fick min olja bytt på verkstad i somras så jag har inte gjort de själv på Polon men en lärdom jag har fått med mig är att lossa uppifrån och ner - så du inte står med en torr låda och rundragen påfyllningsbult...
Har du lådan löst - som på bilden eller sitter den i bilen? Tänkte på att varmköra oljan så den rinner ur ordentligt.
Hittar inget vettigt i Haynesboken heller...
Manuell växellåda/slutväxel: Kontrollera oljenivån
Nödvändiga specialverktyg, kontroll- och mätinstrument samt hjälpmedel
t Momentnyckel -V.A.G 1331-
4- och 5-växlad manuell växellåda 020
Genomför följande arbetsmoment:
– Vrid ratten till anslag åt vänster
– Skruva ur oljepåfyllningsskruven -pil-.
– Kontrollera oljenivån: Det ska vara olja upp till påfyllningshålet.
– Fyll om det behövs på växellådsolja “specifikation G 50 SAE 75W90 (syntetisk olja)” till påfyllningshålets nederkant.
– Skruva i oljepåfyllningsskruven -pil- med 25 Nm.
5-växlad manuell växellåda 085 t.o.m. tillverkningsdatum 22.10.95
5-växlad manuell växellåda 085 t.o.m. 23.10.95 → kapitel
Tillverkningsdatumet är präglat på växellådan, (DCT25105 t.ex betyder att växellådan med märkbokstäverna DCT tillverkades den 25.10.95).
– Vrid ratten till anslag åt vänster
– Fyll om det behövs på växellådsolja “specifikation G 50 SAE 75W90 (syntetisk olja)” till påfyllningshålets nederkant.
5-växlad manuell växellåda 085 fr.o.m. tillverkningsdatum 23.10.95
5-växlad manuell växellåda 02A
– Montera ur laddluftkylaren“Motormekanik” → repgrupp21“Laddluftsystem med avgasturbo”
– Montera laddluftkylaren“Motormekanik” → repgrupp21“Laddluftsystem med avgasturbo”
Det är bara en tidfråga innan det är borta ändå, det är för renovering av ett rum. Annars brukar jag alltid ha två garage av tre möjliga med plats för bilar.
Tog ca 1h och gick ganska smidigt. Det som var värst var att få bort den gamla packningen eller vad det heter. Ett verktyg för det är nog att rekommendera.
Fyllde väl på med 2,7ish liter olja.
Växlarna gick in mycket lättare så det var absolut dags. Blev som en helt annan låda. Körde ett varv och växlade friskt och är nöjd.
Oljan var lite glittrig så man får hålla lite koll. Så länge det är olja i den är det nog ingen fara.
Hällde i någon specialolja jag hade kvar och sedan någon "fulolja" för 100kr/L.