte godkänner en sådan lösning och då får inte en auktoriserad VW verkstad utföra reparationen på det viset.

VW ID.7 GTX tourer '26
VW ID.3 PRO '21
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 16 jun 2022 17:20 Svara med citat
Hur fxx kan stiften se ut så Shocked
pepe
Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn
Tor 16 jun 2022 19:41 Svara med citat
candyweiss skrev:
Hur fxx kan stiften se ut så Shocked

Därför att gängan har ärgat fast i stfftet, därför ska man helst alltid ha grafit pulver eller grafitfett i stifftgänga .
Det där hände ofta med vw boxermotorer för i tiden.
candyweiss
Tor 16 jun 2022 20:31 Svara med citat
Okej Smile Har det med materialet att göra? Järn mot aluminium mm.
Har själv aldrig varit med om eller sett det. Förr bytte jag själv stift på alla mina bilar.
Rune E
Fre 17 jun 2022 8:55 Svara med citat
Kontakterna med VW har förorsakat en del humörsvängningar. Häromdagen fick jag ett kortfattat meddelande på mobilen om att skadan inte täcks av försäkringen. Detta på grund av tändstift och korrosion. Man hänvisade till en paragraf i försäkringsvillkoren. Jag trodde knappt mina ögon. Jag åkte genast hem för att titta närmare på paragrafen. Vid hemkomsten kunde jag inte hitta meddelandet. Helt obegripligt. Att jag skulle ha raderat det oavsiktligt kändes osannolikt. Jag loggade in på hemsidan för att se min skadestatus. Från att tidigare ha visat ”Under behandling” läste jag ”Du har inga skadeärenden”
Följande morgon äker jag ner till VW för att få klarhet. Får där veta att saken inte är avgjord då det pågår en diskussion mellan försäkringsbolaget IF och verkstadschefen på VW. En strimma hopp igen alltså. Senare samma dag får jag veta att skadan kommer att täckas av min helförsäkring.Topplocket ska bytas i nästa vecka. Jag får betala för nya tändstift och en lambdasond. Bilen har gått mindre än 6000 mil så självrisken begränsas till 3000:-
Tommy på DS Bilservice ska ha en eloge för sitt engagemang. Han har ju också framställts i dålig dager av reparatören på VW som påstått att tändstiften var ”jättegamla” Tommy har varit i kontakt med verkstadschefen på VW. De är bekanta sedan tidigare då Tommy köper mycket originaldelar där. Utan hans support vet jag inte hur det hela hade slutat.
candyweiss
Fre 17 jun 2022 9:28 Svara med citat
Tack Rune E för att du återkopplar. Du skriver att Tommy servat din bil och även bytt stiften, och han är väldigt noggrann.
Men varför har det blivit så här med stiften och toppen då?
Rune E
Fre 17 jun 2022 9:46 Svara med citat
Ja det kan man fråga sig. Tommy tror inte att grundproblemet är löst. Det lär väl visa sig.
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Fre 17 jun 2022 15:07 Svara med citat
Man förvånas över den kraftiga korrosionen i gängorna. Har inte sett det på någon modern ren bensinbil.

Jag har bytt stift på 3 av familjens VAG bilar i vår, samtliga TSI bensin från 2018. Fanns ingen oxid på någon av dem, lätta att lossa. Har det med att göra att det är en bil som körs på gas? Kondens från förbränningen som utvecklar rost på stiftet kanske? Man ser på stiften att det är originaldel, står ”VWAG” på dem upptill NGK.

Gängorna ska inte behövas smörjas med något. Tvärtom - NGK skriver i videon nedan under åtdragningsmoment ”Kan endast appliceras för TORRA gängor”, dvs de ska vara osmorda för att få rätt åtdragningsmoment. Se själv denna text:

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18

Senast ändrad Fre 17 jun 2022 16:35, ändrad totalt 1 gång
Rune E
Fre 17 jun 2022 15:50 Svara med citat
Tack Peter för länken! Det var intressant.
Så här ser stiften ut efter att jag avlägsnat allt löst med en gammal tandborste
Bild
Peter_senior
Fre 17 jun 2022 16:36 Svara med citat
Inte vackert. Kör du mestadels på gas?

Rune E
Fre 17 jun 2022 16:48 Svara med citat
Ja, bilen har till minst 90% körts på biogas .
Peter_senior
Fre 17 jun 2022 17:43 Svara med citat
90%. Det verkar vara orsaken. Det kanske är nödvändigt att lägga på fett i någon form för att bromsa oxidation ihop med Gasdrift. Det är min gissning. Din kontakt "Tommy" /DS vet kanske mer. Man får då dra stiften lite lättare.
Även ta bort dem vid service för att de ej ska "sätta sig". De har väl kopparpackning vilket är bra om man ska återmontera gamla stift Smile.

maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Fre 17 jun 2022 18:35 Svara med citat
Rune E skrev:
Ja, bilen har till minst 90% körts på biogas .

Brukar bilen gå mest korta eller långa sträckor?
Rune E
Fre 17 jun 2022 20:01 Svara med citat
Peter_senior skrev:
90%. Det verkar vara orsaken. Det kanske är nödvändigt att lägga på fett i någon form för att bromsa oxidation ihop med Gasdrift. Det är min gissning. Din kontakt "Tommy" /DS vet kanske mer. Man får då dra stiften lite lättare.
Även ta bort dem vid service för att de ej ska "sätta sig". De har väl kopparpackning vilket är bra om man ska återmontera gamla stift Smile.

Tack för synpunkterna. Jag ska framföra dem vid nästa besök. Tommy hade också funderingar kring gasdriften. Jag googlade på tgi spark plugs long term etc. men fick inget napp. Får ge mig till tåls så länge
Rune E
Fre 17 jun 2022 20:02 Svara med citat
maxmsm skrev:
Brukar bilen gå mest korta eller långa sträckor?

Oftast blir det sträckor under 5 mil.
candyweiss
Fre 17 jun 2022 20:56 Svara med citat
Under 5 mil, vad är det, 1 km? Very Happy
Rune E
Fre 17 jun 2022 21:08 Svara med citat
Upp till 50 km.
maxmsm
Fre 17 jun 2022 22:48 Svara med citat
Rune E skrev:
Upp till 50 km.

Då bör den bli genomvarm så då är det knappast någon typ av kondens som orsakar detta.
candyweiss
Lör 18 jun 2022 13:52 Svara med citat
Riktigt tråkigt för Rune E, men ska bli intressant att följa fortsättningen och kanske få svar på varför det ser ut så här?
maxmsm
Lör 18 jun 2022 15:58 Svara med citat
candyweiss skrev:
Riktigt tråkigt för Rune E, men ska bli intressant att följa fortsättningen och kanske få svar på varför det ser ut så här?

Jag har hållit ögonen öppna efter en lätt begagnad TGI för att ersätta gamlingen som jag inte besiktigat ännu och som nu har körförbud, det blir till att beställa besiktningstid för inte fan köper jag en TGI om detta kan inträffa.
Masi
Lör 18 jun 2022 16:04 Svara med citat
maxmsm skrev:
Jag har hållit ögonen öppna efter en lätt begagnad TGI för att ersätta gamlingen som jag inte besiktigat ännu och som nu har körförbud, det blir till att beställa besiktningstid för inte fan köper jag en TGI om detta kan inträffa.

Är det verkligen ett vanligt problem?
Min har iaf rullat 17100mil idag och är lätt dem mest ekonomiska och den bil jag ägt med få problem.
Köpte den för 4 år sedan och har kört över 7tusen mil med den.
I Östergötland kostar gasen 20,63kr/kg och jag snittar 3,5kg/100km.
Går att åka snålare om man är försiktig med gaspedalen.
Jag har bytt en lambdasond på den och c-låsmotorn till tanklocket.
Annars bara service
/Mats

VW ID.7 GTX tourer '26
VW ID.3 PRO '21
Peter_senior
Lör 18 jun 2022 19:46 Svara med citat
@Masi. Hur ser dina stift ut?
Tvivlar inte på vad du skriver Smile. Felen du råkat ut för är ju generella för mk7, ej TGI knutna. Helt ok för en sådant miltal.

/Peter

Masi
Lör 18 jun 2022 19:58 Svara med citat
Peter_senior skrev:
@Masi. Hur ser dina stift ut?
Tvivlar inte på vad du skriver Smile. Felen du råkat ut för är ju generella för mk7, ej TGI knutna. Helt ok för en sådant miltal.

/Peter

Vid förra bytet var det inget konstigt, inta alls sådär sotiga eller rostiga

VW ID.7 GTX tourer '26
VW ID.3 PRO '21
maxmsm
Lör 18 jun 2022 23:07 Svara med citat
Masi skrev:
Är det verkligen ett vanligt problem?
Min har iaf rullat 17100mil idag och är lätt dem mest ekonomiska och den bil jag ägt med få problem.
Köpte den för 4 år sedan och har kört över 7tusen mil med den.
I Östergötland kostar gasen 20,63kr/kg och jag snittar 3,5kg/100km.
Går att åka snålare om man är försiktig med gaspedalen.
Jag har bytt en lambdasond på den och c-låsmotorn till tanklocket.
Annars bara service
/Mats

Mitt förtroende för VAG är på mycket låg nivå efter att ha väntat på en reservdel till min Jetta i mer än 2 år nu och när man ser dessa skador och tänker tillbaka på hur dåliga VW i Sverige är på att ta ansvar för problem( DQ 200 växellådan och topp problemen på Ecofuel motorerna) och fel på deras produkter så känns det bättre nu när vi har börjat diskutera att köpa ett annat märke, vi är väldigt nöjda med vår Toyota Corolla som vi har i Thailand.
maxmsm
Sön 19 jun 2022 9:38 Svara med citat
Jag kan lägga till att gasen kostar nu i mitt område drygt 30:-/kg.

Senast ändrad Sön 19 jun 2022 15:00, ändrad totalt 1 gång
Sida 1, 2  >